Kawasaki ZX-10R 2013 dostanie elektroniczny amortyzator skrêtu
Flagowy ZX-10R przejdzie w przysz³ym roku lekk± modernizacje, która wizualnie ograniczy siê do (ca³kiem przyjemnego) bia³ego malowania. Oprócz tego, Kawa zyska elektroniczny amortyzator skrêtu, który, mówi±c kolokwialnie, dzia³a tym bardziej im szybciej jedziesz. Wszystko odbywa siê za pomoc± elektroniki. System gromadzi dane na temat przyspieszania oraz zwalniania i dostosowuje intensywno¶æ dzia³ania amortyzatora do aktualnej prêdko¶ci. W praktyce wygl±da to tak, ¿e w mie¶cie, przy niewielkich prêdko¶ciach, czy na parkingu praca amortyzatora skrêtu bêdzie minimalna, natomiast stanie siê bardziej intensywna w przypadku jazdy z wiêksz± prêdko¶ci±.
Warto dodaæ, ¿e amortyzator ma na sobie napis „Ohlins”. Honda w tym momencie zapewne powiedzia³a „B³agam…”. W 2004 roku zastosowali oni system o niemal identycznym dzia³aniu o nazwie HESD (Honda Electronic Suspension Damper) w Fireblade. O¶mioletnia technologia w wy¶cigowym statku kosmicznym Kawasaki? Lepiej pó¼no ni¿ wcale.
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeAuto prezentuje czytanie bez zrozumienia, proponuje przeczytac oryginalnego newsa jeszcze raz. Taki amortyzator jak opisany tu powyzej to bylaby zadna nowosc. Cala idea polega na tym, ze to nie ...
OdpowiedzNo niestety Boczo tak siê przyk³ada do tematu jak do dbania o swoje moto :P
OdpowiedzBzdura. Jest tak, jak jest napisane. Jedziesz powoli, amor ingeruje slabo. Jedziesz szybko, amor ingeruje mocno.
OdpowiedzJedziesz szybko, awaria w instalacji, karetka jedzie szybko.
OdpowiedzGdyby to by³o BMW a tym bardziej Ducati to awaria elektronik a przynajmiej b³±di, rzecz powszednia.
OdpowiedzI tak jak napisalem - takie zachowanie to bylaby zadna nowosc. A ten amortyzator to JEST cos nowego i dlatego nie dziala tak jak rozwiazania znane z rynku. Prosze, oto oryginalny tekst: "Unlike previous electronic steering damper designs, this new Ohlins unit fitted to the otherwise-unchanged 2013 Kawasaki ZX-10R uses acceleration and deceleration data, in addition to speed, to inform damping rates. The idea here is simple — propensity for instability increases not just with speed, but with the rate that speed is changing too. Higher damping rates are needed just as much at 55mph as they are at 155, if the bike is accelerating or slowing rapidly. By adding that data to the algorithm, Ohlins and Kawasaki are able to keep steering effort low, while expanding safety to lower speeds. Using data like this is made easier by the adoption of traction control, which already gathers the data from wheel speed sensors."
Odpowiedz