tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Jak zrobiæ inspekcjê motocykla? Oto piêæ podstawowych punktów, które powiniene¶ odhaczyæ
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Jak zrobiæ inspekcjê motocykla? Oto piêæ podstawowych punktów, które powiniene¶ odhaczyæ

Autor: Andrzej Sitek 2023.05.01, 10:06 Drukuj

Majówka to dobra okazja, aby zrobić inspekcję motocykla, który odpoczywał przez zimowe miesiące. Pięć spraw jest szczególnie ważnych. O jakie tematy chodzi?

Układ elektryczny motocykla często stanowi jego bolączkę, szczególnie jeśli jednoślad nie był przechowywany w optymalnych warunkach i pozostawał narażony na podwyższoną wilgotność, duże zmiany temperatury, itd. Najczęstszy problem to słabujący akumulator, oczywiście o ile nie wyciągnąłeś go na zimę lub nie podładowywałeś co 2-3 tygodnie. Rozładowanie to normalny proces, dlatego poza sezonem należy kontrolować napięcie.

NAS Analytics TAG

Stary akumulator ołowiowy może stanowić większy problem. Z wiekiem następuje zasiarczenie płyt powodujące utratę pojemności. Jeśli masz aku żelowy, czyli z elektrolitem w formie żelu, powstałym ze zmieszania kwasu siarkowego z krzemionką, to jesteś w lepszej sytuacji, bo te baterie nie wymagają uzupełniania elektrolitu, nie miewają wycieków i są bardziej odporne na zmienne temperatury.

Kłopot mogą stanowić także zaśniedziałe styki. Zanim na poważnie rozpoczniesz sezon, sprawdź wszystkie systemy związane z elektryką, ze wskazaniem na oświetlenie wraz z kierunkowskazami i sygnałem dźwiękowym.

Kto smaruje, ten jedzie. Smarowałeś? To stare powiedzenie jest cały czas aktualne. Jeśli kilka miesięcy temu przygotowałeś motocykl do zimowania, zabezpieczając go smarem silikonowym — na przykład dźwignie czy nóżkę, teraz zrób inspekcję swojej maszyny i wytrzyj każdą plamę smaru, którym tak hojnie obdarowywałeś motocykl jesienią. Powinieneś pozbyć się naddatku, żeby nie kleiły się do niego zanieczyszczenia z drogi.

Jak tam układ paliwowy? Zgodnie z zasadami sztuki, na zimę trzeba zalać bak pod korek. Dzięki temu ograniczamy wolną przestrzeń w zbiorniku paliwa i uniemożliwiamy kondensację wilgoci, która wchodzi w reakcje ze ścianami baku. Efektem tego procesu są tlenki metalu, drobiny, które spadają na dno baku i zapychają układ paliwowy. Jeśli zatankowałeś moto, jak należy, zapchane przewody paliwowe nie powinny być problemem.

Niektórzy spuszczają stare paliwo na wiosnę i zalewają moto nowym, ale nie jest to konieczne. Jeżeli nastąpiło zatkanie przewodu, albo filtra w kraniku, należy zdjąć przewód z kranu i upewnić się, że wacha płynie. Jeśli nie, trzeba wymontować i oczyścić kranik, jeżeli natomiast przepływ jest właściwy, zatkany został dodatkowy filtr paliwa, który trzeba wymienić.

Motocykl kołem się toczy. Sprawdzenie stanu opon na początku nowego sezonu jest szczególnie ważne. Jeśli motocykl stał przez kilka miesięcy na bocznej stopce, a wcześniej nie podniosłeś ciśnienia w oponach, gumy mogły się odkształcić. Ta usterka powoduje wibracje motocykla w trakcie jazdy, dlatego warto o tym wiedzieć, żeby nie doszukiwać się problemów w zawieszeniu czy silniku. To oczywiście wariant pesymistyczny, kontrola ogumienia jest łatwa i polega na kilku prostych czynnościach.

Pierwszym punktem powinno być sprawdzenie głębokości bieżnika. Nie może mieć mniej niż 1,6 mm. Oczywiście najłatwiej sprawdzić głębokość na podstawie wskaźników granicznego zużycia, które producenci umieszczają pomiędzy rowkami. Drugi punkt to sprawdzenie ciśnienia, którego właściwą wartość znajdziesz w instrukcji obsługi swojego motocykla. Dobrze też przeprowadzić inspekcję wizualną całych opon, ze wskazaniem na uszkodzenia mechaniczne, przetarcia lub inne oznaki ich zużycia. Rzuć też okiem na zaworki.

Co z układem hamulcowym? Sprawdzenie stanu klocków hamulcowych również należy do przedsezonowego rytuału, jeśli nie zadbałeś o to wcześniej. Trzeba pamiętać nie tylko o klockach, ale również płynie hamulcowym, który w większości przypadków powinien być wymieniany co dwa lata — ponieważ jest to płyn higroskopijny (pochłania wodę), a tym samym traci właściwości, co objawia się pogorszeniem hamowania.

Przy okazji rzuć okiem na klamki i przewody. Dźwignie powinny pracować płynnie, bez skoków. Jeśli jest inaczej, oznacza to, że brakuje smarowania. Pamiętaj, że klasyczne przewody gumowe z wiekiem stają się porowate i zaczynają przepuszczać wilgoć. Tak naprawdę, jeśli mają więcej niż pięć lat, nadają się do wymiany, więc dobrze się im przyjrzyj. Być może warto rozważyć zmianę kabli na trwalsze przewody w oplocie stalowym.

Wśród tych rad nie uwzględniłem wymiany oleju silnikowego wraz z filtrem, ponieważ zakładam, że zrobiłeś to jesienią, a jeśli nie, właśnie od tego zacząłeś nowy sezon. Oczywiście powyższą listę można zmodyfikować i dodać inny podpunkty, ale na początek warto skupić się na najważniejszych kwestiach.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê