Kawasaki Ninja 1100SX model 2025, co się zmieniło? Test, opinia, dane techniczne
Kawasaki Ninja 1100SX to sportowo-turystyczny motocykl będący następcą popularnego modelu 1000SX. Tylko, czy da się adrenalinę połączyć z komfortem? Sprawdźmy!
Kawasaki 1000SX zdobył uznanie motocyklistów za mocny i elastyczny silnik, wygodną pozycję podczas jazdy oraz stabilne prowadzenie. Wadą była jego waga, słaba ochrona przed wiatrem i dość duże spalanie przy dynamicznej jeździe.
Nowa Ninja 1100SX posiada czterocylindrową, rzędową jednostkę napędową o pojemności 1099 cm3 i mocy 136 KM. Zmieniono skok tłoka z 56 mm na 59 mm, co oznacza, że tłok w cylindrze wykonuje dłuższy ruch w górę i dół, zwiększając całkowitą objętość cylindrów. Poprawia to osiągi w dolnych i średnich zakresach, co skutkuje bardziej płynnym przyspieszeniem i lepszą reakcją na gaz przy niższych obrotach. Silnik jest bardziej ekonomiczny i mniej obciążony przy dłuższej jeździe. Przez tę zmianę mamy mniej koni mechanicznych niż u poprzednika. Pamiętajcie, że moc to nie wszystko. Bogatszy zakres średnich obrotów i większy moment obrotowy sprawia, że Ninja wydaje się mocniejsza. Co więcej, zmiany w silniku nie ograniczają się do samego zwiększenia pojemności, wałki rozrządu o nowym profilu krzywek oraz zmodyfikowane kanały dolotowe zwiększają moment obrotowy, dając przyjemniejsze i mocniejsze odczucie jazdy.
Kawasaki Ninja 1100SX model 2025
Zobacz wideo z testu »
Sześciobiegowa skrzynia biegów wyposażona w quickshifter działa płynnie, nawet przy niższych prędkościach, co jest istotne w sportowo-turystycznym motocyklu. Dłuższe przełożenia na 5. i 6. biegu sprawiają, że motocykl dobrze sprawdza się podczas dalekich tras, zmniejszając zużycie paliwa i podnosząc komfort jazdy. Wbudowane sprzęgło antyhoppingowe zapobiega blokowaniu tylnego koła przy nagłej redukcji, co dodaje pewności w prowadzeniu.
Mnogość "umilaczy" jazdy w Kawasaki jest duża. Do wyboru są tryby jazdy: road, sport, rain oraz rider, który pozwala na indywidualne dostosowanie parametrów. Tempomat ratuje prawy nadgarstek podczas długich tras, a 3-stopniowa kontrola trakcji dostosowuje reakcję motocykla w zależności od warunków drogowych.
Układ hamulcowy Brembo - podwójne tarcze 300 mm z przodu z radialnymi zaciskami i pojedyncza tarcza 260 mm z tyłu - działa skutecznie, a zintegrowany system KIBS zapewnia kontrolowaną, stabilną siłę hamowania.
Pod względem zawieszenia, Ninja również nie zawodzi. Przednie zawieszenie Showa USD z regulacją wstępnego napięcia sprężyny i tylne Ohlins zapewniają stabilność oraz dobre tłumienie nierówności, co jest ważne, bo każdy motocyklowy turysta ma świadomość, że z jakością nawierzchni bywa różnie w zależności od kraju. Sztywna, aluminiowa rama dobrze rozkłada masę, dzięki czemu Ninja jest zwinna i jednocześnie zachowuje dobre właściwości jezdne.
Pozycja podczas jazdy jest wyprostowana i wygodna, a regulowana szyba sprawia, że ochrona przed wiatrem jest skuteczna (chociaż dla wyższych redaktorów była zbyt niska). Spalanie wynosi około 5,6 l/100 km, a zbiornik paliwa o pojemności 19 litrów zapewnia spory zasięg. Dodatkowe obciążenie kierownicy skutecznie minimalizuje wibracje.
Zrobiliśmy około 200 km i nie odczuwałam żadnych nieprzyjemnych dolegliwości związanych z pokonaniem trasy, typu bolące kolana czy nadgarstki. Kawasaki wygląda sportowo, a zachowuje wygodną pozycję podczas jazdy. Jazda typowo sportowym motocyklem w trasie zawsze kończyła się dla mnie bólem pleców. Większość trasy obejmowała kręte, górskie drogi, dość wąskie. Ninja płynęła w zakrętach i pomimo tego, że na początku obawiałam się jej wagi i gabarytów, szybko o tym zapomniałam i bardzo dobrze się bawiłam. Niestety nie było możliwości sprawdzić Kawy przy konkretniejszych prędkościach - mam nadzieję, że będę miała okazję to ocenić w Polsce.
Pomimo tego, że Kawasaki twierdzi, że nowa Ninja 1100SX jest lekka, to nie oszukujmy się, jak na sportowy motocykl 234 kg to dużo, ale jak na sprzęt turystyczny jest to już waga do zaakceptowania.
Wizualnie nowa Ninja 1100SX przypomina mi moją Ninję 300, która w końcu spełniła postanowienie noworoczne i przypakowała na siłowni. Od swojego poprzednika, czyli 1000SX SE nie różni się znacząco.
