Kawasaki ZX-10R 2008
Zieloni zapowiadali, że będzie to najlepszy motocykl klasy jednego litra
Dziesiątka poddana konfrontacji z innymi „tysiączkami" zwykle przegrywała. Najczęściej minimalnie. Czasami była tuż za zwycięzcą, niby w czołówce, ale brakowało jej tego ostatniego szlifu, aby szarpnąć się przed szereg. Przyzwoite podwozie, skuteczne hamulce, silnik w dość brutalny sposób oddający swą moc, czy mało ergonomiczne miejsce dowodzenia- te cechy najczęściej pojawiały się w opisach ZX 10. Kawasaki jak zawsze przed prezentacją nowego modelu odgraża się, że nowy będzie w ogóle „naj", jednak testy porównawcze, czy nawet pojedyncze jazdy testowe boleśnie dla fabryki weryfikują rzucane przez producenta pogróżki. Podobnie było i tym razem. Już jesienią zieloni mówili, że będzie to najlepszy motocykl klasy jednego litra.
Pomimo tej zauważalnej rozbieżności pomiędzy zapowiedziami producenta, a wynikami testów motocykl znajduje nabywców. Wielu klientów dokonuje zakupu kierując się wyjątkowym charakterem maszyny. Dziś przedstawiamy Kawasaki ZX 10R w specyfikacji 2008.
Jednostka napędowa
Przed premierą najnowszej „dziesiątki" wiele mówiło się o systemie kontroli trakcji, który miał ułatwić panowanie nad maszyną, która znana była ze swej trudnej do okiełznania nerwowości. Owa kontrola trakcji miała polegać na przekonstruowanym systemie zarządzania jednostką napędową, który analizując takie parametry, jak prędkość maszyny, stopień otwarcia przepustnicy, czy zapięty bieg obniżał moc silnika, by ograniczyć ślizgającą się w wyniku gwałtownego przyrostu mocy oponę. Widać niewiele z tego nie wyszło, bo Kawasaki szybko sprawę wyciszyło.
Nowy silnik dysponuje kompleksowo przekonstruowanym układem wtryskowym, nowymi owalnymi przepustnicami oraz zmodyfikowaną głowicą i uzyskanym tym samym większym stopieniu sprężania podniesionym do 12,9:1. Średnica gardzieli wtryskowej, a także średnica i skok tłoka pozostały niezmienione. Obecnie jednostka napędowa ma dysponować mocą maksymalną wynoszącą 188KM przy 12 500obr/min, czyli o 13KM więcej w stosunku do poprzedniego modelu. Nowy model dysponuje za to mniejszą wartością momentu obrotowego zmniejszonego o 2Nm do 113, ale osiąganego przy mniejszej prędkości obrotowej na poziomie 8 700obr/min.
Czy zostały dokonane zmiany w skrzyni biegów na razie nie wiemy, jednak głosy niezadowolenia spowodowane jej toporną pracą w poprzednim wcieleniu zapewne wzmogły czujność producenta. Zmieniono za to przełożenie wtórne z 40:17 do 41:17.
Podwozie, nadwozie i wszystko wokół
Tutaj inżynierowie z Akashi dokonali w motocyklu najwięcej zmian. Zmniejszony kąt główki ramy z 65,5 do 64,5 stopni, zwiększone wyprzedzenie ze 102 do 110mm czy rozstaw osi z 1390 do 1415mm pozwalają przypuszczać, że nowy model będzie bardziej stabilny. Pomimo tego maszyna otrzymała regulowany amortyzator skrętu firmy Ohlins. Potencjalnym klientom pozostaje mieć nadzieję, że zmiany nie ograniczyły nadmiernie zwrotności, bo gdzie jak gdzie, ale w motocyklu sportowym jest ona jednak bardziej pożądana.
Tylny wahacz poprzedniego modelu z dolnym podciągiem, przypominający nieco ten stosowany w R1 dostał obecnie górny zastrzał, przy okazji zwiększył swoją długość i sztywność. Zarówno amortyzator, jak i przedni widelec typu upside - down o średnicy goleni 43mm posiadają pełną regulację. Zmieniono wstępne nastawy zawieszeń.
Wzmocnieniu uległy hamulce. Z przodu powiększono średnicę charakterystycznych falistych tarcz hamulcowych z 300 do 310mm przy okazji stosując nowe, radialne zaciski. Z tyłu pozostawiono niezmienioną tarczę o średnicy 220mm i jednotłoczkowy pływający zacisk. Zniwelowano często krytykowany, duży skok dźwigni hamulca przedniego.
W celu obniżenia środka ciężkości i centralizacji masy pojawił się niegrzeszący urodą tłumik wydechu przeniesiony spod siodła w tradycyjne dla motocykli miejsce.
