Honda przedstawia plany na 2009
Plany udziału firmy Honda w Motocyklowych Mistrzostwach Świata w sezonie 2009
27. stycznia 2009 Honda Motor Co., Ltd. zaprezentowała w Tokio plany swojego udziału w wyścigach motocyklowych w sezonie 2009. Traktując sporty motorowe jako wyzwanie, Honda ścigała się w najróżniejszych zawodach, niemal od dnia swojego powstania i zawsze dążąc do tego samego: zajęcia miejsca na szczycie światowej czołówki. Motywowana takimi marzeniami i aspiracjami, firma Honda realizowała je poprzez nieustanne opracowywanie i wdrażanie innowacji technicznych.
W roku 1954 Soichiro Honda, założyciel firmy, poinformował o planach startu w wyścigu drogowym Tourist Trophy na wyspie Man, rozgrywanym wówczas jako World Championship Grand Prix (WGP). Pięć lat później, w roku 1959, motocykle Hondy pojawiły się w wyścigu Isle of Man TT. W trzecim sezonie startów, w 1961 roku, Honda zdominowała klasy 125 cm3 i 250cm3, zajmując po pięć czołowych lokat w każdej z nich. Takie zwycięstwo zarówno w klasyfikacji kierowców, jak i producentów w obu klasach, było sukcesem dokładnie na miarę aspiracji firmy. Od tego czasu Honda bierze udział w najróżniejszych kategoriach wyścigów motocyklowych.
W roku 2009, w którym przypada pięćdziesiąta rocznica pierwszego startu w wyścigach WGP, Honda postanowiła powalczyć o odzyskanie mistrzowskiego tytułu w MotoGP, królewskiej klasie wyścigów. Osiągnięcie takiego celu wymaga użycia zaawansowanych technologii i pracy nad nowymi wyzwaniami wykorzystując całe zgromadzone dotychczas doświadczenie. Honda liczy też na sportowego ducha zawsze obecnego w firmie oraz na wsparcie i doping fanów dzielących z nami nadzieje na sukcesy.
Wyścigi drogowe
FIM Road Racing World Championship Grand Prix
Klasa MotoGP
Honda skoncentruje się na odzyskaniu trzech tytułów - najlepszego kierowcy, najlepszego producenta i najlepszego zespołu - możliwych do zdobycia w MotoGP, najważniejszej klasie wyścigów Road Racing World Championship Grand Prix (WGP). W wyścigach będzie brało udział sześciu kierowców startujących w czterech stajniach wyścigowych. Będą oni dosiadali motocykli RC212V, które na obecny sezon otrzymały kolejne modyfikacje z najwyższej technologicznej półki.
Fabryczny zespół Repsol Honda będzie reprezentowało dwóch kierowców: Dani Pedrosa, dla którego będzie to czwarty sezon w MotoGP oraz Andrea Dovizioso, debiutujący w zespole Repsol. Yuki Takahashi przenosi się z klasy 250 cm3 do królewskiego MotoGP, by ścigać się w innym teamie używającym motocykli Honda. Będzie on jedynym zawodnikiem reprezentującym w tym sezonie Japonię.
Zespół | Numer startowy | Zawodnik | Wiek | Narodowość | Miejsce w sezonie 2008 |
Repsol Honda Team | 3 | Dani Pedrosa | 23 | Hiszpania | 3. MotoGP |
Repsol Honda Team | 4 | Andrea Dovizioso | 22 | Włochy | 5. MotoGP |
San Carlo Honda Gresini | 15 | Alex De Angeles | 24 | San Marino | 14. MotoGP |
San Carlo Honda Gresini | 24 | Toni Elias | 25 | Hiszpania | 12. MotoGP |
Scot Racing Team MotoGP | 72 | Yuki Takahashi | 24 | Japonia | 5. WGP 250 cm3 |
LCR Honda MotoGP | 14 | Randy De Puniet | 27 | Francja | 15. MotoGP |
Klasa 250 cm3
W klasie 250 cm3 motocykle Hondy będzie dosiadało sześciu kierowców z czterech stajni wyścigowych. Hiroshi Aoyama, Raffaele De Rosa i Ratthapark Wilairot będą korzystali z maszyn RS250RW. Shoya Tomizawa, który do zeszłego sezonu startował w serii All-Japan Road Race Championship, a także Bastien Chesaux i Toni Wirsing, pojadą na jednośladach RS250R.
Zespół | Numer startowy | Zawodnik | Wiek | Narodowość | Miejsce w sezonie 2008 |
Scot Racing Team 250cc | 4 | Hiroshi Aoyama | 27 | Japonia | 7. WGP 250 cm3 |
Scot Racing Team 250cc | 35 | Raffaele De Rosa | 21 | Włochy | 18. WGP 250 cm3 |
Thai Honda PPT SAG | 14 | Ratthapark Wilairot | 20 | Tajlandia | 13. WGP 250 cm3 |
CIP Moto-GP250 | 48 | Shoya Tomizawa | 18 | Japonia | 2. All-Japan RR Championship GP250 |
Racing Team Germany | 8 | Bastien Chesaux | 17 | Szwajcaria | - |
Racing Team Germany | 9 | Toni Wirsing | 18 | Niemcy | - |
FIM Endurance World Championship Series
8-godzinny wyścig Suzuka World Endurance Championship Race
Na 32. wyścig Suzuka 8 Hours Endurance Road Race, Honda planuje wsparcie dwóch prywatnych zespołów wyścigowych, które otrzymają motocykle o parametrach odpowiadających maszynom zespołów fabrycznych.
Najważniejsze zespoły i kierowcy Hondy w Mistrzostwach Świata w klasach Superbike (WSB), Supersport (WSS), Motocross (WMX), startujący przy wsparciu Honda Motor Europe Ltd.
