tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 GP Kataru - Zapowiedź
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka 950
NAS Analytics TAG
motul belka 420
NAS Analytics TAG

GP Kataru - Zapowiedź

Autor: Michał "Mick" Fiałkowski 2009.04.08, 18:01 1 Drukuj

Koniec zimowej przerwy, kombinowania jak ograniczyć koszty i przyzwyczajania się do nowych przepisów. Zaczynamy ściganie! Sezon MotoGP rozpoczyna się już w ten weekend od Grand Prix Kataru.

Do trzech razy sztuka

W najbliższy weekend rozpocznie się trzeci sezon MotoGP od czasu zmiany formatu i ograniczenia pojemności motocykl startujący w królewskiej klasie do ośmiuset centymetrów sześciennych. Nie da się ukryć, że dwa poprzednie sezony nieco rozczarowały kibiców, którzy w pamięci wciąż mają niesamowicie ekscytujące zmagania z roku 2006.

Wiele wskazuje na to, że tym razem, głównie dzięki wprowadzeniu jednego dostawcy opon, stawka znów będzie wyrównana, a wszystkie wyścigi równie dramatyczne jak pamiętne Grand Prix Włoch czy Niemiec sprzed trzech lat. Zimowe testy pokazały, że faworyci się nie zmienili, ale ich przewaga nad resztą zawodników jest niewielka, dlatego warto będzie przyglądać się rywalizacji na antenie SportKlubu.

Ścigacz.pl na GP Kataru '08 - przeczytaj naszą obszerną relację z toru

Podobnie jak rok temu, tegoroczne zmagania rozpoczynamy od rozgrywanych przy sztucznym oświetleniu, nocnych wyścigów na torze Losail w Katarze, na którym zawodnicy MotoGP testowali na początku marca. Pierwsza runda z pewnością nie odpowie jeszcze na zbyt wiele kluczowych pytań, ale bez wątpienia dostarczy sporo emocji.

Casey Stoner faworytem!

Bez wątpienia głównym faworytem przed niedzielnym wyścigiem jest Australijczyk Casey Stoner. Fabryczny zawodnik Ducati, mistrz świata z sezonu 2007, był w Katarze bezkonkurencyjny podczas testów na początku marca i wiele wskazuje na to, że tak samo będzie w najbliższy weekend.

Desmosedici GP9, motocykl wykorzystujący podwozie z włókna węglowego, nie ma najmniejszych problemów z charakterystyką szybkiego toru w Losail, a sam Stoner zdominował tutaj nie tylko ostatnie testy, ale także ubiegłoroczny wyścig.

Jedynym znakiem zapytania wydaje się być kondycja Australijczyka, który w listopadzie przeszedł poważną operację nadgarstka i jeszcze do niedawna nie był w stanie normalnie trenować. 23'latek nie przejechał także podczas testów ani jednej symulacji wyścigowej i nigdy nie zostawał na torze dłużej niż na pięć, sześć okrążeń.

Stoner, który dwa tygodnie temu dzięki najlepszemu czasowi zgarnął w Jerez nowe BMW serii 1 podczas sesji BMW M Award, uspokaja jednak: „Pracowaliśmy bardzo ciężko i dokonaliśmy ogromnych postępów. Motocykl jest świetny, prowadzi się o wiele lepiej, a dzięki podwoziu z włókna węglowego znikły problemy ze stabilnością. Także silnik oddaje moc bardzo płynnie. Po kontuzji nie ma już prawie śladu i nie martwię się nią. Tor w Katarze nie jest może zbyt ekscytujący ale mam tylko nadzieję, że podczas weekendu Grand Prix będzie tu wieczorami cieplej niż podczas testów."

Na udany weekend na torze Losail liczy także Amerykanin Nicky Hayden. „Kentucky Kid" wystartuje w swoim pierwszym wyścigu w barwach Ducati, po sześciu latach spędzonych na Hondzie, ale Grand Prix Kataru będzie jego jubileuszowym, setnym startem w MotoGP. „Nie mogę ukryć, że nie jestem póki co tak szybki jakbym tego chciał, ale gdybym miał wybrać tor, na którym wystartuje w swoim pierwszym wyścigu dla Ducati, to byłoby to właśnie Losail, bo zaliczyliśmy tutaj udane testy." - powiedział mistrz świata z sezonu 2006.

Czy Rossi dotrzyma kroku?

Rok temu Valentino Rossiemu nie udało się zaliczyć w Katarze wystarczająco satysfakcjonującego początku sezonu. Włoch brał wówczas udział w swoim pierwszym wyścigu na ogumieniu Bridgestone i jego ekipa nie zdołała na czas znaleźć odpowiednich ustawień motocykla. Zbyt mały docisk tylnej opony powodował problemy z wystarczającym jej rozgrzaniem, tym bardziej przy niskich temperaturach panujących w nocy na torze Losail.

Tym sposobem Rossi ubiegłoroczny wyścig zakończył na piątej pozycji, na ostatnich metrach przegrywając pojedynek z debiutującym wówczas w MotoGP Andreą Dovizioso. Tym razem „Doktor", po serii zimowych testów, jest już odpowiednio przygotowany do sezonu, ale sam przyznaje, że trasa na bliskim wschodzie nie tylko nie należy do jego ulubionych, ale także nadal nie odpowiada za bardzo motocyklowi.

Podczas trzydniowych testów, które w Katarze odbyły się nieco ponad miesiąc temu, na swoim najlepszym kółku Rossi stracił do najszybszego wówczas Stonera aż sekundę, ale sam Włoch przyznaje: „Gdy zaczyna się pierwszy wyścig, testy nic nie znaczą. To nie jest nasz ulubiony tor, ale mam kilka asów w rękawie. Moim celem jest mistrzostwo, ale by tego dokonać, trzeba jeździć równo."

Lorenzo znów na podium?

Rok temu Hiszpan Jorge Lorenzo w idealnym stylu zadebiutował w Katarze w MotoGP, w sobotę sięgając po pole position, a dzień później kończąc swój pierwszy wyścig w królewskiej klasie na drugiej pozycji. Wówczas 21'latek z Majorki korzystał jednak z ogumienia Michelin.

Minionej zimy „Por Fuera" miał pewne problemy z przystosowaniem się do opon Bridgestone, ale właśnie podczas testów w Katarze nastąpił przełom i Lorenzo w końcu nauczył się wykorzystywać w pełni potencjał japońskiego ogumienia. Co prawda stracił wówczas do Stonera aż sekundę na najlepszym kółku, ale Jorge popisał się bardzo równą jazdą na długim dystansie i wydaje się dzięki temu jednym z kandydatów do któregoś z trzech miejsc na podium w niedzielę.

„Ciężko pracowałem, ale zmieniłem swój styl jazdy i dopasowałem się do opon Bridgestone, dlatego liczę na dobry początek sezonu." - powiedział Hiszpan. „Jestem teraz o wiele bardziej doświadczony niż rok temu, dlatego chciałbym poprawić swoje czwarte miejsce z klasyfikacji generalnej, ale póki co o tym nie myślę, bo czeka nas długi sezon."

Apetyt rośnie...

Podczas zimowych testów świetnie spisali się podopieczni odrodzonej dzięki nowej maszynie ekipy Rizla Suzuki. Australijczyk Chris Vermeulen i Włoch Loris Capirossi, przez cały zimę regularnie kończyli testy tuż za trójką głównych faworytów i mają w tym roku spory apetyt na wizyty na podium.

Suzuki GSV-R, choć gruntownie poprawione, cały czas cierpi na niewielkie niedobory mocy maksymalnej, dlatego w samym wyścigu walka o miejsce w pierwszej trójce nie będzie łatwa. Zadanie to dodatkowo utrudni Colin Edwards, który dzięki oponom Bridgestone przeżywa ostatnio drugą młodość. Amerykanin rok temu zakwalifikował się do wyścigu w Katarze w pierwszym rzędzie i w niedzielę może nieco namieszać.

Pedrosa jednak wystartuje

Daniego Pedrosę zobaczymy jednak podczas otwierającego sezon wyścigu, ale na torze Losail Hiszpan z pewnością nie będzie w ten weekend jednym z faworytów. 23'latek z Barcelony wciąż jest daleki od bycia w pełni sił po niedawnej operacji kolana i przedramienia.

Choć wsiądzie na swoją RC212V, Dani wcale nie liczy na walkę o czołowe pozycje i trudno mu się dziwić. „Moja rekonwalescencja przebiegła o wiele lepiej niż się spodziewałem, dlatego nie zamierzam oddawać rywalom dwudziestu pięciu punktów walkowerem." - powiedział Dani, którego przyszłość w barwach ekipy Repsol Honda stanie pod znakiem zapytania jeśli w tym roku w końcu nie sięgnie po tytuł.

Niestabilna Honda

Trudny weekend może także czekać pozostałych podopiecznych Hondy. Zawodnicy korzystający z prywatnego modelu będą z pewnością cierpieć podwójnie z powodu słabszych silników, co odbije się na długiej, kilometrowej prostej start/meta.

Największym problemem „hondystów" jest jednak nerwowa praca silnika i geometria podwozia, co razem sprawia, iż tylna opona nie jest w stanie nabrać odpowiedniej temperatury i utrzymywać przyczepności. Problem będzie w Katarze tym większy, że po zmierzchu temperatura asfaltu będzie dość niska, a już samo to bardzo utrudnia zadanie ogumieniu.

Toni Elias i Andrea Doviziso bardzo narzekali na to podczas testów, które odbyły się w Katarze w marcu. Zobaczymy, czy inżynierowie byli od tego czasu w stanie wymyślić jakieś rozwiązanie.

Dramat Simoncelliego tuż przed startem

Zaledwie kilka dni przed wylotem do Kataru obrońca mistrzowskiego tytułu w klasie 250ccm, Włoch Marco Simoncelli, postanowił razem ze swoim przyjacielem, Valentino Rossim, poszaleć na motocyklach crossowych po lokalnym żwirowisku.

Trening zakończył się dla zawodnika Gilery bardzo pechowo. Po upadku Włoch musiał poddać się operacji kontuzjowanego nadgarstka i choć sam przyznaje, że zrobi wszystko, aby wystartować w niedzielnym wyścigu, walka o czołowe pozycje może być niemożliwa. Lekarze przyznali, że Simoncelli będzie być może musiał nawet zrezygnować z udziału w piątkowym treningu, aby dać świeżej ranie jeden dzień więcej na zagojenie się.

Sytuację z pewnością wykorzystają rywale, którzy na początku tygodnia zaliczyli w Katarze dwudniowe testy. Alvaro Bautista liczy na rewanż po ubiegłorocznych problemach z oponami, a Hector Barbera na zgarnięcie zwycięstwa, które przeszło mu koło nosa rok temu.

Smith kontra Simon w 125ccm?

Bradley Smith rok temu zdominował kwalifikacje do Grand Prix Kataru, ale wyścig klasy 125ccm zakończył przedwcześnie po awarii motocykla. Choć podczas zimowych testów to zespołowy kolega Brytyjczyka, Hiszpan Julian Simon, narzucał tempo, to jednak w poniedziałek na Losail najszybszy znów był 18'latek z Oksfordu. Czy w końcu sięgnie po swoje pierwsze zwycięstwo w mistrzostwach świata? Simon uzyskał najlepszy czas wczoraj, więc Smith nie będzie miał łatwo.

Grand Prix Kataru na kanale SportKlub

Przez trzy kolejne sezony wyłącznym właścicielem praw do transmitowania MotoGP w Polsce będą kanały SportKlub i SportKlub+. Podczas każdej rundy sieć pokaże na żywo wszystkie piątkowe treningi, sobotnie kwalifikacje i niedzielne wyścigi. Nie inaczej będzie w ten weekend. Na codzienne relacje zapraszamy także oczywiście na strony portalu Ścigacz.pl.

Piątek
(SportKlub+)

19:30 - wolny trening, klasa 125cc (na żywo)
20:30 - wolny trening, klasa MotoGP (na żywo)
21:30 - wolny trening, klasa 250cc (na żywo)

Sobota
(SportKlub)

21:00 - kwalifikacje 125 cc (na żywo)
22:00 - kwalifikacje MotoGP (na żywo)
23:00 - kwalifikacje 250 cc (na żywo)

Niedziela
(SportKlub)

19:00 wyścig 125 cc (na żywo)
20:00 wyścig 250 cc (na żywo)
21:30 wyścig MotoGP (na żywo)


NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka 420
NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka 950
    NAS Analytics TAG
    na górę