Elementem, za który ganiono poprzedni model była ergonomia. Zbyt mocno wysunięte do tyłu biodra kierowcy czy obszerny zbiornik nie ułatwiały przerzucania Kawy w winklach. Obecnie zbiornik zachował pierwotną objętość 17l pomimo zwężenia i skrócenia jego tylnej części o 10mm czy zmienionego kształtu w obrębie kolan i dodanego w górnej jego części zagłębienia na kask.
Kanciasta linia owiewek nadaje motocyklowi agresywności jak również optycznie odchudza go, pomimo 3kg nadwagi w stosunku do poprzednika- to trochę dziwne, bo praktycznie nie zdarza się, aby kolejna generacja modelu dowolnego producenta „tyła". Często wspominana przeze mnie tegoroczna Honda FireBlade porzuciła dziki pęd za mocą stawiając na lekkość, poręczność i wszystko wskazuje na to, że była to bardzo słuszna decyzja. Skoro mowa o wadze, to Kawa dysponuje oczywiście łatwo demontowanymi elementami, które przed ostrą jazdą można schować do pudełka.
Nowy motocykl dysponuje lepszą aerodynamiką. Co prawda owiewki bardziej „przylegają" do maszyny mniej skutecznie chroniąc kierowcę przed pędem powietrza ale wyższa i bardziej pionowo ustawiona szyba zapewni większy komfort podczas szybkich przelotów.
Rozwijana moc 188KM (ponoć 200KM z dynamicznym doładowaniem) stawia ten motocykl na pierwszym miejscu wśród „litrówek". Masa 208kg plasuje go na drugim miejscu po Bladym. Pozostałe, ważne dla motocykla sportowego parametry takie jak poręczność, stabilność, przyśpieszenia i hamowania ocenią jazdy testowe.
Bardzo możliwe, że motocykl znowu będzie deptał zwycięzcy po piętach zbierając małe punkty głównie za podwozie, a jeśli silnikowe modyfikacje przyniosą oczekiwany skutek, to kto wie, czy pogróżki rzucane przez zielonych nie staną się faktem. Trudno oceniać motocykl na postawie suchych danych, jednak w jego rozpoczynający się prymat w klasie 1000 jestem w stanie uwierzyć.
|
Dane techniczne
Silnik | |
Typ | Czterosuwowy, czterocylindrowy w układzie rzędowym |
Chłodzenie | Cieczą |
Rozrząd | DOHC, 4 zawory na cylinder |
Pojemność skokowa | 998,0 cm3 |
Średnica x skok tłoka | 76,0 x 55,0 mm |
Stopień sprężania | 12,9 : 1 |
Moc maksymalna | 188KM (138,0kW) przy 12 500 obr/min |
Maksymalny moment obr. | 113,0 Nm przy 8 700 obr/min |
Zasilanie | Wtrysk paliwa |
Smarowanie | Pod ciśnieniem z mokrą misą olejową |
Rozruch | Elektryczny |
Alternator | 424W |
Akumulator | 12V 10Ah |
Zapłon | CDI |
Przeniesienie napędu | |
Sprzęgło | Wielotarczowe, mokre z antyhoppingiem |
Skrzynia biegów | 6 stopniowa |
Przeniesienie końcowe | Łańcuch o-ring |
Podwozie | |
Rama | Otwarta, boczna, aluminiowa |
Zawieszenie przód | Widelec teleskopowy upside- down 43 mm, skok 120mm, pełna regulacja |
Zawieszenie tył | Wahacz aluminiowy, pojedynczy element tłumiąco-resorujący, skok 125mm, pełna regulacja |
Hamulec przedni | Podwójny tarczowy o średnicy 310 mm, czterotłoczkowe zaciski |
Hamulec tylni | Pojedyncza tarcza o średnicy 220 mm, jednotłoczkowy zacisk pływający |
Ogumienie przód | 120/70 ZR17 |
Ogumienie tył | 190/55 ZR17 |
Wymiary i masy | |
Wysokość siedzenia | 810 mm |
Rozstaw osi | 1415 mm |
Masa pojazdu z paliwem | 208 kg |
Zbiornik paliwa | 17,0 l |
Komentarze 25
Pokaż wszystkie komentarzenie wiem co za debil wypisuje te brednie powyzej bo jesli chodzi o kawasaki to konkurencja zaczyna zostawac wtyle jesli chodzi o zakres modernizacji oraz ogolna zamina wizerunku zmiany marki ...
OdpowiedzZgadzam sie z Toba w zupelnosci,sam mam zx-6r a niedlugo litra wyprowadzam z salonu... Kawa gora...!!!
OdpowiedzMiałem ZXR 7,5 3lata w piz... i nic , potem kupiłem sobie niezniszczalna cbr929 i przy 14tys km zatarł się na panewkach.
OdpowiedzChcesz miec dobry sprzet, a... ceny w polsce Ci to uniemozliwiaja? Zamow interesujacy Cie model samochodu/motocykla/quada u NAS. --- AUTOMOTOzUSA - niskie ceny zarowno nowych jak i uzywanych. ...
