Jak porównać oleje? Jak czytać parametry na etykietach?
O tym jak dobrać olej do swojego motocykla pisaliśmy już wcześniej. Ci, którzy nie chcą się zagłębiać w specyfikacji produktów polecamy skorzystanie ze strony internetowej, na której znajduje się aplikacja umożliwiająca dobór oleju do danego modelu motocykla.
Co jeśli chcemy porównać oleje? Jak czytać ich etykiety?
Często parametry podawane na etykietach olejów są niezrozumiałe. Są jednak istotne, w szczególności gdy chcemy porównać dwa oleje. Karty charakterystyki produktów zawierają szereg parametrów, które dokładnie opisują właściwości oleju. Poniżej znajdziecie kilka najważniejszych, na które warto zwrócić uwagę.
Lepkość kinematyczna w 40°C - Obrazuje łatwość płynięcia oleju w silniku tuż po rozruchu silnika (w warunkach letnich temperatur). Niska lepkość oznacza, że szybciej napełniany jest układ smarowania silnika, a silnik pracuje ze zmniejszonymi oporami, co umożliwia zmniejszenie ilość spalonego paliwa i mniejszą emisję gazów spalinowych do atmosfery, oraz przyczynia się do zmniejszenia zużycia silnika.
Lepkość kinematyczna w 100°C - Obrazuje łatwość płynięcia oleju w silniku po jego rozgrzaniu. Stosunkowo wysoka wartość tego wskaźnika może oznaczać, iż olej wytworzy gruby film olejowy, co można łączyć z dobrą ochroną przeciwzużyciową, z drugiej strony to także większe opory zasysania oleju i tłoczenia go w magistralę olejową, co przekłada się na mniejszy wydatek pompy oleju i finalnie mniejszą ilość oleju dostarczanego w współpracujących elementów silnika. Nowe jednostki napędowe wymagają olejów o coraz niższej lepkości gdyż są one pasowane ciaśniej i wykonane są z lepszych materiałów, które to mają mniejszą rozszerzalność cieplną.
Wskaźnik lepkości - Czym wyższy indeks tego wskaźnika tym lepszy olej. Oleje mineralne zazwyczaj mają ten wskaźnik do 135, oleje półsyntetyczne 130-155, a oleje syntetyczne powyżej 150. Dobry olej syntetyczny może mieć wskaźnik lepkości nawet w okolicach 175.
Całkowita liczba zasadowa TBN - Oleje posiadające wyższy TBN mogą zneutralizować większą ilość kwaśnych związków pochodzących z paliwa, co czyni je bezpieczniejszymi w ciężkich warunkach pracy.
Popioły siarczanowe - Istotny w silnikach 2T gdyż popioły siarczanowe mogą tworzyć osady w komorze spalania, na świecy zapłonowej oraz w układzie wydechowym. Niewielka ich ilość zapewnia wyższą czystość komory spalania, świecy zapłonowej i układu wydechowego, który będzie miał mniejsze opory wydechu spalin.
Normy JASO - „Japońskie Stowarzyszenie Standardów Motoryzacyjnych”, które wprowadziło standardy na oleje motocyklowe JASO MA i MB, jako jedne z nielicznych sprawdzają jak olej zachowuje się w silnikach motocyklowych gdzie jedna kąpiel olejowa pracuje w silniku i skrzyni biegów (JASO MB) oraz ewentualnie jeszcze dodatkowo w mokrym sprzęgle (JASO MA).
Przeczytaj pełne objaśnienie pozostałych parametrów. Jeżeli chcesz się dowiedzieć o naszych olejach więcej odwiedź stronę dla motocyklistów www.castrol.scigacz.pl.