tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Historia Rajdu Dakar w skrócie - jak to się zaczęło i rozwijało
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Historia Rajdu Dakar w skrócie - jak to się zaczęło i rozwijało

2010.12.02 Informacja prasowa

strony: 1 2 3 4 5 6 7

Ważne daty w historii Dakaru

1977 - Narodziny idei

Idea organizacji Rajdu Dakar zrodziła się w głowie Thierry’ego Sabine w 1977r, kiedy zabłądził na motocyklu na pustyni w Libii podczas rajdu Abidjan-Nice. Pomyślał wówczas, że wrażenia towarzyszące pokonywaniu pustynnych bezdroży powinny być dostępne dla szerszej grupy ludzi. Tak powstał pomysł organizacji arcytrudnego rajdu opartego na konfrontacji człowieka, maszyny oraz żywiołu. Trasa pierwszego Rajdu Dakar zaczynała się w Paryżu, biegła przez Agadez do Algierii i kończyła się w stolicy Senegalu - Dakarze. Startującym załogom przyświecało motto wymyślone przez pomysłodawcę rajdu: „Wyzwanie dla startujących. Marzenie dla tych, którzy pozostają” (A challenge for those who go. A dream for those who stay behind).

1979 - Wszystko zaczęło się na Placu Trocadero

Po raz pierwszy marzenie Thierry’ego Sabine stało się rzeczywistością 26 grudnia 1978 r. Na starcie w Paryżu, na Placu Trocadero, do rywalizacji na 10 000 km trasie stanęła karawana składająca się z 182 pojazdów. W wyniku morderczej przeprawy przez afrykański kontynent do mety w Dakarze dojechały tylko 74 załogi. Pośród nich za kierownicą Yamahy 500 XT znalazł się pierwszy zwycięzca legendarnego Rajdu Dakar – 21 letni Cyril Neveu.

1981 - Łowcy przygód

Rajd Paryż-Dakar szybko zdobył popularność i zyskał liczną grupę fanów. Na starcie do kolejnych edycji pojawiało się coraz więcej załóg pragnących rzucić wyzwanie pustyni. Konstruktorzy pojazdów rajdowych prześcigali się w opracowywaniu technologii pozwalającej zwyciężać w ekstremalnych warunkach. Wśród producentów motocykli prym wiodły Yamaha i Honda. Wśród czterokołowców na starcie pojawiały się najmniej oczekiwane pojazdy takie jak choćby Rolls-Royce Thierry’ego de Montcorgé czy Citroen CX Jacky Ickx’a (kierowcy wywodzącego się z wyścigów F1) i Claude Brasseur’ego. Hubert Auriol – już wówczas noszący przydomek „Afrykańczyk” - odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w rajdzie.

1983 - Witamy na pustyni Tenere

Wyprawa na pustynię Tenere – przez którą po raz pierwszy biegła trasa Rajdu - była tak samo niesamowita jak i przerażająca. Burza piaskowa, na którą natknęli się rajdowcy wyeliminowała z rywalizacji ponad 40 załóg. Ci, którzy przetrwali błądzili nawet 4 dni po pustyni by odnaleźć drogę powrotną na trasę. Tak rozpoczęła się legenda Dakaru!

1986 - Mroczny żniwiarz

Thierry Sabine – pomysłodawca Rajdu Dakar, francuski piosenkarz Daniel Balavoine, dziennikarz Nathaly Odent, pilot François Xavier-Bagnoud oraz technik radiowy Jean-Paul Le Fur zginęli w wypadku śmigłowca transportującego ich pomiędzy etapami rajdu. Prochy Thierrego Sabine zostały rozrzucone po pustyni. Organizację imprezy przejął jego ojciec Gilbert, wspólnie z Patriciem Verdoy. Rajd został ukończony, ale żadna ze startujących załóg nie wkładała już tyle serca w rywalizację.

1988 - Peugeot bierze górę

Dziesiąta edycja Rajdu ustanowiła rekord liczby startujących załóg. Ponad 600 pojazdów stawiło się na starcie w Wersalu. Zespół Peugeota, który w poprzednim roku miał swój szczęśliwy debiut i odniósł pierwsze zwycięstwo w rajdzie skoncentrował się na obronie tytułu. Jednak rajdówka lidera Ari’ego Vatanena - Peugeot 405 Turbo 16 - została skradziona! Samochód odnalazł się. Niestety było już zbyt późno i zawodnik został wykluczony z dalszego ścigania. Pomimo tego zdarzenia marka z lwem w godle, z kierowcą Juhą Kankunnen’em, odniosła swoje drugie zwycięstwo w rajdzie. W stawce motocyklowej najszybszy był Edi Orioli (Honda).

1991 - Peter Show

Rok ’91 zapoczątkował erę Stéphana Peterhansela, wówczas młodego motocyklisty. Startujący w Rajdzie Dakar od trzech lat Stephane odniósł swoje pierwsze zwycięstwo za kierownicą motocykla marki Yamaha. Wśród czterokołowców Citroen zajął miejsce Peugeota na podium. Stało się to za sprawą Fina Ari’ego Vatanen’a, który zmienił zespół i jednocześnie w roku ’91 odniósł swoje czwarte zwycięstwo za kierownicą samochodu. Rekord ten nie został pobity do dzisiaj! Tego roku niewątpliwie ważnym wydarzeniem była wizyta na trasie rajdu prezydenta Kadhafiego.

1992 - Z północy na południe

22 etapy, ponad 12 432 kilometry trasy biegnącej przez 10 krajów z Paryża do Cape Town w RPA – tak wyglądała czternasta edycja pustynnego klasyka. Po raz pierwszy zawodnicy musieli przejechać przez całą Afrykę. W rajdzie po raz kolejny zwyciężył Hubert Auriol, tym razem za kierownicą samochodu stając się jednocześnie pierwszym triumfatorem Rajdu Dakar, który zwyciężył zarówno na motocyklu jak i w samochodzie.

1995 - Viva Espagna!

Po raz pierwszy start rajdu został zlokalizowany poza terytorium Francji w Grenadzie w Hiszpanii. Kierownikiem rajdu zostaje Huber Auriol. Stéphane Peterhansel odniósł swoje trzecie motocyklowe zwycięstwo w rajdzie.

2000 - Niebieskie buggy w Kairze

Milenijna edycja Rajdu Dakar została rozegrana w całości na terytorium Afryki. Startujący w stolicy Senegalu Rajd triumfował w scenerii starożytnych piramid Kairu w Egiptu. Po raz pierwszy w rajdzie zwyciężył pojazd typu buggy, a w nim Jean-Louis Schlesser.

2001 - Miss Dakar

Jutta Kleinschmidt debiutująca w Rajdzie Dakar na motocyklu trzynaście lat wcześniej, po raz pierwszy wygrała na odcinku specjalnym w 1998r w buggy Schlessera. W 2001 Niemka przeszła do historii jako pierwsza kobieta, która zwyciężyła w Rajdzie Dakar, tym razem za kierownicą terenowego Mitsubishi.

2005 - Dedykacja

Motocyklista Cyrill Despres dedykuje swoje zwycięstwo w Rajdzie dwóm tragicznie zmarłym w wypadkach kolegom z teamu KTM: Fabrizio Meoni, który zginął na trasie Dakaru oraz zmarłemu kilka tygodni wcześniej w rajdzie Faraonów - Richard’owi Sainct. W tym rajdzie na skutek wypadku ginie również Manuel Perez.

2007 - Dziewiąte zwycięstwo Stephana Peterhansela

Na starcie w Lisbonie pojawiło się 231 motocykli, 14 quadów, 181 samochodów oraz 81 ciężarówek. Na mecie pierwszy zameldował się Stephan Peterhansel, który odniósł swoje 9 zwycięstwo w rajdzie. Po 6 triumfach na motocyklu Francuz dowiódł swojej dominacji również w stawce samochodowej pokonując nie tylko swojego kolegę z teamu Mitsubishi - Luca Alphand, ale również silny zespół Volkswagena reprezentowany przez Carlosa Sainza oraz Giniel’a De Villiers.

2008 - Bezpieczeństwo ponad wszystko

Po tym jak czterech obywateli Francji oraz trzech mauretańskich żołnierzy zostało zamordowanych na dzień przed startem Rajdu Dakar, francuskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych wydało silną rekomendację o odwołaniu imprezy i nie wjeżdżaniu na terytorium Mauretanii. Zdecydowano, że zagrożenie terrorystyczne jest zbyt duże i może przełożyć się na bezpieczeństwo startujących załóg. Na dzień przed startem, dyrektor rajdu Etienne Lavigne, został zmuszony odwołać Rajd Dakar 2008. Rajd nie wystartował! Trzy tygodnie później terroryści ponownie dali o sobie znać. W piątek, 1 lutego 2009 zaatakowali w Nouakchott. Utwierdziło to organizatorów w przekonaniu o słuszności ich decyzji.

2009 – Historyczny wynik Polaków

Rajd po raz pierwszy w historii odbył się na terytorium Ameryki Południowej. Zawodnicy zatoczyli pętlę ze startem i finiszem w Buenos Aires o długości prawie 10 tysięcy kilometrów. Zwycięzcą pierwszej Amerykańskiej edycji Dakaru został kierowca Volkswagena Giniel de Villiers. To pierwszy dakarowy triumf odniesiony samochodem z silnikiem diesla. Volkskwagen przerwał zwycięską serię Mitsubishi trwającą nieprzerwanie od 2001 roku. Wśród motocyklistów najszybszy był Hiszpan Marc Coma, prowadząc zdecydowanie od pierwszego etapu. Kierowca ORLEN Team, Krzysztof Hołowczyc zajął piąte miejsce w Rajdzie Dakar! Jest to historyczny sukces. Nigdy wcześniej żaden Polak nie był tak wysoko w tej arcytrudnej imprezie. W Rajdzie Dakar świetnie zaprezentował się również Jakub Przygoński. Ten wschodzący talent ORLEN Team zajął 11. miejsce wśród motocyklistów wygrywając klasyfikację debiutantów i osiągając tym samym życiowy wynik. Jacek Czachor mimo czterogodzinnej kary znalazł się w pierwszej dwudziestce.

2010 – najlepsze miejsce polskiego motocyklisty w historii startów w Dakarze

Po raz drugi Dakar został rozegrany w Ameryce Południowej. Rajd wystartował i zakończył się w Buenos Aires w Argentynie. Zawodnicy zatoczyli pętlę poprowadzoną w przeciwnym niż rok wcześniej kierunku. Już w początkowej fazie rywalizacji zawodnicy musieli zmierzyć się z kopnymi piaskami i wydmami Pustyni Atacama. Tam też niestety pozostały marzenia o zwycięstwie w rajdzie Krzysztofa Hołowczyca. Kierowca samochodowej ekipy ORLEN Team świetnie spisywał się w rajdzie zajmując po ośmiu etapach szóste miejsce. Niestety, na 63. kilometrze dziewiątego etapu w Nissanie Navara urwał się tylny most i wypadł wał napędowy. Polsko-belgijska załoga próbowała walczyć z awarią, ale była bez szans. Hołowczyc musiał wycofać się z rajdu. 32. Rajd Dakar w komplecie ukończyli motocykliści ORLEN Team. Jakub Przygoński (8. na mecie) zajął najwyższe miejsce w historii startów polskich motocyklistów w tej imprezie. Jacek Czachor (16.) po raz dziesiąty ukończył Dakar, a Marek Dąbrowski (33.) wrócił do sportu po ciężkiej kontuzji i przejechał 9000 km morderczej trasy wiodącej po argentyńskich i chilijskich bezdrożach.

W stawce samochodowej triumfował kierowca fabrycznego Volkskwagena Carlos Sainz, który w całej rywalizacji pokonał swojego rywala z zespołu Nassera al.-Attiyah o zaledwie 2 minuty i 12 sekund. Wśród motocyklistów najszybszy był Cyril Despres, który zwyciężył po raz trzeci w tej imprezie (2005 i 2007).

strony: 1 2 3 4 5 6 7

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
ambasador argentyny szef orlenu minister sporty
kuba przygonski i jacek czachor
Kuba przygonski serwisuje
przygonski i czachor - konferencja
verva BMW dakar
verva motoctykla orlen team
BMW holowczyca
dakarowka na pace
KTM Motorsport motocykl dakar
dabrowski orlen team
dabrowski przygonski czachor
jakub przygonski motocykl
orlen team rajd sardynii
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę