tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Honda CBR1000RR Fireblade 2008
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Honda CBR1000RR Fireblade 2008

Autor: Ksansky 2008.02.26, 22:50 19 Drukuj

CBR1000RR Fireblade A.D. 2008 będzie inna, niż konkurenci i nie chodzi tutaj o wygląd. Honda, poza mocą, stawia przede wszystkim na lekkość, poręczność i przyjazność w codziennym użytkowaniu. W stosunku do modelu 2007, obecny jest lżejszy o 4 kg. Masa zatankowanego i gotowego do jazdy motocykla wynosi 199 kg!

Napęd

Silnik tego motocykla był od dawna znany z równomiernego oddawania mocy i nic się nie zmieniło tym razem. Liczne zmiany są raczej ewolucją, aniżeli rewolucją poczynioną przez inżynierów. Priorytetem okazała się oszczędność na masie.

W stosunku do zeszłorocznego modelu, zmieniono średnicę i skok tłoka, wynoszące teraz odpowiednio 76:55,1. Pomimo większych tłoków, udało się utrzymać ich masę na niezmienionym poziomie zaledwie 177 g. Redukcji uległa masa wału korbowego o 200 g, jak i wałków rozrządu o 1000 g, co wpłynęło na zwiększenie obrotów maksymalnych do 13 000. Użyto tytanu do wykonania zaworów dolotowych, przy okazji powiększając ich średnicę o 1,5 mm. Aby zoptymalizować spalanie mieszanki paliwowo- powietrznej, zmniejszono kąt nachylenia zaworów o 1,3 stopnia. Powiększono również średnicę gardzieli dolotowych do 46 mm.

Za odprowadzenie spalin odpowiada ogromny, wątpliwej urody tłumik, przeniesiony spod siodła pod silnik i okolicę prawego podnóżka. Pozwoliło to na obniżenie środka ciężkości.

Wszystkie zabiegi zebrane razem sprawiają, że silnik generuje moc 178 KM przy 12 000 obr/min i dysponuje momentem obrotowym na poziomie 114 Nm przy 8 500 obr/min. W klasyfikacji pod względem mocy Honda plasuje się na ostatnim miejscu wśród japońskiej czwórki. Jednak jeśli uwierzymy producentowi w moc jednostkową na poziomie 0,89 kg/KM, to stanowi to rekord klasy.

Za przeniesienie napędu odpowiada 6 biegowa skrzynia biegów, wyposażona oczywiście w antyhopping. Po pierwszych jazdach testowych kierowcy testowi chwalili łatwość zmiany przełożeń zarówno przy użyciu, jak i bez sprzęgła. Żaden z testujących nie miał zastrzeżeń do skrzyni biegów, czy sprzęgła przy torowym i drogowym wykorzystaniu motocykla.

Rama i podwozie

Szkielet nowego motocykla stanowi aluminiowa, grzbietowa rama, złożona z 4 części, a nie jak było do tej pory z 9. Jej kształt i konstrukcja opierają się na wzorcu, jakim była rama Hondy RC 212V. Zredukowano masę kół, tarcz i zacisków hamulcowych. Te ostatnie zostały wykonane z pojedynczego odlewu (monoblocku), we wnętrzu którego pracują cztery tłoczki.

Pomimo wydłużenia wahacza o 11 mm, rozstaw osi pozostał niezmieniony. Krótki rozstaw korzystnie wpływa na zwrotność motocykla w zakrętach, a dłuższy wahacz zapewnia stabilność podczas ostrego przyśpieszania. Zawieszenie z pełną regulacją pozwala odpowiednio dobrać charakterystykę do stylu jazdy i warunków drogowych. Przed shimmy chroni jeźdźca elektroniczny amortyzator skrętu znany z poprzednich wcieleń FireBlade`a.

Motocykl sprawia wrażenie bardzo lekkiej konstrukcji. Ucięty „dziób" przedniej owiewki, śladowe ilości owiewek i filigranowy zadupek optycznie odchudzają maszynę. Przednie kierunkowskazy umieszczone w lusterkach i stelaż tablicy rejestracyjnej, do którego zamontowano tylne światła zmiany kierunku, to ukłon w stronę torowych użytkowników motocykla.

Zestaw przyrządów jest przejrzysty i czytelny w typowy dla Hondy sposób. Kierowca ma do dyspozycji duży analogowy obrotomierz i cyfrowy wyświetlacz prędkości. Niestety, zabrakło wyświetlacza załączonego biegu.

Czy przekierowana polityka rozwojowa nowego tysiąca Hondy była słuszna pokażą pierwsze testy porównawcze. Można jednak przypuszczać, że 178 KM w lekkim podwoziu napsuje krwi rywalom, zwłaszcza na krętych i trudnych technicznie trasach, gdzie liczy się zwrotność maszyny.

Coś więcej

Jakość, do której zdążyła przyzwyczaić swoich klientów Honda, nie uległa w tym wypadku zmianie. Plastiki, spawy czy powłoka lakiernicza są na najwyższym poziomie. Nawet logo producenta to elegancka plakietka na zbiorniku, a nie naklejka pokryta lakierem bezbarwnym. Motocykl będzie dostępny w czterech wariantach kolorystycznych: czarnym, czerwonym, białym i bordowym.

Do motocykla będzie można dokupić kilka fabrycznych akcesoriów:

- błotnik karbonowy przedni
- błotnik karbonowy tylni
- nakładkę na siedzenie pasażera
- osłony karbonowe silnika
- pokrowiec na motocykl
- przyciemnianą szybę
- szparunki kół
- tank pad
- U-Lock
- wygodne, turystyczne siedzenie

Niezmiernie istotny jest fakt, że Honda w tym roku zaproponowała model CBR1000RR w bardzo dobrej cenie wynoszącej 51 900 zł (dla porównania: GSX-R1000 - 49 900 zł, ZX10R - 49 900 zł i R1 - 54 900). To ogromny postęp w stosunku do lat poprzednich, gdy motocykle Hondy nie wytrzymywały presji cenowej konkurencji oferującej maszyny w tych samych klasach w cenach nawet o 10-15% niższych. W naszym kraju był to często argument rozstrzygający. Czy możemy zatem oczekiwać ekspansji sportowych motocykli Hondy w Polsce? Wiele na to wskazuje.

Zdjęcia: materiały prasowe producenta

Dane techniczne

Silnik
Typ Czterosuwowy, czterocylindrowy w układzie rzędowym
Chłodzenie Cieczą
Rozrząd DOHC, 4 zawory na cylinder
Pojemność skokowa 999,8 cm3
Średnica x skok tłoka 76 x 55,1 mm
Stopień sprężania 12,3 : 1
Moc maksymalna 178 KM (130,7 kW) przy 12 000 obr/min
Maksymalny moment obr. 113 Nm przy 8500 obr/min
Zasilanie Wtrysk paliwa PGM- DSFI, 46mm
Smarowanie Pod ciśnieniem z mokrą misą olejową
Rozruch Elektryczny
Alternator 350W
Akumulator 12V 7Ah
Zapłon CDI
Przeniesienie napędu
Sprzęgło Wielotarczowe, mokre
Skrzynia biegów 6 stopniowa
Przełożenia I-2,286, II-1,778, II-1,500, IV-1,333, V-1,214, VI-1,138
Przeniesienie końcowe Łańcuch o-ring
Podwozie
Rama Otwarta, boczna, aluminiowa
Zawieszenie przód Widelec teleskopowy upside- down, 43 mm, skok 120mm, pełna regulacja
Zawieszenie tył Wahacz aluminiowy, pojedynczy element tłumiąco-resorujący, skok 135 mm, pełna regulacja
Hamulec przedni Podwójna tarcza o średnicy 320 mm, czterotłoczkowe zaciski
Hamulec tylni Pojedyncza tarcza o średnicy 245 mm, jednotłoczkowy zacisk pływający
Ogumienie przód 120/70 ZR17
Ogumienie tył 190/55 ZR17
Wymiary i masy
Wysokość siedzenia 831 mm
Rozstaw osi 1405 mm
Masa do jazdy 199 kg
Maksymalna masa całkowita 379 kg
Zbiornik paliwa 17,0 l
Rezerwa 4,0 l
Paliwo Minimum 95 oktanowe
Osiągi
Prędkość maksymalna Ponad 250 km/h
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia


Komentarze 13
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę