Gdzie nowe OPP w Polsce? Na A4 bêdzie ich a¿ osiem!
Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) planuje znacznie rozszerzyć sieć urządzeń rejestrujących prędkość w ramach inicjatywy wpisanej do Krajowego Planu Odbudowy. Nowy system obejmie też instalację kolejnych OPP.
Celem tego przedsięwzięcia jest zwiększenie bezpieczeństwa na polskich drogach. Projekt obejmuje zakup i instalację 128 stacjonarnych urządzeń rejestrujących, a jego realizacja pochłonie ponad 161 milionów złotych, z czego aż 132 miliony złotych pochodzić będą z funduszy KPO.
Wśród nowych urządzeń znajdą się 43 systemy do odcinkowego pomiaru prędkości (OPP), które zostaną zainstalowane na autostradach oraz drogach ekspresowych. W przeciwieństwie do tradycyjnych fotoradarów OPP mierzy średnią prędkość pojazdu na dłuższym odcinku drogi. Oznacza to, że kierowcy nie mogą uniknąć mandatów poprzez chwilowe zwolnienie przed radarem, ponieważ ich prędkość jest monitorowana na kilku kilometrach, od momentu wjazdu do wyjazdu z kontrolowanego odcinka.
Portal Interia.pl zwraca uwagę, że po zakończeniu inwestycji, co planowane jest do czerwca 2026 roku, szczególną kontrolą zostanie objęta autostrada A4. Mimo że jest to jedna z głównych dróg w kraju, nie spełnia ona wszystkich standardów autostrady najwyższej klasy. Brakuje tam pasa awaryjnego oraz miejsc obsługi podróżnych, a na długich odcinkach, gdzie nie ma pobocza, maksymalna prędkość jest ograniczana z 140 km/h do 110 km/h. To właśnie na A4, na 8-kilometrowym odcinku między węzłami Kostomłoty a Kąty Wrocławskie, system OPP zarejestrował około 100 tysięcy przekroczeń prędkości w ciągu pierwszego miesiąca działania. Od uruchmienia OPP w tym miejscu minął rok i nadal łapie on średnio jednego kierowcę na dwie minuty. To absolutny rekord Polski.
Statystyki pokazują, że A4 to najbardziej niebezpieczna autostrada w Polsce. W 2023 roku doszło tam do 159 wypadków, w których zginęły 22 osoby, a 242 zostały ranne. Dla porównania, na wszystkich polskich autostradach odnotowano 357 wypadków z 56 ofiarami śmiertelnymi i 510 rannymi. W związku z tym, po zakończeniu inwestycji, na A4 znajdzie się aż osiem odcinków z pomiarem prędkości: trzy w Małopolsce, dwa na Dolnym Śląsku oraz po jednym w województwach śląskim, opolskim i podkarpackim.
Nowe urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości pojawią się także na autostradzie A8, czyli obwodnicy Wrocławia. Oznacza to, że kierowcy podróżujący przez Dolny Śląsk, w tym na trasie od drogi ekspresowej S8 do granicy z Niemcami, będą monitorowani przez cztery takie systemy. Fragment A4 pomiędzy Wrocławiem a Krzyżową stanie się jedynym odcinkiem autostrady w Polsce, gdzie na przestrzeni niespełna 100 km znajdą się aż trzy odcinkowe pomiary prędkości.
GITD planuje także instalację OPP na innych kluczowych trasach, takich jak A1, A2, A6, S2, S3, S6, S7 oraz S17.
Nowe OPP na A4:
- Kurdwanów - Wielicka,
- Tarnów - Centrum - MOP Jawornik,
- Brzesko - Tarnów Mościcie,
- Krzyżowa - Krzywa,
- Kąty Wrocławskie - Wrocław Południe,
- Opole Zachód MOP Prószków,
- Rzeszów Wschód - Rzeszów Zachód,
- Mikołowska - Murckowska.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze