Honda CRF250L - nowy model na 2013 rok
Motocykle dual-purpose to DNA Hondy. W latach 70-tych linię tych pojazdów zapoczątkował model XL250S, motocykl stworzony zarówno do jazdy po ulicach, jak i w terenie. Kolejne modele XL cieszyły się niezwykłą popularnością i również stawały się legendą, udowadniając że ekonomiczny, łatwy w użyciu, jednocylindrowy, czterosuwowy silnik w stosownej ramie, tworzy uniwersalny pojazd oferujący kierującemu radość z jazdy w niemal każdych warunkach.
Tradycje i wieloletnie doświadczenie Hondy bezpośrednio związane z zawodami off-roadowymi, czy też pojazdami dual-purpose – okazały się niezwykle pożyteczne podczas prac rozwojowych nad nowym modelem i były inspiracją dla całego zespołu przygotowującego ten projekt.
Przy planowaniu Hondy CRF250L na pierwszym miejscu postawiono potrzeby klienta. Łatwość użytkowania, praktyczność czy wygoda, mają być kluczowymi elementami, które dostarczą kierującemu przyjemności z jazdy na co dzień w zatłoczonym mieście oraz weekendowych wypadów w teren.
Założeniem inżynierów Hondy było stworzenie wszechstronnego pojazdu, który doskonale spełniałby wszystkie te oczekiwania. CRF250L został zatem wyposażony nie tylko w mocną, lecz także oszczędną i wytrzymałą jednostkę napędową oraz uniwersalna ramę. Przystępna cena i niskie koszty utrzymania przy zachowaniu niezwykle wysokiej jakości z jakiej, na całym świecie, znana jest marka Honda to niewątpliwe atuty modelu.
Niebagatelną siłą napędową całego projektu oraz motywacją dla inżynierów było skonstruowanie motocykla który pomoże w realizacji marzeń licznej rzeszy miłośników marki Honda.
CRF250L to wszechstronny motocykl do jazdy w najróżniejszych warunkach. Jego wymiary, ergonomia, niska waga, 43 mm widelec upside-down Showa oraz system Pro-link zastosowany w tylnym zawieszeniu, sprawiają że model ten doskonale radzi sobie na nieutwardzonym gruncie, a także w centrum miasta. Pojedynczy cylinder zastosowany w silniku zapewnia odpowiednią ilość mocy i momentu przy niskim zużyciu paliwa. Ostre i dynamiczne linie nadwozia nawiązują do legendarnych sportowych modeli CRF.
Idea która przyświecała zespołowi projektantów to stwierdzenie "…ekonomiczny i praktyczny na co dzień, a rozrywkowy i porywający w weekendy!"
Silnik CRF250L to lekka, kompaktowa, chłodzona cieczą, jednocylindrowa jednostka o pojemności 249 cm3 wyposażona w rozrząd DOHC. Dzięki temu, że moc oddawana jest płynnie w niskich zakresach obrotowych motocykl bardzo dobrze daje się wyczuć kierującemu. Praca krótko skokowego silnika jest również znakomita przy wysokich obrotach. W pełnym zakresie obrotów CRF250L zapewnia ciągłą i jednostajną dostawę mocy.
Stworzenie jednostki o takiej charakterystyce wymagało od konstruktorów wiele wysiłku w zakresie prac nad zasilaniem silnika i układem wydechowym. Wymiary układu dolotowego oraz układu wydechowego zostały idealnie dostosowane do parametrów jednostki napędowej. Nowo zaprojektowany filtr powietrza wraz z pojemnym (5,7 l) airbox’em efektywnie ułatwiają przepływ powietrza.
Mając na uwadze z jednej strony wydajność, a z drugiej - ochronę środowiska, projektantom pracującym nad silnikiem CRF250L udało się stworzyć bardziej kompaktowy układ sterujący zaworami, co pozwoliło na zastosowanie mniejszej głowicy cylindra. Irydowa świeca zapłonowa wraz z precyzyjnym wtryskiem PGM-FI dodatkowo zredukowały zużycie paliwa.
By zredukować straty mocy będące wynikiem tarcia, w silniku CRF250L przesunięto cylinder niesymetrycznie względem osi wału korbowego, zaś do produkcji tłoka zastosowano odporny na ścieranie materiał dodatkowo pokryty warstwą molibdenu. Co więcej pompa olejowa uniemożliwia napowietrzanie wtłaczanego oleju.
Rozwiązania techniczne w silniku pozwoliły na zminimalizowanie jego masy oraz generowane wibracje. Nowa sześciobiegowa skrzynia biegów wraz ze sprzęgłem zostały wzmocnione i zaprojektowane, tak by poradzić sobie z dodatkowymi obciążeniami podczas jazdy w terenie.
Motocykl został wyposażony w chłodnicę o wydajności 10,7 kW, którą przed uszkodzeniami chroni osłona wykonany z polipropylenu. By sprostać wymogom Euro III czujnik O2 Lambda współpracuje z katalizatorem umieszczonym wewnątrz stożkowego tłumika.
By stać się pojazdem wszechstronnym CRF250L wymagał zastosowania nowej ramy. Wykonana ze stali kołyskowa konstrukcja bez problemu uniesie ciężar dwóch osób wraz z bagażem. Nad podnóżkami zostały umieszczone osłony zapewniające ochronę przed zarysowaniami.
Rozstaw osi 1445 mm daje doskonałą stabilność i zwrotność. Masa własna motocykla to zaledwie 144 kg. Efektywny, odwrócony 43 mm widelec Showa nawiązuje konstrukcyjnie do sportowej serii CRF. Tylne zawieszenie zostało wyposażone w system Pro-Link o skoku osi 240 mm. Całość zapewnia należytą sztywność i dzięki zmniejszonej masie nieresorowanej poprawia wyczucie podczas jazdy.
Przedni hamulec z pojedynczą tarczą o średnicy 256 mm pracuje z 2-tłoczkowym zaciskiem, tylny z 220 mm tarczą wyposażony jest w zacisk 1-tłoczkowy.
Hamowanie jest doskonale wyczuwalne i skuteczne, a lekkie tarcze typu wave mają właściwości samoczyszczące, pomocne w trudnych warunkach.
Lekkie aluminiowe felgi wpływają na redukcję nieresorowanej masy, a ich wzór został bezpośrednio zaczerpnięty z wytrzymałych kół sportowych CRF250/450R. 21 calowe koło z przodu i 18 calowe tylne poprawia stabilność w trudnym terenie i upodobnia CRF250L do wyczynowych motocykli off-roadowych.
Cyfrowy panel wskaźników w CRF205L posiada dwa liczniki przebiegu dziennego oraz licznik przebiegu całkowitego wraz z zegarem oraz wskaźnikiem zużycia paliwa.
Stylistyka motocykla CRF 250L wzorowana jest na sportowej serii CRF o zcentralizowanej masie i charakterystycznych trójkątnych proporcjach. Ergonomia była również jednym z istotnych czynników mających wpływ na projekt modelu. Motocykl zapewnia komfort i łatwość prowadzenia w rożnych warunkach. Szeroka kierownica z poprzeczką pozwala zająć wygodną, wyprostowaną pozycję , a 45° kąt skrętu umożliwia łatwe manewrowanie w ruchu miejskim.
Dane techniczne CRF250L:
Silnik | |
Typ | chłodzony cieczą, czterosuwowy, czterozaworowy, jednocylindrowy, DOHC |
Pojemność skokowa | 250 cm3 |
Stopień sprężenia | 10.7 |
Moc maksymalna | 23,1 KM przy 8500 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy | 22 Nm przy 7000 obr/min |
Zużycie paliwa | 3,1 l / 100 km* |
Pojemność miski olejowej | 1,8 l |
Zapłon | tranzystorowy |
Kąt wyprzedzenia zapłonu | 10° |
Maksymalne obroty | 10500 obr/min |
Rozrusznik | elektryczny |
Układ zasilania | wtrysk paliwa PGM-FI |
Obroty biegu jałowego | 1450±100 obr/min |
Średnica x Skok | 76,0 x 55,0 mm |
Pojemność akumulatora | 12V 6Ah (10HR) |
Moc alternatora | 0.34 kW/5,000 obr/min |
Świeca zapłonowa | SIMR8A9 (NGK) |
Średnica przepustnicy | 36 mm |
Przeniesienie napędu | |
Sprzęgło | mokre, wielotarczowe |
Przełożenie końcowe | łańcuch |
Przełożenie wstępne | 2.807 |
Przełożenie na biegach | 1: 3.3332: 2.1173: 1.5714: 1.3045: 1.1156: 0.962 |
Przełożenie przekładni głównej | 2.857 |
Skrzynia biegów | 6 biegowa o stałym zazębieniu |
Podwozie | |
Rama | podwójna kołyskowa |
Kąt nachylenia główki ramy | 27,6° |
Wyprzedzenie | 113 mm |
Promień skrętu | 2,3 m |
Wymiary i waga | |
Masa własna | 144 kg |
Dopuszczalna ładowność | 159 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 7,7 l |
Długość x Szerokość x Wysokość | 2195 x 815 x 1195 mm |
Rozstaw osi | 1445 mm |
Wysokość siedzenia | 875 mm |
Prześwit | 255 mm |
Koła, zawieszenie i hamulce | |
Przedni hamulec | hydrauliczny, tarczowy, 256 mm, zacisk 2-tłoczkowy |
Przednie koło | szprychowe (rozmiar obręczy: 21 x 1,60) |
Przednia opona | 3.00-21 51P |
Tylny hamulec | hydrauliczny, tarczowy, 220 mm, zacisk 1-tłoczkowy |
Tylne koło | szprychowe (rozmiar obręczy: 18 x 2,15) |
Tylna opona | 120/80-18 62P |
Przednie zawieszenie | odwrócony widelec teleskopowy 43 mm |
Skok przedniego zawieszenie | 250 mm |
Tylne zawieszenie | wahacz z systemem Pro-link |
Skok tylnego zawieszenia | 240 mm |
Komentarze 4
Pokaż wszystkie komentarzeCena?????????
OdpowiedzNiby bardzo fajny sprzęt, nieźle wykonany (Tajlandia), ładny,.....ale MOCNO ZA DROGI (jak na polskie warunki; dlaczego jest droższy od CBR 250R z prawie tym samym silnikiem???), ZA SŁABY (tylko 23 ...
Odpowiedzgdybym mial cos takiego kupic to wzialbym WR250R, mniejsza masa, mocniejszy silnik ...
OdpowiedzNo tak, racja, Yama WR 250 R dużo lepsza (moc, zawiecha, wysokość siedziska), ale trzeba dołożyć 7000 zł (a to u nas około czterech średnich krajowych :( ). Niestety.
Odpowiedz"Masa własna motocykla to zaledwie 144 kg." - nie wiem jak to się dzieje, że w ciągu 20 lat motocykle tego typu "przytyły" o ok. 20 kg. Zaledwie to by było gdyby ważył 120 kg.
OdpowiedzKurde ja nie kumam gości. Połowa ludzi w terenie czeka na sprzęt pokroju XR 250-400 albo DR-Z. Przepis na niezły zarobek dla Hondy jest prosty jak drut. Wziąć ramę z CRF 250. Wsadzić niewysilony silnik o pojemności około 300 cm3 o mocy 30 KM i skokach zawieszenia około 270 do 300 na stronę. Waga wyniesie koło 120 kg z zestawem do homologacji. A nie klocka 144 kilo !!!! Ja wiem, że ten pewnie jest fajnie wykonany i pewnie parę elementów się z niego da zdjąć ale na Boga !!!!. Czy trudno jest stworzyć motocykl ideą zbieżny do XR 250 albo DT 125 ?? Hondo z lat 90-tych wróć do nas (XR 400, Afirca, CBR 600F, Civic VI , CRX, ....) Co się tam w tej firmie wyrabia !!!
OdpowiedzTo nie jest rama od crf całkowicie inna i do tego stalowa
OdpowiedzMoja xr 250r 2002r. 107kg i 28KM 7l/200km kuloodporny silnik żadna nowoczesna konstrukcja jeżeli chodzi o żywotność nie dorasta do pięt, jezeli chodzi o moc taka crf 250x to taka sama, jesli chodzi o wage to 4kg na kozyść wagi dla crf, ALE gdzie cena koszty spalania i utrzymania ( serwisu ) czuje się wygrany to juz czwarta xr w moim życiu była 650 400 i 250 - najlepsza lekka zwinna i wystarczajaca wszedzie na tor, las bloto podjazdy, jedynie na długich prostych mocy brak, ale to potrzebne tzw. mistrzom prostej!
Odpowiedz