O Gymkhanie zrobiło się ostatnio w Polsce zdecydowanie głośniej. Od czasu do czasu sieć obiegają Internet obiegają filmy na których jakiś niepozorny facet, na niepozornym motocyklu śmiejąc się w twarz prawom fizyki pokonuje ciasny tor z prędkością, która może budzić pytanie czy aby przypadkiem wideo nie jest odtwarzanie w przyspieszonym tempie.
Yoshinobu Shiga: Japończyk, urodzony 1962r. Od 2004r. zawodnik grupy A japońskiej Gymkhany. Pracownik Hondy Motor - w fabryce Sayama. |
Czym jest dzisiejsza sportowa Gymkhana? To przejazd na czas i orientację pomiędzy ustawionymi pylonowymi pachołkami. Maksymalna prędkość nie jest istotna, a kluczem do zwycięstwa jest zwrotność. Jest to najlepsza okazja abyś wypróbowała lub wypróbował swoje umiejętności jeździeckie. Pochodzi z Japonii, a teraz została zainaugurowała w Polsce dzięki Hondzie Poland!
Techniczna jazda motocyklem po ograniczonym torze praktykowana jest nie tylko w celach sportowych, ale wykorzystywana jest np. w szkoleniu policjantów. O ile jednak sprawna jazda między słupkami jest w zasięgu każdego motocyklisty, to jazda na wyczynowym poziomie zarezerwowana jest dla wąskiego grona odpowiednio przygotowanych ludzi. Dziś prezentujemy najlepszego z najlepszych. Przed wami Yoshinobu Shiga.
CBR600RR z 2009r. Lekka i dynamiczna, najlepsza „maszynka do szybkiego skręcania”.. |
Motocykl
Jak wszyscy wiemy motocykle są zaprojektowanie do jazdy w pochyleniu. Tego wymaga zmiana kierunku jazdy. Aby zmienić kierunek konieczne jest skompensowanie pochyleniem siły odśrodkowej, działającej na pojazd i motocykl. Pytanie tylko jak mocne może być to złożenie? Okazuje się, że zaskakująco duże. Aby jednak ekstremalna gymkhana była możliwa, konieczne jest odpowiednie przygotowanie maszyny.
|
|
|
|
Zmieniona kierownica, umocowana wyżej na dodatkowych wspornikach – dla zapewnienia lepszej sterowności. Dźwignie sprzęgła i hamulca są zmienione na krótsze – mniej narażone na złamanie podczas wywrotki |
|
|
|
|
Zmienione przełożenie końcowe. Normalnie: przód 16zębów x tył 41 zębów (2.5000), teraz: p15 X t35 (3.666) |
Domowej roboty podnóżki. Seryjne podnóżki są praktycznie wystarczające, lecz przy złożeniach w jakich jeździ Shiga wymagają małej modyfikacji. |
|
|
|
Mała „klatka” na silnik. Duża klatka nie jest cool. Mniejsza ale równie wytrzymała w pełni wystarcza. |
|
|
Najważniejszy element - przyczepne ogumienie |
Jak widać motocykl CBR600RR Y. Shiga, A-grupowego zawodnika Gymkhany, jest praktycznie zwykłym drogowym motocyklem. Ma normalne lampy, kierunkowskazy, tablicę rejestracyjną... W jego opinii CBR600RR jest doskonałym motocyklem do Gymkhany i nie wymaga większych modyfikacji. A poza tym to przecież świetny motocykl do jazdy na co dzień. Zmieniając jedynie opony, kierownicę i zębatki jesteś gotowy do wejścia w świat ekstremalnych złożeń. |
Technika jazdy
Jak wszyscy doskonale wiemy w Gymkhanie sprzęt ma znaczenie drugorzędne. Najważniejsze są umiejętności człowieka. A te w przypadku Yoshinobu Shigi budzą niedowierzanie.
|
|
Czołowi zawodnicy Japońskiej Gymkhany pochylają swoje motocykle o kąt 60 stopni, bardziej niż najlepsi zawodnicy MotoGP. |
Na sportowym motocyklu już przy pochyleniu rzędu 45 stopni Twoje kolano trze sliderem o asfal. |
|
|
W zawodach Gymkhany średnia prędkość w zakręcie to jedynie 30-40km/h i dlatego można wykorzystać pełną przyczepność opon w znacznie głębszym złożeniu. Podczas pokonywania zakrętów zawodnicy Gymkhany wraz z motocyklem mocno pochylają swoje ciało do wewnętrznej zakrętu tocząc zwycięską walkę z uślizgującymi się oponami. |
|
|
Podeszwy butów zbyt często dotykają asfaltu. |
Przesunięcie stóp podczas jazdy maksymalnie do tyłu było niewystarczające. Stąd dodatkowy „domowej roboty” stopień. |
|
|
Niewiarygodne. Przy takim stylu jazdy owiewki przycierają o asfalt! |
Przyciąganie / odpychanie kierownicy od siebie – kontrolowanie stopnia pochlania motocykla. Zwiększanie pochylenia motocykla |
|
|
Przedni hamulec musi być dozowany do ostatniej chwili, tak aby utrzymać jak najlepszą przyczepność przedniej opony. |
Wykorzystanie stopy jako czujnika pochylenia motocykla |
|
|
Kąt pochylenia motocykla jest kontrolowany przez ruchy kierownicą ( np. lekki ruch kierownicą w przeciwną stronę do zakrętu powoduje zwiększenie pochylenia, ale i zwiększenia promienia skrętu, ruch do wnętrza zakrętu – zacieśnia zakręt, ale zmniejsza kąt pochylenia motocykla) |
Mocne zwieszanie ciała do wnętrza zakrętu (zsuwanie tułowia tak , aż siedzenie będzie bezpośrednio pod udem – technika jazdy torowej) jest w przypadku Gymkhany kompletnie nieprzydatne. Przy szybkich sekwencjach skrętów lewo / prawo taka technika ogranicza szybką zmianę kierunku motocykla. |
|
|
|
|
|
|
Ciągła kontrola kierownicy, kąta pochylenia i uślizgu opon - to wszystko aby błyskawicznie i możliwie ciasno wykonać skręt |
Po odzyskaniu pełnej przyczepności tylnej opony, odkręcamy w pełni manetkę gazu i „pełny ogień” |
|
|
Płynnie otwieramy przepustnicę już w szczycie zakrętu. Z racji małej prędkości, występujące uślizgiwanie się tylnego koła nie grozi wyrzuceniem kierowcy z motocykla (tzw. „high-side”). |
|
Dzień na placu
Jak wygląda trening Gymkhany? Czy jest niebezpieczny, czasochłonny, czy wymaga specjalnego sprzętu i wyposażenia? To wszystko możecie zobaczyć na własne oczy już w ten weekend w podwarszawskich Markach, gdzie na parkingu Centrum Handlowego M1 odbędzie się ostatnia runda Honda Gymkhana w tym roku.
|
|
Y. Shiga: “Podczas treningu zdarza mi się przewrócić nawet 10 razy w ciągu jednego dnia. Lecz przy takich prędkościach jakie są w Gymkhanie, ciężko o jakąś kontuzję” |
“Standardowa konstrukcja motocykla jest najbardziej optymalna. Przecież większość zależy i tak od umiejętności kierowcy” |
|
Komentarze 5
Pokaż wszystkie komentarzeTak powinien wyglądać egzamin na PRAWO JAZDY .
OdpowiedzCiekawe czy byś go zdał i czy to są naprawdę wymagane umiejętności do dojeżdżania z punktu A do B.
OdpowiedzSZACUN!
Odpowiedzmały, żółty ale WARIAT
Odpowiedzswoja drogą mały zółty człowiek nieźle napiera;)
OdpowiedzWkradł się mały chochlik. 35/15 to nie 3,666
OdpowiedzNo właśnie. Która informacja jest prawdziwa? zwiększamy przełożenie czy zmniejszamy? Zębatka tylna wygląda na dużą
Odpowiedzżadna nie jest precyzyjna przełożenie skracamy, czyli zmniejszany wartość przełożenia końcowego, zmniejszamy stosunek ilość zębów przedniego koła łańcuchowego do tylnego koła łańcuchowego, wartość przełożenia końcowego dla kół łańcuchowych przód/tył 16/41=1/2,56, a dla 15/55=1/3,67
OdpowiedzRacja, oczywiście przełożenie zwiększamy. Zębatka z tyłu jest większa niż oryginał i ma 55 zębów, przednia jest mniejsza, ma 15. Dzięki!
OdpowiedzZwiększamy. Widziałem motocykl pracownika MCS Honda, który startuje w tej dyscyplinie. Ma w swojej CBR400RR wielką patelnie z tyłu.
Odpowiedz