Honda CBR 1000RR-R SP na rok 2024. Test i opinia co siê zmieni³o?
Ciężko uwierzyć jak zaawansowany technicznie motocykl możemy kupić sobie wchodząc do salonu Hondy. Kiedyś duża część technologii wyścigowej była zarezerwowana dla zawodników, startujących w mistrzostwach świata. Pamiętam jaką legendą były owiane motocykle, które przyjeżdżały do naszego kraju i jeździli na nich czołowi zawodnicy Mistrzostw Polski. Niewyobrażalne moce, jakie oferowały te motocykle względem seryjnych wersji, przyprawiały o zawrót głowy. Z drugiej strony, tak niewielka liczba osób, które w tamtych czasach mogły się nimi przejechać, dość znacznie wpływała na tworzenie mitu motocykla wręcz niemożliwego do okiełznania. Dzisiaj można wejść do salonu Hondy, umówić się na jazdę testową i powiedzieć sprawdzam.
Honda CBR 1000RR-R jest nam dobrze znana już od roku 2020. Nowy model na rok 2024 nie jest więc całkiem nowym motocyklem, tylko rozwinięciem poprzedniego modelu. Już na pierwszy rzut oka widzimy zmiany w wyglądzie owiewek. Dokładnie chodzi o pakiet aerodynamiczny. Winglety mające dbać o odpowiedni docisk przedniego koła w trackie przyspieszania otrzymały nowy kształt. Bynajmniej nie jest to zabieg tylko kosmetyczny, ponieważ dopracowano nie tylko sam docisk, ale również poprawiono możliwości skręcania motocyklem przy dużych prędkościach. Całkiem niechcący wyszło, że nowy Fireblade jest przez to ładniejszy, a wiadomo aspekty wizualne w motocyklu są równie ważne jak jego osiągi.
Zmieniony silnik w Hondzie CBR1000RR-R SP na rok 2024
Chociaż nowy SP bazuje na starej wersji, a moc szczytowa i moment obrotowy pozostają niezmienione na poziomie 217 KM i 113 Nm, Honda twierdzi, że jednostka napędowa o pojemności 999 cm³ jest wewnętrznie praktycznie całkowicie nowa. Za cel postawiono sobie, by poprawić osiągi w całym zakresie i przyspieszenie na wyjściu z zakrętów. Zmiany to zastosowanie lżejszych tytanowych korbowodów, porting głowicy w obrębie kanałów dolotowych oraz dwusilnikowe sterownie przepustnicami. Teraz osobno otwierają się 1 z 2 oraz 3 z 4 (przepustnice na cylinder). To poprawia zdecydowanie pracę systemu hamowania silnikiem. Zwiększono kompresję z 13,4:1 do 13,6:1. Dostępny jest także nowy, większy i cichszy (ale lżejszy) tytanowy układ wydechowy Akrapovic.
Jak jeździ Honda CBR1000RR-R SP na rok 2024?
Zobacz mój test wideo »
Ponadto rama została ulepszona i teraz wykorzystuje wahacz oparty na modelu RC213V-S . Staje się także pierwszym motocyklem, w którym zastosowano nowe zawieszenie Öhlins Smart Electronic Control trzeciej generacji. Zawieszenie Öhlins trzeciej generacji wykorzystuje widelec NPX o średnicy 43 mm i amortyzator tylny TTX36. Wszystkie parametry działania zawieszenia można ustawić z poziomu menu na wyświetlaczu. Jedynie wstępne napięcie sprężyny wymaga użycia narzędzi, ale system sam podpowiada wam jak tego dokonać.
Hamulce wyposażone są w nowy układ ABS do pokonywania zakrętów z trzema trybami: standardowym, torowym i wyścigowym. Za hamowanie odpowiadają nowe czterotłoczkowe zaciski Brembo Stylema R. W połączeniu z przeprojektowaną owiewką, w środkowej części znajdują się nowe winglety, które poprawiają stabilność hamowania i zapewniają stałą przyczepność z przodu.
Jeżeli macie chęć wyróżnienia się z grupy posiadaczy nowej CBR'ki, to oferowany jest również specjalny CBR1000RR-R Fireblade SP Carbon Edition, który jest limitowany do zaledwie 300 sztuk i będzie wyposażony w tabliczkę pamiątkową. Ta wersja będzie miała owiewki wykonane z włókna węglowego, co zmniejsza masę całkowitą o 1kg.
Nowy CBR1000RR-R Fireblade SP na rok 2024 robi, jak twierdzi Honda, "ogromny krok naprzód" pod względem osiągów, specyfikacji, a nawet stylistyki, w ramach dążenia do stworzenia supermotocykla zdolnego do wygrywania wyścigów od razu po wyjęciu z pudełka. Czy udało im się tego dokonać? Na to pytanie musicie odpowiedzieć sobie sami, najlepiej udając się do salonu Hondy. Ja mogę wam powiedzieć, że motocykl jeździ równie dobrze jak wygląda i jest chyba pierwszym litrem, który wybaczy wam błędy. Jest też dużo wygodniejszy niż model produkowany do roku 2023 i mimo posiadania mniej radykalnej pozycji niż poprzednik, nic nie traci na właściwościach jezdnych. Czyli do sklepu po bułki można jechać całkiem komfortowo.
2024 Honda CBR1000RR-R SP Dane techniczne
SILNIK |
||
Typ: |
czterosuwowy, chłodzony cieczą |
|
Układ: |
czterocylindrowy |
|
Rozrząd: |
DOHC, cztery zawory na cylinder |
|
Pojemność skokowa: |
1000 ccm |
|
Średnica x skok tłoka: |
81 x 48,5 mm |
|
Stopień sprężania: |
13,6:1 |
|
Moc maksymalna: |
218 (160 kW) przy 14 000 obr./min |
|
Moment obrotowy: |
113 Nm przy 12 000 obr./min |
|
Zasilanie: |
elektroniczny wtrysk paliwa |
|
PRZENIESIENIE NAPĘDU |
||
Sprzęgło: |
wielotarczowe, mokre |
|
Skrzynia biegów: |
sześciostopniowa, manualna |
|
Napęd tylnego koła: |
łańcuch |
|
PODWOZIE |
||
Rama: |
aluminiowa, kompozytowa, kołyskowa, dwubelkowa |
|
Zawieszenie przednie: |
Showa Balance-Free Rear Cushion z regulacją |
|
Zawieszenie tylne: |
Showa BFRC-Lite z wahaczem Pro-Link, regulacja |
|
Hamulec przedni: |
tarcza Ø 330 mm, zacisk czterotłoczkowy Nissin |
|
Hamulec tylny: |
tarcze wentylowane i perforowane, Ø 220 mm, |
|
Opony przód / tył: |
120/70-R17 / 200/55-R17 |
|
WYMIARY I MASY |
||
Długość: |
2100 mm |
|
Szerokość: |
740 mm |
|
Wysokość: |
1140 mm |
|
Wysokość siedzenia: |
830 mm |
|
Rozstaw osi: |
1450 mm |
|
Minimalny prześwit: |
130 mm |
|
Masa własna: |
200 kg |
|
Zbiornik paliwa: |
16,5 litra |
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze