Klasa wyścigowa UEM zapowiedź
Już niedługo w Europie wystartuje nowa klasa wyścigowa 250
UEM proponuje stworzenie nowej europejskiej klasy wyścigowej - 250 4T. Taka formuła ma być tania i wprowadzać młodych kierowców w świat wyścigów motocyklowych. Podobne kategorie istnieją już w Japonii, Australii oraz w Stanach Zjednoczonych. Wyścigi w tej klasie nie będą wymagały wysokiego budżetu, a silniki, które mają napędzać 250-tki pochodzą z popularnych maszyn enduro.
Oto zarys pierwszych regulacji technicznych, jakie zostaną wprowadzone.
Motocykle startujące w tej klasie mają mieć jednocylindrowe, czterosuwowe jednostki napędowe, chłodzone cieczą, o pojemności minimum 200 cm3, a maksimum 250 cm3 generujące moc rzędu 40 KM, z sześciostopniową skrzynią biegów oraz mokrym sprzęgłem. Minimalna waga motocykla startującego w tej klasie to 90 kg, zatem czasy okrążeń podczas wyścigów powinny oscylować w granicach czasów osiąganych w obecnej klasie GP 125. Nie wolno dokonywać zmian jedynie w komorze korbowodu oraz w cylindrach.
Rama motocykla oraz tylna rama pomocnicza muszą być wykonane za stali lub stopów aluminiowych. Inne materiały takie, jak włókno węglowe są zakazane.
Zawieszenie nie może być kontrolowane komputerowo. Do wykonania tylnego wahacza można wykorzystać jedynie stal lub stopy aluminiowe. Koła ze stopów aluminiowych lub magnezu musza mieć po 17". Dopuszczone zostały opony typu: slick, maksymalnie po trzy na przód i tył motocykla. Za hamowania odpowiadać mają pojedyncze tracze z jednotłoczkowymi zaciskami. Wyścigowe zaciski nie zostały dopuszczone.
Kierownica musi mieć, co najmniej 450 mm szerokości, a jej zakończenia mają być gładkie lub pokryte gumą. Dla bezpieczeństwa, przepustnica powinna się zamykać automatycznie.
Owiewki wykonane w całości lub w częsci z włókien węglowych kompozytów także nie zostały dopuszczone do użytku w tej klasie. Jedynie wokół otworów i w miejscach, które trzeba dodatkowo wzmocnić, można będzie użyć kevlaru lub mieszanki kevlaru i karbonu. Maksymalna dopuszczalna szerokość owiewki to 600 mm. Tylny siedzenie wraz z układem wydechowym nie może być szersze niż 450 mm. Dolna owiewka dodatkowo musi być skonstruowana tak, aby w razie awarii silnika, pomieścić przynajmniej połowę oleju i cieczy chłodzącej, czyli około 5 litrów płynu. W jej przedniej części powinien się znajdować otwór (minimum 25 mm), który będzie otwierany tylko podczas mokrych wyścigów. Poza tym owiewki oraz przednia szybka mają mieć zaokrąglony kształt.
Zbiornik paliwa, podobnie jak inne podzespoły, może być wykonany tylko ze stopów aluminiowych lub stali.
Dopuszczone silniki:
Fabryka | Model | Średnica cylindra | Skok | Pojemność |
BETA (KTM) | RR 250 4T | 75.00 | 56.50 | 249.61 |
HONDA | CRF 250 R | 78.00 | 52.20 | 249.43 |
| CRE F 250 | | ||
| X INIEZ | 78.00 | 52.20 | 249.43 |
| CRF 250 X | 78.00 | 52.20 | 249.43 |
HUSQVARNA | TE 250 | 76.00 | 55.00 | 249.51 |
KAWASAKI | KXE 250 F | 77.00 | 53.60 | 249.60 |
KTM | 250 EXC F | 76.00 | 55.00 | 249.51 |
SUZUKI | RMZ250 E | 77.00 | 53.60 | 249.60 |
TM | EN 250 FES | 77.00 | 53.60 | 249.60 |
YAMAHA | WR250 F | 77.00 | 53.60 | 249.60 |
Najprawdopodobniej do tej listy już niedługo dołączą silniki produkcji Sherco i Gas Gas. Ta klasa, jeżeli powstanie będzie realną szansa na popularyzacje wyścigów nie tylko w bogatej Europie zachodniej, ale przede wszystkim w takich krajach jak Polska, gdzie młodzi kierowcy najczęściej posiadają bardzo ograniczone budżety.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze