Honda CBR1000RR Fireblade 2008
CBR1000RR Fireblade A.D. 2008 będzie inna, niż konkurenci i nie chodzi tutaj o wygląd. Honda, poza mocą, stawia przede wszystkim na lekkość, poręczność i przyjazność w codziennym użytkowaniu. W stosunku do modelu 2007, obecny jest lżejszy o 4 kg. Masa zatankowanego i gotowego do jazdy motocykla wynosi 199 kg!
Napęd
Silnik tego motocykla był od dawna znany z równomiernego oddawania mocy i nic się nie zmieniło tym razem. Liczne zmiany są raczej ewolucją, aniżeli rewolucją poczynioną przez inżynierów. Priorytetem okazała się oszczędność na masie.
W stosunku do zeszłorocznego modelu, zmieniono średnicę i skok tłoka, wynoszące teraz odpowiednio 76:55,1. Pomimo większych tłoków, udało się utrzymać ich masę na niezmienionym poziomie zaledwie 177 g. Redukcji uległa masa wału korbowego o 200 g, jak i wałków rozrządu o 1000 g, co wpłynęło na zwiększenie obrotów maksymalnych do 13 000. Użyto tytanu do wykonania zaworów dolotowych, przy okazji powiększając ich średnicę o 1,5 mm. Aby zoptymalizować spalanie mieszanki paliwowo- powietrznej, zmniejszono kąt nachylenia zaworów o 1,3 stopnia. Powiększono również średnicę gardzieli dolotowych do 46 mm.
Za odprowadzenie spalin odpowiada ogromny, wątpliwej urody tłumik, przeniesiony spod siodła pod silnik i okolicę prawego podnóżka. Pozwoliło to na obniżenie środka ciężkości.
Wszystkie zabiegi zebrane razem sprawiają, że silnik generuje moc 178 KM przy 12 000 obr/min i dysponuje momentem obrotowym na poziomie 114 Nm przy 8 500 obr/min. W klasyfikacji pod względem mocy Honda plasuje się na ostatnim miejscu wśród japońskiej czwórki. Jednak jeśli uwierzymy producentowi w moc jednostkową na poziomie 0,89 kg/KM, to stanowi to rekord klasy.
Za przeniesienie napędu odpowiada 6 biegowa skrzynia biegów, wyposażona oczywiście w antyhopping. Po pierwszych jazdach testowych kierowcy testowi chwalili łatwość zmiany przełożeń zarówno przy użyciu, jak i bez sprzęgła. Żaden z testujących nie miał zastrzeżeń do skrzyni biegów, czy sprzęgła przy torowym i drogowym wykorzystaniu motocykla.
Rama i podwozie
Szkielet nowego motocykla stanowi aluminiowa, grzbietowa rama, złożona z 4 części, a nie jak było do tej pory z 9. Jej kształt i konstrukcja opierają się na wzorcu, jakim była rama Hondy RC 212V. Zredukowano masę kół, tarcz i zacisków hamulcowych. Te ostatnie zostały wykonane z pojedynczego odlewu (monoblocku), we wnętrzu którego pracują cztery tłoczki.
Pomimo wydłużenia wahacza o 11 mm, rozstaw osi pozostał niezmieniony. Krótki rozstaw korzystnie wpływa na zwrotność motocykla w zakrętach, a dłuższy wahacz zapewnia stabilność podczas ostrego przyśpieszania. Zawieszenie z pełną regulacją pozwala odpowiednio dobrać charakterystykę do stylu jazdy i warunków drogowych. Przed shimmy chroni jeźdźca elektroniczny amortyzator skrętu znany z poprzednich wcieleń FireBlade`a.
Motocykl sprawia wrażenie bardzo lekkiej konstrukcji. Ucięty „dziób" przedniej owiewki, śladowe ilości owiewek i filigranowy zadupek optycznie odchudzają maszynę. Przednie kierunkowskazy umieszczone w lusterkach i stelaż tablicy rejestracyjnej, do którego zamontowano tylne światła zmiany kierunku, to ukłon w stronę torowych użytkowników motocykla.
Zestaw przyrządów jest przejrzysty i czytelny w typowy dla Hondy sposób. Kierowca ma do dyspozycji duży analogowy obrotomierz i cyfrowy wyświetlacz prędkości. Niestety, zabrakło wyświetlacza załączonego biegu.
Czy przekierowana polityka rozwojowa nowego tysiąca Hondy była słuszna pokażą pierwsze testy porównawcze. Można jednak przypuszczać, że 178 KM w lekkim podwoziu napsuje krwi rywalom, zwłaszcza na krętych i trudnych technicznie trasach, gdzie liczy się zwrotność maszyny.
Coś więcej
Jakość, do której zdążyła przyzwyczaić swoich klientów Honda, nie uległa w tym wypadku zmianie. Plastiki, spawy czy powłoka lakiernicza są na najwyższym poziomie. Nawet logo producenta to elegancka plakietka na zbiorniku, a nie naklejka pokryta lakierem bezbarwnym. Motocykl będzie dostępny w czterech wariantach kolorystycznych: czarnym, czerwonym, białym i bordowym.
Do motocykla będzie można dokupić kilka fabrycznych akcesoriów:
- błotnik karbonowy przedni
- błotnik karbonowy tylni
- nakładkę na siedzenie pasażera
- osłony karbonowe silnika
- pokrowiec na motocykl
- przyciemnianą szybę
- szparunki kół
- tank pad
- U-Lock
- wygodne, turystyczne siedzenie
Niezmiernie istotny jest fakt, że Honda w tym roku zaproponowała model CBR1000RR w bardzo dobrej cenie wynoszącej 51 900 zł (dla porównania: GSX-R1000 - 49 900 zł, ZX10R - 49 900 zł i R1 - 54 900). To ogromny postęp w stosunku do lat poprzednich, gdy motocykle Hondy nie wytrzymywały presji cenowej konkurencji oferującej maszyny w tych samych klasach w cenach nawet o 10-15% niższych. W naszym kraju był to często argument rozstrzygający. Czy możemy zatem oczekiwać ekspansji sportowych motocykli Hondy w Polsce? Wiele na to wskazuje.
Zdjęcia: materiały prasowe producenta
Dane techniczne
Silnik | |
Typ | Czterosuwowy, czterocylindrowy w układzie rzędowym |
Chłodzenie | Cieczą |
Rozrząd | DOHC, 4 zawory na cylinder |
Pojemność skokowa | 999,8 cm3 |
Średnica x skok tłoka | 76 x 55,1 mm |
Stopień sprężania | 12,3 : 1 |
Moc maksymalna | 178 KM (130,7 kW) przy 12 000 obr/min |
Maksymalny moment obr. | 113 Nm przy 8500 obr/min |
Zasilanie | Wtrysk paliwa PGM- DSFI, 46mm |
Smarowanie | Pod ciśnieniem z mokrą misą olejową |
Rozruch | Elektryczny |
Alternator | 350W |
Akumulator | 12V 7Ah |
Zapłon | CDI |
Przeniesienie napędu | |
Sprzęgło | Wielotarczowe, mokre |
Skrzynia biegów | 6 stopniowa |
Przełożenia | I-2,286, II-1,778, II-1,500, IV-1,333, V-1,214, VI-1,138 |
Przeniesienie końcowe | Łańcuch o-ring |
Podwozie | |
Rama | Otwarta, boczna, aluminiowa |
Zawieszenie przód | Widelec teleskopowy upside- down, 43 mm, skok 120mm, pełna regulacja |
Zawieszenie tył | Wahacz aluminiowy, pojedynczy element tłumiąco-resorujący, skok 135 mm, pełna regulacja |
Hamulec przedni | Podwójna tarcza o średnicy 320 mm, czterotłoczkowe zaciski |
Hamulec tylni | Pojedyncza tarcza o średnicy 245 mm, jednotłoczkowy zacisk pływający |
Ogumienie przód | 120/70 ZR17 |
Ogumienie tył | 190/55 ZR17 |
Wymiary i masy | |
Wysokość siedzenia | 831 mm |
Rozstaw osi | 1405 mm |
Masa do jazdy | 199 kg |
Maksymalna masa całkowita | 379 kg |
Zbiornik paliwa | 17,0 l |
Rezerwa | 4,0 l |
Paliwo | Minimum 95 oktanowe |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | Ponad 250 km/h |
Komentarze 13
Pokaż wszystkie komentarzeChcesz miec dobry sprzet, a... ceny w polsce Ci to uniemozliwiaja? Zamow interesujacy Cie model samochodu/motocykla/quada u NAS. --- AUTOMOTOzUSA - niskie ceny zarowno nowych jak i uzywanych. ...
OdpowiedzNie wiem czy mam się śmiać czy płakać jak patrzę na nowego bladego. Wygląda beznadziejnie.
Odpowiedzswięte slowa człówieku, ja gdy go zobaczyłem myslałem ze to jakas nowa nsr125 ....zero agresji, dupa wygląda jak doklejona na siłe z innego sprzęta, bolesna pomyłka!!! nie wiem skąd projektanci biorą towar ale zdecydowanie jest za mocny:-)). Blady nie żyje a model z 1992r pewnie sie w grobie przewraca..
OdpowiedzO ile mi wiadomo nic nie trzeba zmieniać. Trzeba jedynie zmienić ustawienia licznika z mil na km i tyle. W niektórych stanach palą sie na stale kierunkowskazy (przynajmniej kiedyś tak było i ...
OdpowiedzNo i swiatla maja swiecace symetrycznie. Moze byc tak ze Pan od Przegladu sie tego czepi....
Odpowiedzwarto dodac, ze moto ze stanow nie bedzie mialo immobilizera i to moze stanowic pewien problem przy ubezpieczaniu - dowiedz sie ile elektronicznych zabezpieczen wymaga twoj ubezpieczyciel
OdpowiedzTo nie bedzie problemu z oktanami? Przeciez w Stanach to moto chodzi na paliwie premium 91. Co prawda czytalem, ze liczba oktanowa w przypadku samochodow jest jedynie rekomendowana i spokojnie mozna jezdzic na paliwie o najmniejszej liczbie oktan.
OdpowiedzBardzo powaznie planuje przywiezienie nowej CBR1000RR ze Stanow. Czy ktos sie orientuje czy i co trzeba zrobic w serwisie w Polsce, zeby moto uzytkowac w Polsce? Nie pytam o sprawy zwiazane z clem ...
OdpowiedzNie tylko ten test. Słyszałem o kilku w których wygrał właśnie nowy Blade. Bo to nie stosunek mocy do masy decyduje o tym, który motocykl jest najlepszy.
OdpowiedzW ostatnim numerze Bike jest porownanie nowego F-blade'a z nowym ZX10r, GSXR 1000 i R1. Wygrala Honda: Jet najlepszym motocyklem z tej czworki do uzytkowania na codzien. nie jest tak nastawiona na...
Odpowiedz