Honda pracuje nad rewolucyjnym dwusuwem!
O tym, że dwupaki to najlepsze silniki na świecie wiedzą chyba wszyscy. Wiedzą tą dysponują również ludzie w Hondzie (to w końcu największy producent motocykli na świecie będący swego czasu liderem technologii 2T) i przecieki trafiające do zachodnich mediów wskazują na to, że dwusuwy mogą wrócić do motocykli szosowych i to w wielkim stylu.
W ostatnim czasie do prasy wyciekły rysunki patentowe, które dowodzą, że japoński producent przymierza się do produkcji niskoemisyjnych dwusuwów zasilanych wtryskiem paliwa. Na rysunkach, które widzicie obok widać kilka ciekawostek. Przede wszystkim widać tutaj zastosowanie układu wtrysku paliwa oraz układu z zaworem wydechowym przypominającego ten z silników czterosuwowych. Zasilanie odbywa się tak jak w tradycyjnym dwusuwie. Mieszanka jest zasysana przez poruszający się do góry tłok i przemieszczana do skrzyni korbowej. Następnie tłok idąc w dół cylindra przepycha mieszankę kanałami i oknami dolotowymi w cylindrze do komory spalania, gdzie ta jest sprężana i ostatecznie spalana. Gdy tłok porusza się ponownie w dół, zamiast odsłaniać okno wydechowe (co dzieje się w klasycznych dwusuwach), którym spaliny byłyby wypchnięte przez napływającą świeżą mieszankę, uchylany jest zawór wydechowy umieszczony w głowicy. Świeża mieszanka wypycha przez niego spaliny przy o wiele mniejszym mieszaniu się ładunków - nowego i zużytego. Przy odpowiednim sterowaniu zaworami i czasem rozrządu może to rzeczywiście dać silnik łączący zalety dwusuwa (moc) i czterosuwa (wydajność i czyste spaliny).
Czy taki silnik ma szansę trafić do motocykli produkcyjnych? Trudno powiedzieć. Choć pomysł Hondy ma swoje zalety (czyli potencjalnie niską emisję spalin), to stopień skomplikowania i koszty (produkcji oraz użytkowania) będą zapewne bliższe w tym przypadku czterosuwom. A prostota konstrukcji i niskie koszty eksploatacji były i są w równym stopniu czynnikami za które kochamy dwupaki.
Komentarze 7
Poka¿ wszystkie komentarzeNo i super - a¿ mi siê marzy by znów powsta³o V4 w 2takcie:) Raz jeden w ¿yciu mia³em okazje przejechaæ siê tak± 500 i szczerze mówi±c do dzi¶ mi siê morda ¶mieje na same wspomnienia. Pomy¶lcie...
OdpowiedzWygl±da podobnie jak rozrysowanie starych dwusuwowych diesli
OdpowiedzCiekawe jak by w takich konstrukcjach sprawdza³ siê diesel 2T https://www.youtube.com/watch?v=ectMm0vyhik https://www.youtube.com/watch?v=BbDY3GwjrO0 Nie myliæ z normalnymi dieslami 4T bo ...
OdpowiedzPrzyjrzyjcie siê dok³adnie jak bardzo skomplikowany jest sposób zmiany ruchu posuwisto zwrotnego (t³ok) na obrotowy (wal) , nie bardzo widzê sens tego zabiegu.
OdpowiedzZmienna geometria przestrzeni pod t³okiem by ³adunek (powietrze) pod koniec ruchu do DMP lub/i przy otwarciu kana³u wlotowego mia³o du¿o wy¿sze ci¶nienie ni¿ ³adunek znajduj±cy siê jeszcze w komorze spalania. Dziêki temu zabiegowi silnik powinien móc przyj±æ wiêcej mieszanki podczas suwu, a tak¿e wyeliminowanie nacisku t³oka na ¶ciany cylindra by zminimalizowaæ jego tarcie oraz zu¿ycie.
Odpowiedzno wlasnie ja tez mialem silniki 2T i 4T i w sumie do zabawy 2T najlepsze sa. Najlepsze sa stare scigacze i torowki 500cc w 2T ktore na track dayach objezdzaja typow na wspolczesnych litrach. No i ...
OdpowiedzNiby dlaczego dwupaki to najlepsze silniki na ¶wiecie bo nie rozumiem? Mia³em motocykle 2 i 4t i nie wiem czy mogê siê z tym zdaniem zgodziæ.
Odpowiedz