W mistrzostwach World Superbike (WSB) w prywatnych zespołach wyścigowych łącznie wystartuje sześciu kierowców wspieranych przez Honda Motor Europe Ltd. (HME), czyli centralę firmy Honda w Europie. Będą wśród nich Ryuichi Kiyonari, Carlos Checa i Jonathan Rea dosiadający najnowszej wersji motocykla CBR1000RR. Ryuichi Kiyonari wykorzystując doświadczenia z ubiegłego sezonu i swój niezwykły talent, ma nawet szansę sięgnąć w tym roku po tytuł mistrzowski. Jego partner i rywal z tego samego zespołu, Carlos Checa, również będzie startował drugi sezon w WSB, ale będzie korzystał z ogromnego doświadczenia zdobytego w innych klasach (m. in. MotoGP). Jonathan Rea awansował do serii WSB po jednym sezonie w klasie Supersport (WSS), który zakończył na drugiej pozycji, tak więc nadzieje związane z jego startami są również bardzo duże.
W klasie World Supersport (WSS) Honda będzie wspierała kierowców poprzez swoją europejską centralę (HME) na zasadach analogicznych, jak w WSB. W barwach Hondy zobaczymy Andrew Pitt's, który poprzedni sezon zakończył jako Mistrz Świata, a także Kenana Sofuoglu - powracającego do WSS Mistrza tej serii z 2007 roku (po jednym sezonie przerwy spędzonym w WSB). Anthony West będzie debiutował w serii WSS, ale zawodnik ten ma za sobą dekadę doświadczeń wyścigowych także w MtoGP.
Łącznie z wymienionymi, w tym sezonie będzie startowało ośmiu zawodników na Hondach w serii WSS. Od roku 2002, czyli siedem sezonów pod rząd, Honda zdobywała mistrzostwo serii WSS, dysponując niedoścignioną dla rywali kombinacją umiejętności kierowców, osiągów ich motocykli i organizacji pracy zespołów wyścigowych. Oczywiście celem w bieżącym sezonie jest tytuł mistrzowski.
Główne zespoły i zawodnicy w Mistrzostwach Świata Superbike (WSB)
Zespół | Motocykl | Zawodnik | Miejsce w sezonie 2008 |
Ten Kate Honda Racine | CBR1000RR | Ryuichi Kiyonari | 9. WSB |
HANNspree Ten Kate Honda | CBR1000RR | Carlos Checa | 4. WSB |
HANNspree Ten Kate Honda | CBR1000RR | Jonathan Rea | 2. WSS |
HANNspree Honda Althea | CBR1000RR | Tommy Hill | WSS |
Stiggy Motorsport AB | CBR1000RR | Leon Hasam | 2. BSB (British Superbike) |
Stiggy Motorsport AB | CBR1000RR | Roberto Rolfo | 17. WSB |
Główne zespoły i zawodnicy w Mistrzostwach Świata Supersport (WSS)
Zespół | Motocykl | Zawodnik | Miejsce w sezonie 2008 |
HANNspree Ten Kate Honda | CBR600RR | Andrew Pitt | 1. WSS |
HANNspree Ten Kate Honda | CBR600RR | Kenan Sofuoglu | 18. WSB |
HANNspree Honda Althea | CBR600RR | Mark Aitchison | 13. WSS |
HANNspree Honda Althea | CBR600RR | Matthieu Lagrive | 14. WSS |
Stiggy Motorsport AB | CBR600RR | Anthony West | 18. MotoGP |
Stiggy Motorsport AB | CBR600RR | Gianluca Vizziello | 11. WSS |
Parkalgar Honda | CBR600RR | Miguel Praia | 25. WSS |
Parkalgar Honda | CBR600RR | Eugene Laverty | 21. WSS |
World Motocross (WMX)
W motocrossie wsparcie zawodnikom zapewnia również europejska centrala firmy. Honda będzie współpracować z dwoma zespołami startującymi w najbardziej prestiżowej klasie MX1 serii mistrzostw World Motocross (WMX). Łącznie czterech zawodników będzie brało udział w wyścigach, korzystając z motocykli Honda CRF450R: Billy Mackenzie i Marc de Reuver, którzy startowali w zeszłym sezonie, a także nowi członkowie ich zespołów - Cedric Melotte i Kevin Strijbos.
Zespół | Motocykl | Zawodnik | Miejsce w sezonie 2008 |
CAS HondaTeam | CRF450R | Billy Mackenzie | 9. MX1 |
CAS HondaTeam | CRF450R | Cedric Melotte | 30. MX1 |
Martin Racing Team | CRF450R | Marc de Reuver | 10. MX1 |
Martin Racing Team | CRF450R | Kevin Strijbos | 24. MX1 |
Trial
FIM World Trials Championship Series
W rozgrywanej pod patronatem FIM serii World Trials Championship (WCT), Honda wystawia dwa motocykle Montesa COTA 4RT wyposażone w bardzo efektywne czterosuwowe silniki. Jeździć na nich będą Toni Bou, Mistrz z ostatnich dwóch sezonów oraz Takahisa Fujinami, jedyny w tym sezonie Japończyk startujący w serii WCT. Z taką obsadą Honda liczy na trzeci z rzędu tytuł mistrza wśród kierowców i czwarty z rzędu tytuł mistrza wśród producentów.
Zespół | Numer startowy | Zawodnik | Wiek | Narodowość | Miejsce w sezonie 2008 |
REPSOL MONTESA HRC | 1 | Toni Bou | 22 | Hiszpania | 1. |
REPSOL MONTESA HRC | 3 | Takahisa Fujinami | 29 | Japonia | 3. |
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze