Kask dla szyi
W ostatnich latach nauka dokonała ogromnego postępu w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Niestety tempo tego postępu w przypadku motocykli jest zdecydowanie mniejsze. Najlepszym tego przykładem niech będzie fakt, iż poduszka powietrzna została zastosowana w motocyklu (Honda Goldwing) po raz pierwszy równo 25 lat po tym jak pojawiła się ona w samochodach Mercedesa.
Po podniesieniu jakości kasków i odzieży ochronnej w chwili obecnej najbardziej zagrożoną urazami częścią ciała motocyklisty jest jego kręgosłup, w szczególności na odcinku szyjnym. Mając to na uwadze KTM i BMW Motorrad rozpoczęły prace nad rozwojem systemu ochronnego dla tego newralgicznego miejsca. Celem tych wysiłków ma być ograniczenie urazów odcinka szyjnego kręgosłupa w wypadkach, niezależnie do typu dosiadanego motocykla i miejsca zaistnienia wypadku (ruch drogowy, sport itd.). Prace niemiecko-austriackiego zespołu oparte są na doświadczeniach i produktach południowoafrykańskiego specjalisty od urazów kręgosłupa, doktora Chrisa Leatta (www.leatt-brace.com). Firma Leatt-Brace produkuje już kewlarowe i karbonowe ochraniacze kręgosłupa dla sportów samochodowych oraz motocyklowych.
Zespół złożony z Dr Leatta, pracowników BMW Motorrad i KTMa będzie wspomagany przez specjalistów z dziedziny badań wypadków, biomechaników oraz chirurgów specjalizujących się w urazach kręgosłupa. Sam Dr Leatt promuje w tej chwili bezpieczeństwo jazdy motocyklem na terenie RPA i zajmuje stanowisko konsultanta przy Południowoafrykańskim Stowarzyszeniu Wyścigowym.
W chwili obecnej prototypy ochraniaczy wykonane z włókien węglowych, kewlaru oraz tytanu przechodzą intensywne testy w laboratoriach BMW Motorrad. Pierwsze nieoficjalne raporty mówią o zaskakująco dobrych wynikach tych testów. Są one tak dobre, że sami eksperci ds. wypadków z BMW Motorrad przyznają, iż w tym projekcie drzemie ogromny potencjał, który przełożyć można na wymierną poprawę bezpieczeństwa motocyklistów.
Idea systemu polega na ograniczeniu możliwości uszkodzenia kręgosłupa na odcinku szyjnym bez ograniczania swobody w poruszaniu głową, co jest konieczne w przypadku użytkowania motocykla w ruchu drogowym. Proponowane rozwiązanie adresowane jest nie tylko do kierowców wyczynowych, ale także do motocyklistów korzystających z motocykla na co dzień i stanowi ogromny postęp w zakresie motocyklowego bezpieczeństwa biernego.
"Sporty motocyklowe powinny byś bezpieczniejsze i mamy nadzieję się do tego przyczynić" twierdzi Dr Herbert Diess, szef BMW Motorrad, komentując decyzję o zwróceniu przez bawarski koncern uwagi na to zagadnienie. "Ta koncepcja jest wyjątkowo obiecująca. Jeśli system ten będzie także w kolejnych testach spełniał nasze oczekiwania, będziemy rozpatrywać wprowadzenie go do produkcji seryjnej"
Nowa koncepcja ochrony kręgosłupa w wypadkach motocyklowych ma zostać zastosowana przez kierowców fabrycznych KTM i BMW Motorrad przed końcem tego roku.
Źródło: www.leatt-brace.com, www.gizmag.co.uk
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze