Honda CRF250M - supermoto na ka¿d± kieszeñ
Pojawienie się tego motocykla w ofercie Hondy było jedynie kwestią czasu. Japoński koncern chce mieć w swoich salonach szeroki wachlarz motocykli przydatnych na co dzień i jednocześnie nie demolujących budżetu właściciela. Honda CRF250M ma być przyjaznym miejskim supermoto kierowanym do szerokiego wachlarza odbiorców, w tym motocyklistów posiadających prawo jazdy kategorii A2.
Jak czytamy w oficjalnych materiałach Hondy:
Motocykl Supermoto (lub Supermotard) ma swoje korzenie w off-roadzie, ale łączy w sobie zalety maszyny drogowej i terenowej: smukłą sylwetkę, zwrotność, zawieszenie o dużym skoku i wytrzymałość crossówki z przyczepnością, hamowaniem i lekkością prowadzenia maszyny ulicznej. Powstały w ten sposób motocykl jest idealnym narzędziem zarówno do poruszania się po mieście, jak i ostrej jazdy po krętych trasach.
Zaprezentowana w roku 2012, Honda CRF250L od nowa zdefiniowała motocykl dual purpose: równie dobry w terenie, jak i na asfalcie. W roku 2013 do CRF250L - bazując na jej platformie i sukcesie - dołącza CRF250M, przystępne Supermoto, stworzone z myślą o dobrej zabawie i użyteczności.
Wyróżniająca się z miejskiego tłumu CRF250M łączy ze sobą osiągi i odważny styl, istotny dla osób poszukujących oryginalności. Wysoka jakość wykonania, niskie koszty użytkowania i poręczność w każdej sytuacji, czynią z CRF250M maszynę atrakcyjną nie tylko dla początkujących motocyklistów, ale także dla tych bardziej doświadczonych, rządnych nowych wrażeń.
Bazując na CRF250L, CRF250M jest zawieszona o 20 mm niżej dzięki zmienionemu przedniemu i tylnemu zawieszeniu z cięższymi sprężynami i 17" kołami na szerszych, drogowych oponach. Dzięki nowemu, mocniejszemu przedniemu hamulcowi CRF250M jest gotowa aby zdominować asfaltowe ulice. Ochoczo wkręcający się na obroty, jednocylindrowy silnik oferuje zadziwiające osiągi i natychmiastową reakcję na ruchy rolgazu, a dzięki zmienionym przełożeniom, zapewnia imponującą ekonomię jazdy.
Silnik
Chłodzony cieczą silnik CRF250M w układzie DOHC zapewnia płynny i równomierny przyrost momentu obrotowego na niskich obrotach, podczas gdy krótki skok tłoka (średnia 76 mm x skok 55 mm) oznacza świetne osiągi na wysokich obrotach. Efektem jest wyśmienicie zbalansowana i użyteczna w całym zakresie obrotów moc, wynosząca 23 KM przy 8500 obr/min oraz moment obrotowy wynoszący 22 Nm przy 7000 obr/min.
Kompaktowe dźwigienki zaworowe z rolkami o niskim współczynniku tarcia oraz głowica z wtryskiem paliwa PGM-FI o średnicy przepustnicy wynoszącej 36 mm (zasilana przez 5,7 litrowy airbox) zapewniają wydajne spalanie. Kompresja wynosi 10,7:1, a silnik pozwala na przejechanie 34 kilometrów na litrze paliwa, czyli 2,94 l / 100 km wg WMTC, co daje zasięg około 250 km przy 7,7 litrowym zbiorniku. Sześciobiegowa skrzynia biegów napędza tylną, 39-zębową zębatkę, co oznacza wyższe zestrojenie biegów niż w CRF250L, pozwalając na użycie kół o większej średnicy i gwarantując bardziej relaksującą podróż przy wyższych prędkościach.
Przesunięty niesymetrycznie względem wału cylinder redukuje straty podczas tarcia, podobnie jak tłok, na którego powierzchni wykorzystano specjalny materiał i powłokę molibdenową. Wał korbowy wykorzystuje wprasowane w blok silnika metalowe panewki, co wpływa na redukcję masy i pozwala na płynniejszą oraz cichszą pracę silnika. Wałek wyrównoważący redukuje wibracje.
Silnik CRF250M komfortowo mieści się w normach emisji Euro III, sonda Lambda działa wspólnie z wtórnym systemem napowietrzania spalin, a katalizator znajduje się wewnątrz rury wydechowej.
Podwozie
Stalowa, częściowo podwójna rama kołyskowa i rama pomocnicza, aluminiowy wahacz, półki zawieszenia oraz układ Pro-Link, pomalowane są na czarno. Rozstaw osi wynoszący 1446 mm dopasowano do kąta nachylenia główki ramy, wynoszącego 25°45’ i 71 mm wyprzedzenia; wysokość siedzenia wynosi 855 mm, a masa własna CRF250M to 145 kg.
Odwrócony widelec przedniego zawieszenia Showa o średnicy 43 mm, wykończony czarnym alumitem, uzupełnia czarny charakter podwozia. Dla uzyskania lepszych osiągów na drodze zastosowano cięższe sprężyny zarówno z przodu, jak i z tyłu w pojedynczym amortyzatorze Showa o średnicy 40 mm.
Duża, przednia tarcza hamulcowa o średnicy 296 mm i dwutłoczkowy zacisk (zamontowany przy widelcu poprzez nowy wspornik), zapewniają wyśmienitą siłę hamowania i kontrolę, podobnie jak tylna tarcza o średnicy 220 mm z pojedynczym zaciskiem. Przednie koło (17 x 2,75) obute jest w oponę 110/70-17, a tylne (17x3,50) w oponę 130/70-17. Plastikowe osłony widelca pozostały na swoim miejscu, ale zmieniono stylistykę punktów mocowania linki układu hamulcowego. Podnóżek boczny został skrócony z uwagi na niższy prześwit.
Wzorowane na sportowej serii CRF-R, sinusoidalne linie CRF250M są wzbogacone nową grafiką. Dostępne są dwie wersje malowania: czarna (ze złotymi kołami) oraz czerwono-czarna. Dzięki swojemu off-roadowemu DNA, maszyna jest wąska, dając sporo miejsca do przesuwania się na siedzeniu do przodu lub do tyłu. Wyprostowana pozycja za kierownicą zapewnia świetną widoczność, a połączenie geometrii i wygodnej kierownicy, gwarantują łatwość radzenia sobie w korkach.
Cyfrowy wyświetlacz składa się ze wskaźnika poziomu paliwa, zegara i dwóch liczników przebiegu. Inspirowana modelem CRF przednia osłona chroni instrumenty i mieści w sobie lampę H4 60W/55.
Specyfikacja Techniczna
SILNIK | ||
Typ | Chłodzony cieczą, 4-suwowy, czterozaworowy, jednocylindrowy DOHC | |
Pojemność | 250 cm3 | |
Średnica x skok tłoka | 76 mm x 55 mm | |
Kompresja | 10.7 : 1 | |
Moc maksymalna | 23,1 KM przy 8500 obr/min | |
Maksymalny moment obr. | 22 Nm przy 7000 obr/min | |
Pojemność zbiornika oleju | 1,8 litra | |
UKŁAD ZASILANIA | ||
Przygotowanie mieszanki | programowalny wtrysk PGM-FI | |
Pojemność zbiornika paliwa | 7,7 litra | |
Spalanie | 2,94 l / 100 km* | |
INSTALACJA ELEKTRYCZNA | ||
Rozrusznik | elektryczny | |
Pojemność akumulatora | 12V / 6Ah (10h) | |
Moc alternatora | 12V / 24A przy 5000 obr/min | |
PRZENIESIENIE NAPĘDU | ||
Sprzęgło | mokre, wielotarczowe | |
Typ skrzyni biegów | 6-biegowa | |
Przełożenie końcowe | łańcuch | |
RAMA | ||
Typ | podwójna rama kołyskowa | |
PODWOZIE | ||
Wymiary (dł. x szer. x wys.) | 2127 x 815 x 1147 mm | |
Rozstaw osi | 1446 mm | |
Kąt nachylenia główki ram | 25°45' | |
Wyprzedzenie | 71 mm | |
Wysokość siedzenia | 855 mm | |
Prześwit | 226 mm | |
Masa własna | 145 kg | |
Promień skrętu | 2,2 m | |
ZAWIESZENIE | ||
Przód | Teleskopowe | |
Tył | Pro-Link | |
KOŁA | ||
Przód | szprychowe | |
Tył | szprychowe | |
Rozmiar kół | ||
Przód | 17 x MT2.75 | |
Tył | 17 x MT3.50 | |
Opony | ||
Przód | 110/70-17M/C 54S | |
Tył | 130/70-17M/C 62S | |
HAMULCE | ||
Przód | 296 mm tarcza hydrauliczna | |
Tył | 220 mm tarcza hydrauliczna | |
INSTRUMENTY I ELEKTRONIKA | ||
Przednia lampa | Hi : 60W x 1 / Low: 55W x 1 | |
Tylna lampa | 5W x 1 |
Podane wielkości są orientacyjne, a producent zastrzega prawo do ich zmiany bez powiadomienia.
* Uwaga: podane wielkości zostały zmierzone przez firmę Honda w standardowych warunkach badawczych opisanych w WMTC (World Motorcycle Test Cycle). Pomiary wykonywano na hamowni podwoziowej na pojeździe w wersji standardowej, jedynie z kierowcą i bez wyposażenia dodatkowego. Rzeczywiste zużycie paliwa może odbiegać od podanego powyżej zależnie od stylu jazdy, stanu technicznego motocykla, warunków pogodowych i drogowych, ciśnienia powietrza w oponach, zainstalowanego wyposażenia, przewożonego bagażu, wagi kierowcy i pasażera itd.
Komentarze 5
Poka¿ wszystkie komentarzeNapiszê co¶ za co wiele osób mnie zlinczuje. DT 125 X jest duu¿o lepsza mimo ¿e to starszy motocykl. Jest 24 kg l¿ejsza sporo wê¿sza i ma wiêcej jadu. We Wroc³awiu CRF jest jako motocykl testowy. ...
OdpowiedzTwój komentarz mija siê z prawd±. Yamaha DT 125X - 16.2KM i 13Nm, waga 134kg Honda CRF 250M - 23.1KM i 22Nm, waga 146kg Po za tym w enduro mocno liczy siê wiek sprzêtu, chyba nie muszê dodawaæ, ¿e m³odszy zawsze oznacza lepszy. A tutaj jest 10 lat ró¿nicy na korzy¶æ Hondy. Jako fan Yamahy, kompletnie siê z tym nie zgadzam.
OdpowiedzNa stronie producenta widnieje cena 19.990z³ wiêc nie tak ¼le(6 moich wyp³at), mam nadzieje ¿e jest zadziorny jak przysta³o na supermoto, a na marginesie supermoto nie jest dla ka¿dego(takie jest ...
OdpowiedzA dla kogo ta "bud¿etówka"??? Pocz±tkuj±cy motocyklista z A2 szuka teraz 600-ki, któr± nieoficjalnie da siê podkrêciæ. Jak na kursie nauczy siê panowaæ nad 600-k±, to po co ma siê pó¼niej b³a¼niæ ...
Odpowiedz1. Poczatkujacy szuka 600-ki 2. Zeby ja podkrecic 3. Na kursie nauczy sie nad nia panowac 4. I nie bedzie sie blaznil 250-ka Komentarz zbedny.
OdpowiedzKolega mia³ pewnie na my¶li podkrêcenie st³umionej pod A2 600-ki, podobnie jak to obserwuje siê w 50-kach, gdzie ciê¿ko jest znale¼æ seryjn± jednostkê. Co do Hondy, to znaj±c zapêdy polskiego przedstawicielstwa, cena bêdzie ¶rednio adekwatna do oferowanego produktu, ale tak to jest z markami Premium
Odpowiedzze 30 kawa³ków pewnie :DD, w Pl kilkanascie miesiecznych wyp³at, a w Niemczech ze 2 dobre :D
Odpowiedza ile ma kosztowaæ ta 'bud¿etówka'
Odpowiedz