tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Hybrydowe motocykle. Yamaha łączy prąd i benzynę
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Hybrydowe motocykle. Yamaha łączy prąd i benzynę

Autor: Andrzej Sitek 2025.02.21, 10:22 Drukuj

Yamaha właśnie namieszała w świecie dwóch kółek, prezentując swój najnowszy system hybrydowy Series Parallel HEV. Jeśli myślałeś, że motocykle elektryczne to przyszłość, to Yamaha właśnie wrzuciła kolejny bieg i dodała do tej układanki silnik spalinowy. 

Czyżby znaleźli idealne połączenie mocy i oszczędności? Przecież w samochodach to działa! Niestety akurat przykład ze świata dwóch kół jest trochę nietrafiony, bo według najnowszych badań użytkownicy hybryd w praktyce korzystają głównie z silnika spalinowego, a elektrycznego używają od wielkiego dzwonu. Ale serduszka pikają im na zielono i czują się tą częścią ludzkości, która dba o środowisko i każdego dnia myśli o ratowaniu Ziemi. Yamaha najwyraźniej chce nam również dać taką możliwość, ale nie chodzi tylko o bycie eko.

NAS Analytics TAG

Elektryczne jednoślady są szybkie, ciche i ekologiczne, ale… mają jedną wielką wadę. Zasięg. Nie ma nic gorszego niż jazda w nieznane z myślą, że może nie wystarczyć prądu na powrót. To kolejny argument, który może mieć rozwiązanie w postaci hybrydy i Yamaha doskonale o tym wie. Technologia hybrydowa to połączenie najlepszych cech obu światów. Japończycy wyobrażają to sobie tak, że elektryczny silnik zajmuje się startem i wolną jazdą w mieście - czyli dostaniemy idealne rozwiązanie na korki, światła i te wszystkie momenty, kiedy więcej stoimy, niż jedziemy. Ale gdy tylko złapiemy trochę przestrzeni i poczujemy wiatr we włosach, do akcji wkracza klasyczna spalinowa jednostka. Ten duet ma zadziałać niczym perfekcyjnie zgrany zespół. Tyle idea. Co z praktyką?

Pierwszym pojazdem testowym Yamahy ma zostać słynny XMAX. Niestety to skuter, więc może nie brzmi jak marzenie fanów prędkości, ale spokojnie - Yamaha wyraźnie zaznacza, że ich technologia docelowo trafi do pełnowymiarowych motocykli. Problem w tym, że mamy obecnie tylko bardzo ogólne informacje o systemie. Yamaha zdradza, że "przy normalnych prędkościach" jednostka działa elektrycznie, a "przy wyższych" włącza się silnik spalinowy. Ale czym są te "normalne" i "wyższe" prędkości? To tak, jakby ktoś powiedział, że robi najlepsze ciasto na świecie, ale nie zdradził, czy to czekoladowe, waniliowe, czy może z kremem pistacjowym. Yamaha, dajcie nam konkretne liczby!

Jeśli Yamaha rzeczywiście rozwiązała problem zasięgu i jednocześnie zachowała esencję motocykla, to jej projekt może być bardzo ciekawy. Oczywiście nie możemy też zapominać o innych propozycjach z tego segmentu, bo przecież istnieje już Kawasaki Ninja 7 Hybrid. W przypadku motocykla "Zielonych" silnik elektryczny jest sam w stanie wziąć odpowiedzialność za poruszanie pojazdu. Oznacza to po prostu, że można jeździć na samym prądzie. Ale oprócz tego, a może przede wszystkim, współpracuje z silnikiem spalinowym. Jednocześnie to nie jest hybryda plug-in i nie da się jej podłączyć do ładowarki. Silnik spalinowy pomaga ładować akumulator, a akumulator może z silnika spalinowego przejąć obowiązki napędzania motocykla. Co zaproponuje nam Yamaha, a w zasadzie, w jakim zakresie będą realizowane te funkcje? 

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG

Jak myjesz motocykl?

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
NAS Analytics TAG
na górę