OdpowiedzJAK TO WYGLĄDA Z MOTO Z USA CZY NALEZY TAM COS ZMIENIAĆ CZY REIESTRACIA I JAZDA POZDRO
OdpowiedzPowiem tak Ci ktorzy sa fanami Kawasaki i tak je kupią, nie beda przejmowali sie bezsensownymi textami typu "kawasaki jeb... w krzaki" czy o tym ze cos tam wyglada jak pokemon:)a co do drewnianych ...
Odpowiedzpoczytaj sobie troche fachowych pism znachorku :) a jezdze mercedesem cls wiec odpusc sobie takie teksty akwizytorku z seicento :) pozdrawiam ale tylko anty fanów kawy ;)
Odpowiedzwidac ze niektórzy czytają fachowe pisma ale chyba z tajwanu :D oj tak tak mercedes i jesteś gośc. Zabłysnąłeś bo masz mercedesa?? AHAHA pewnie czesto oglądasz tył jakiejś "kawy" ze swojej blaszanko-padaczki coś sie tak spiął. A dla informacji nie mam samochodu, nawet seicento (moim środkiem transportu jest motocykl), ale jeśli chcesz to ok : "dobra masz większego bo jeździsz super sedesem cls" . hmmmm i widac ze jakis akwizytor z seicento tez musiał Ci dopiec. :D:D:D ŻAL:)
Odpowiedzmyslalem ze mam do czynienia z kims doroslym ale widze ze dzieciaczek jestes , sam najpierw obraziles mnie i dales do zrozumienia ze jestem kierowca poloneza wiec ci powiedzialem czym jezdze, a motocykl rowniez posiadam inaczej bym sie tu nie odzywal, a poza tym uzywasz jak widze popularnego wsrod dzieci neostrady slowa ŻAl :) oj dziecko dziecko pewnie smigasz skuterkiem i marzy ci sie jakas kawa i dlatego tak ci sie cisnienie podnosi jak ktos zle o niej powie :) ŻAL :D
Odpowiedzspokojnie polonez (zwłaszcza tzw " borewicz") to robi sie fajny fajny klasyk:). Jestem dorosły i kawa juz mi sie nie śni bo nią śmigam. Zresztą tak to jest "od słowa do słowa" i potem jatka na forum:) a z polonezem to głupi żart, z seicento zresztą pewnie też:D:D. Faktycznie troszke poniosło ale Ciebie też, wiec darujmy sobie wzajemne bluzgi. A co do hamulców, to opierałem sie na testach modeli tej marki, z paru ostatnich lat jakie czytałem w "motocyklu". Zresztą nieważne. Po prostu Kawasaki to nie shit i tylko o to mi chodziło. Ma swoje wady i zalety ale nie mniej niż inne marki. A dla mnie zalet jest wiecej wiec cenie sobie te "Kawy" jako japońce z charakterem i tyle
Odpowiedzspokojnie polonez (zwłaszcza tzw " borewicz") to robi sie fajny fajny klasyk:). Jestem dorosły i kawa juz mi sie nie śni bo nią śmigam. Zresztą tak to jest "od słowa do słowa" i potem jatka na forum:) a z polonezem to głupi żart, z seicento zresztą pewnie też:D:D. Faktycznie troszke poniosło ale Ciebie też, wiec darujmy sobie wzajemne bluzgi. A co do hamulców, to opierałem sie na testach modeli tej marki, z paru ostatnich lat jakie czytałem w "motocyklu". Zresztą nieważne. Po prostu Kawasaki to nie shit i tylko o to mi chodziło. Ma swoje wady i zalety ale nie mniej niż inne marki.
Odpowiedz:) to mamy zgode :D wiesz ja tez czytalem jakies "fachowe" pismo i cos tam bylo apropo wlasnie hamulcow i nazwali je drewnianymi w roczniku 2005 w litrze, ja osobiscie kawa nie jezdzilem wiec sie nie wypowiadam opieram sie tylko ja opiniach innych w tym akurat temacie,kazdym motocyklem trzeba jezdzic , jakby wszyscy mieli bandity,r6 czy hornety to byloby nudno na drogach :) pozdrawiam
Odpowiedzto tylko dowodzi głupoty dziennikarza, który to napisał. Bo co to niby znaczy 'drewniane hamulce'? Słabo hamują, słabe dozowanie, łatwo zablokować koło? Możliwości jest wiele, my nie wiemy nic, a taki dziennikarzyna cieszy się, że błysnął elokwencją :)
OdpowiedzJak pokemon to ty wyglądasz a nie motor może i trochę dziwny ten tłumnik ale bez przesady.
Odpowiedzbardzo inteligentny post , gatuluje , stunterze chyba na hulajnodze ... ups Twoj poziom :)
Odpowiedzten motocykl to porazka co to za tlumnik a tylny blotnik jakis taki okragly najbrzydszy z japonskiej 4 moze silnik to zyleta ale wyglada jak pokemon
Odpowiedztłumnik - naucz się pisać
Odpowiedz