tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Ewolucja opon motocyklowych. Czego nie widzimy na pierwszy rzut oka?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Ewolucja opon motocyklowych. Czego nie widzimy na pierwszy rzut oka?

Autor: Artykuł sponsorowany 2024.12.10, 15:07 Drukuj

Opony w motocyklu są jednym z elementów, które istotnie odpowiadają za bezpieczeństwo, jakość i styl prowadzenia. Wraz z postępem technologicznym zmieniają się też konstrukcje ogumienia, czego nie widać na pierwszy rzut oka. Producenci rozwijają też nowe technologie, które poprawiają wrażenia z jazdy. Jak to wygląda w praktyce? Wyjaśniamy na przykładzie opon Metzeler.

Metzeler to jedna z wiodących marek opon motocyklowych, dlatego wybór padł właśnie na nią. O tym, że są to produkty najwyższej jakości, może świadczyć np. fakt, że w latach 2020 i 2024 zawodnicy, którzy wygrali Dakar, jechali na oponach Metzeler Karoo Extreme. Metzeler jest też oficjalnym partnerem wielu prestiżowych wydarzeń sportowych, obecnie są to Isle of Man Tourist Trophy oraz Mistrzostwa Świata Supermoto i FIM Supermoto of Nations.

Ponad 20 lat terenowej ewolucji

Jednym z najlepszych przykładów jest opona Metzeler Karoo, która doczekała się już 4 generacji. Pierwszą wypuszczono w 2000 r. i była to opona dedykowana do jazdy w trudnym terenie, a wraz z rozwojem technologii i wzrostem popularności stała się nieco bardziej uniwersalna. Miała głębokie i agresywne boki bieżnika, które zapewniały przyczepność na piasku i w błocie. Jednocześnie duże odstępy między blokami bieżnika znacząco ograniczały jej osiągi na asfalcie, co czyniło ją oponą zadaniową.

W kolejnych latach zwiększano jej wszechstronność, ale z naciskiem na doskonałe osiągi w terenie. Na fali popularności motocykli z pogranicza szosowych turystyków i adventure wprowadzono Metzeler Karoo Street. Opona zadebiutowała w 2018 r. i nadal pozwala wjechać w lekki teren, ale najlepiej czuje się na asfalcie.



Wraz ze zmianą przeznaczenia, powstawaniem coraz lepszych materiałów i udoskonalaniem technologii produkcji opon zmieniało się też to, czego na pierwszy rzut oka nie widać. W pierwszej generacji Metzeler Karoo zastosowano prostą mieszankę gumy, która miała być elastyczna w terenie. W drugiej generacji nieznacznie zmodyfikowano skład, ale tylko pod kątem ograniczenia zużycia na asfalcie.

Wielu testerów podkreśla, że dopiero Metzeler Karoo 3 była wyraźnym krokiem naprzód. Zastosowano tu kilka technologii, które znacząco odmieniły jej charakter. Z jednej strony mamy Dakar Design, a więc kształt bieżnika w formie litery "V", który sprawia, że opona lepiej oczyszcza się w błocie. Z drugiej - pojawiła się technologia, która polega na zwiększeniu sztywności boków bieżnika dla stabilności na asfalcie. Do tego dochodzi rozwiązanie Steel Radial 0°, które ma dodatkowo poprawiać stabilność przy wysokich prędkościach.

W najnowszej odsłonie, a więc Metzeler Karoo 4, układ bloków został zaprojektowany w technologii Dymatec (Dynamic Mould Angle Technology). Polega ona na zapewnieniu ciągłego kontaktu z podłożem, niezależnie od stopnia pochylenia motocykla. Technologia Detratec (Dual-Effect Traction Technology) opona łatwo oczyszcza się z błota. Technologia Edge & Base łączy odporność na ścieranie i rozdarcie z mieszanką o wysokim stopniu stabilności termicznej. Metzeler Karoo 4 jest dostępna w rozmiarach 19” i 21” na przód oraz 17” i 18” na tył.

Opona Metzeler Karoo ewoluowała od produktu typowo terenowego, który ujrzał światło dzienne w 2000 r., do wszechstronnej opony z właściwościami terenowymi, która pojawiła się w 2022 r., co pokazuje, jak bardzo rozwinęła się technologia produkcji opon na przestrzeni dwóch dekad.

Nie tylko dla turystów

Kolejnym przykładem rozwoju opon na przestrzeni lat jest model Roadtec Z6, który debiutował w 2006 roku jako ogumienie przeznaczone dla motocykli sportowo-turystycznych. To oznacza, że już wtedy producent stawiał na połączenie trwałości, przyczepności i pewności podczas jazdy na mokrej nawierzchni.

W 2010 roku pojawiła się druga generacja tej opony - Z8 Interact. Interact to modułowy kord stalowy. Każdy z modułów może mieć różny stopień naprężenia. To z kolei przekłada się na zróżnicowaną charakterystykę pracy opony w różnych obszarach. Metzeler nazywa to charakterystyką szytą na miarę. Efektem są lepsza przyczepność w zakrętach i lepsza stabilność przy dużych prędkościach.

W 2016 r. do sprzedaży trafiła opona Roadtec 01, gdzie zastosowano technologię Cap & Base. Opona ma zróżnicowaną twardość i sztywność, przez co łączy doskonałe osiągi z wytrzymałością. Po 4 latach zaprezentowano Roadtec 01 SE, której brzegi są bardziej wypełnione gumą, co zbliża ją konstrukcyjnie do opon typowo sportowych. Dla poprawienia osiągów i bezpieczeństwa na mokrej nawierzchni środek przedniej opony ma liczne lamele, które lepiej odprowadzają wodę. Przy okazji zapobiegają one nadmiernemu przegrzaniu. Konstrukcja pasa bieżnika tylnej opony ogranicza poślizg i wydłuża żywotność opony.

W 2024 roku pojawiła się natomiast opona Metzeler Roadtec 02, gdzie udoskonalono mieszanki do tego stopnia, że różnią się one pomiędzy przednią i tylną oponą. Ponownie skupiono się na poprawie prowadzenia, zwiększeniu bezpieczeństwa na mokrej nawierzchni i oczywiście zwiększeniu wydajności.

Te wszystkie zmiany przekładają się na realne zwiększenie żywotności opon. Według różnych danych, opony Metzeler Roadtec Z6 mogły osiągać przebiegi od 8 do 12 tys. km. W przypadku opon Metzeler Roadtec 02 przebiegi wynoszą od 10 do 15 tys. km, a czasami nawet więcej. Ostatecznie wszystko zależy od tego, w jakich warunkach się ich używa, w jakim stanie technicznym jest motocykl i czy motocyklista regularnie kontroluje ciśnienie opon.

Technologiczna ewolucja

Od 2000 roku opony znacząco ewoluowały. Doszliśmy od prostych mieszanek do zaawansowanych rozwiązań, które mają sprostać oczekiwaniom motocyklistów i poradzić sobie z coraz mocniejszymi maszynami. Należy pamiętać, że na początku XXI wieku motocykle inne niż sportowe rzadko miały silniki o mocy powyżej 100 KM. Obecnie taki wynik nie robi już na nikim wrażenia, a same maszyny stają się bardziej uniwersalne, dzięki postępowi w konstrukcji ram i zawieszeń. To wszystko sprawia, że producenci opon nie mogą spoczywać na laurach.


Zdjęcia
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG

Czy planujesz w tym roku zmianę motocykla?

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama

sklep Ścigacz

  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
NAS Analytics TAG
na górę