Wyświetlacz TFT jest przejrzysty i czytelny. Znajdziemy na nim wszystkie podstawowe informacje, takie jak prędkościomierz, obrotomierz, wskaźnik wrzuconego biegu oraz kontrolka ECO, która w moim przypadku jest jak Yeti, podobno istnieje, ale nikt go jeszcze nie widział. Mamy także możliwość połączenia się z telefonem za pomocą aplikacji "Rideology", która umożliwia śledzenie parametrów motocykla, takich jak przebieg, stan paliwa, harmonogram serwisowy oraz dziennik jazdy (nie mieliśmy możliwości tego sprawdzić). Zainstalowane gniazdo USB-C pozwala na ładowanie telefonu, ale wygląda okropnie, według mnie jest to najgorszy element tego motocykla. Sakwy turystyczne dopełniają pakiet, umożliwiając szybkie ich zakładanie i zdejmowanie. Zapięcie w środku kufra jest trochę skomplikowane na początku, ale wszystkiego można się nauczyć. Co więcej, ich prosty design sprawia, że motocykl wygląda dobrze, nawet jak je zdejmiemy. O dziwo, w Hiszpanii potrzebowałam grzanych manetek! Warto pamiętać o ustawieniu ich mocy przed wyruszeniem w podróż, bo potem wymaga to dużo naszej uwagi.
Kawasaki 1100SX SE nie zmieniło się wizualnie, ale za to wnętrze przeszło modyfikacje, które poprawiają wrażenia z jazdy i oszczędność paliwa. Pozycja jest wyprostowana i wygodna podczas dłuższych tras, a bez kufrów sprawdzi się nawet jako sprzęt na dojazdy do pracy. Gabaryty nowej Ninjy i jej dynamiczny silnik sprawiają, że to propozycja skierowana dla riderów z większym doświadczeniem. Gwarantuje radość z jazdy i myślę, że jest gotowa na zwiedzanie świata.
Kawasaki Ninja SX 1100 model 2025. Dane techniczne
Silnik
Typ silnika: Chłodzony cieczą, 4-suwowy silnik rzędowy
Pojemność skokowa silnika: 1,099 cm³
Średnica x skok: 77 x 59 mm
Stopień sprężania: 11.8:1
Układ zaworów: DOHC, 16 zaworów
Układ paliwowy: Wtrysk paliwa: Ø38 mm x 4
Zapłon: Cyfrowy
Układ rozruchowy: Elektryczny
Smarowanie: Smarowanie wymuszone, mokra miska olejowa
Hamulce & Zawieszenie
Hamulce, przednie: Podwójne półpływające tarcze 300 mm. Zacisk hamulcowy: Podwójny, montowany promieniowo, monoblokowy, przeciwstawny 4-tłoczkowy
Hamulce, tylne: Pojedyncza tarcza hamulcowa ø260 mm. Zacisk: jednotłoczkowy
Zawieszenie, przednie: Odwrócony widelec ø41 mm z tłumieniem dobicia i odbicia oraz regulacją napięcia wstępnego sprężyny
Zawieszenie, tylne: Poziomy, gazowy amortyzator tylny Back-link z regulacją tłumienia odbicia i zdalną regulacją napięcia wstępnego sprężyny
Osiągi & Przeniesienie Napędu
Moc maksymalna: 100.0 kW {136 PS} / 9,000 rpm
Zużycie paliwa: 5.6 l/100 km
Zestaw dławiący 85 kW: Dostępny
Emisja C02: 126 g/km
Maksymalny moment obrotowy: 113 N•m {11.5 kgf•m} / 7,600 rpm
Zużycie paliwa (zestaw dławiący 85 kW): 5.6 l/100 km
Emisja CO2 (zestaw dławiący 85 kW): 126 g/km
Skrzynia biegów: 6 biegów
Przeniesienie napędu: Łańcuch uszczelniony
Przełożenie podstawowe: 1.528 (81/53)
Przełożenie biegu 1: 2.600 (39/15)
Przełożenie biegu 2: 1.950 (39/20)
Przełożenie biegu 3: 1.600 (24/15)
Przełożenie biegu 4: 1.389 (25/18)
Przełożenie biegu 5: 1.217 (28/23)
Przełożenie biegu 6: 1.069 (31/29)
Przełożenie całkowite: 2.800 (42/15)
Sprzęgło: Wielotarczowe mokre, ręczne
Rama & Wymiary
Typ ramy: Dwururowa, aluminiowa
Ślad: 98 mm
Skok zawieszenia, przednie: 120 mm
Skok zawieszenia, tylne: 141 mm
Opona, przednia: 120/70ZR17M/C (58W)
Opona, tylna: 190/50ZR17M/C (73W)
Kąt skrętu L/P: 31° / 31°
Dł x Szer x Wys: 2,100 x 805 x 1,190 (1,225 mm wysoka szyba) mm
Rozstaw osi: 1,440 mm
Prześwit pod pojazdem: 135 mm
Pojemność zbiornika paliwa: 19 litrów
Wysokość siedzenia: 835 mm
Masa pojazdu gotowego do użytku: 235 kg
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze