Jak dobrać właściwy motocykl do wzrostu? Marzenia kontra rzeczywistość
Jesteśmy niestety w tej nielicznej grupie kierowców, którzy za każdym razem muszą bardzo dokładnie weryfikować plany zakupu konkretnego modelu. Jednym z czynników, który koniecznie trzeba wziąć pod uwagę, jest nasz wzrost.
Ileż to motocyklowych marzeń zostało pogrzebanych przez nieodwracalne skutki złośliwości natury! Każdy z nas ma chyba wymarzony model motocykla, którego z jakiegoś powodu nigdy nie kupi. Podstawowe czynniki to np. brak uprawnień (co jest do nadrobienia) i oczywiście żywy pieniądz, co do którego też można mieć nadzieję na przyszłość. Gorzej z rzeczami, na które nie mamy wpływu, jest to głównie szeroko rozumiana postura, czyli wzrost, za którym często idzie konkretna siła fizyczna - lub jej brak.
Najgorzej mają osoby znajdujące się po skrajnych stronach tabeli wzrostu - bardzo niskie i bardzo wysokie. Przeważająca część motocykli dostępnych na rynku jest skrojona pod średnio wyrośniętych kierowców, mieszczących się w przedziale 170-180 cm. Będąc w tej grupie można mieć niemal pewność, że doskonale odnajdziemy się w niemal każdym segmencie - od skuterów i niewielkich 125-tek, przez miejskie nakedy i motocykle sportowe, ciężkie cruisery i turystyki, a także na większości motocykli enduro. Można zatem spokojnie udać się do salonu, skąd wyjedziemy całkowicie fabryczną maszyną, bez żadnych modyfikacji.
Można oczywiście uprzeć się i zasiąść za kierownicą wymarzonego motocykla, bez względu na ograniczenia. Trzeba się jednak liczyć nie tylko z niewygodą, ale też z sytuacjami naprawdę niebezpiecznymi. Przykładowo, jeśli niski kierowca zdecyduje się na naprawdę wysokie enduro, w którym po zatrzymaniu jest w stanie utrzymać pion dotykając asfaltu tylko końcami palców u stóp, traci jakikolwiek margines bezpieczeństwa. Wystarczy (a zdarza się to tu nas wyjątkowo często), że zamiast spodziewanej równej nawierzchni trafi stopą na nawet płytką koleinę i może dopisać kolejny podpunkt do listy swoich gleb.
Również wysocy kierowcy na zbyt małych motocyklach sporo ryzykują. Pierwsza niedogodność to oczywiście brak jakiegokolwiek komfortu, ból pleców i zbyt mocno zgiętych kolan. Ponadto jeśli nogi ledwo mieszczą się pod zbiornikiem i kierownicą, to ciężko o pełną swobodę ruchów, przydatną w sytuacjach kryzysowych. Poskręcany w chińskie osiem i zajmujący sobą każdy fragment motocykla kierowca może mieć problem z nagłymi i ciasnymi manewrami.
Jeśli stajemy przed koniecznością wyboru maszyny dla siebie, a nie mamy jeszcze konkretnych preferencji, to dla bardzo niskich motocyklistów bezpiecznym wyborem będzie zawsze niewielki cruiser, ewentualnie maszyna sportowa lub naked. Wysocy mogą w ciemno celować w segment turystycznych enduro lub podwyższonych motocykli szosowych, takich jak np. Yamaha Tracer czy BMW XR1000. Trzeba jednak pamiętać, że sama wysokość kanapy to nie wszystko. Liczy się również jej szerokość, która wpływa na to, jak szeroko trzeba rozstawić nogi, żeby zająć miejsce. Może się okazać, że na niektórych cruiserach i customach, a często nawet bogato tapicerowanych maxiskuterach, nie dosięgamy stopami podłoża.
Akcesoria w służbie wzrostu
Jeśli czujemy, że na wybranym modelu jest nam nawet nieźle, ale brakuje korekty kilku szczegółów, żeby było bardzo dobrze, to skierujmy wzrok na katalogi firm akcesoryjnych, w poszukiwaniu produktów podwyższających lub obniżających motocykl. Jeśli maszyna jest ciut za wysoka, zaczynamy zazwyczaj od obniżonej lub głębiej wciętej kanapy. Jeśli to nie wystarczy, wiele firm oferuje zmodyfikowane elementy zawieszenia, takie jak krótsze amortyzatory, które potrafią całkiem konkretnie zbliżyć podnóżki do ziemi. Trzeba się jednak wtedy liczyć z pogorszeniem własności trakcyjnych motocykla, a także koniecznością demontażu niektórych komponentów, takich jak centralna podstawka. Na liście przydatnych produktów można również znaleźć regulowane podnóżki, które można optymalnie dopasować do budowy własnego ciała.
Kierowcy nie narzekający na brak centymetrów mogą zdecydować się na podobne rozwiązania, tylko naturalnie o odwróconych parametrach. Wyższa, grubsza kanapa, podwyższone i utwardzone zawieszenie, regulacja podnóżków, a dodatkowo tzw. riser na kierownicę, czyli specjalny element podnoszący ją nieco do góry, dzięki czemu nie jest wymagane nieprzyjemnie mocne zgięcie ramion w łokciach - pozycja kierowcy staje się naturalna i zrelaksowana.
Akcesoria podnoszące lub obniżające motocykl możecie znaleźć w ofercie kilku producentów. Jednym z największych jest firma TRW Lucas. Na jej obszernej stronie internetowej znajdziecie kompletne zestawy do poszczególnych modeli motocykli - zarówno do ich podwyższenia, jak i obniżenia, podnóżki oraz akcesoria do kierownic.
Należy przy tym pamiętać, że wszelkie regulacje, podwyższane kanapy i akcesoryjne zawieszenia nie zmienią nagle drastycznie wysokości całego pojazdu - sport nie stanie się enduro i odwrotnie. Wymienione elementy pozwalają na korektę rzędu kilku centymetrów w obie strony, ale skutki są dla użytkownika bardzo wyraźne, przy dobrze dobranych akcesoriach, bardzo na plus.
Jak więc wybrać idealny motocykl do naszego wzrostu? Na pewno nie zdalnie i tylko na podstawie zdjęć i filmów. Jeśli nie szukamy maszyny stricte sportowej, wymuszającej specyficzną pozycję, to upewnijmy się, że po zajęciu miejsca trójkąt kierownica-podnóżki-siodło jest mniej więcej równoboczny. Zapewni to możliwość wielogodzinnej jazdy bez większego zmęczenia. Jeśli chodzi o stopę na podłożu, to najlepiej, abyśmy byli w stanie dotknąć go całą podeszwą, ewentualnie całą przednią częścią stopy. Drobienie na samych palcach prędzej czy później nie skończy się dobrze.
Jak widać, czasem trzeba doszlifować nasze marzenia do ram, jakie narzuca rzeczywistość. Niekiedy ramy te udaje się nieco naciągnąć za pomocą akcesoriów, ale nigdy nic na siłę. Komfort i swoboda ruchów to podstawa satysfakcji i bezpieczeństwa na motocyklu.