Elektryczne motocykle na EICMA. Jakie maszyny zadebiutują w Mediolanie?
Rok 2024 okazał się szczególnie trudny dla producentów motocykli elektrycznych, z których kilku musiało zakończyć działalność. Niektóre z tych upadków były spektakularne.
Na początku roku, a konkretnie w lutym, upadłość ogłosił szwedzki startup CAKE, a już w marcu brytyjska marka Arc trafiła pod zarząd komisaryczny. Z kolei październik przyniósł zaskakujące upadki: najpierw Energica, a zaledwie kilka dni później - FUELL, firma stworzona przez Erika Buella. Pomimo tych niepokojących wydarzeń i spadającego zainteresowania inwestorów, producenci OEM nie poddają się i nadal rozwijają segment elektryczny, a na targach EICMA 2024 pojawią się nowe modele, które mają przyciągnąć uwagę fanów.
Royal Enfield - Na skraju wejścia w elektryczny świat
Royal Enfield do tej pory pozostawał poza segmentem elektrycznym, jednak w ostatnich latach dawał sygnały, że rozważa tę możliwość. Pierwsze wskazówki pojawiły się w 2022 roku wraz z konceptem inspirowanym stylem retro - Electrik01. Rok później na EICMA zaprezentowano Electric Himalayan, który stał się polem do testowania wydajnościowych zastosowań. Październikowy zwiastun w mediach społecznościowych z motocyklem przymocowanym do spadochronu mógł sugerować inspirację wojennym modelem "Flying Flea", który dostarczano na front drogą powietrzną. To nawiązanie wywołało spekulacje, że nowy elektryczny model Royal Enfield zadebiutuje już w 2025 roku.
Husqvarna - nowa strategia z modelem Pioneer
Podobnie jak Royal Enfield, Husqvarna od dłuższego czasu analizuje segment elektryczny. W 2021 roku marka zaprezentowała prototyp E-Pilen, elektryczny motocykl oparty na Vitpilenie i Svartpilenie, ale projekt pozostaje na etapie koncepcyjnym. Niedawne dokumenty przesłane do amerykańskiej NHTSA sugerują jednak, że Husqvarna może być gotowa do premiery modelu Pioneer, całkowicie elektrycznego motocykla na rynek amerykański. Jeśli te przypuszczenia się potwierdzą, firma przedstawi model Pioneer na EICMA 2024, co zapowiada ciekawe zwroty akcji w dalszym rozwoju marki.
Harley-Davidson LiveWire - trudne chwile i nadzieje na przyszłość
Harley-Davidson również zmaga się z trudnościami w segmencie elektrycznym, czego dowodem są rozczarowujące wyniki finansowe za trzeci kwartał, w którym sprzedaż modeli LiveWire wyniosła zaledwie 99 sztuk, a strata osiągnęła poziom 22,7 miliona dolarów. W odpowiedzi marka wprowadziła już pewne działania mające na celu ograniczenie kosztów i zapowiada nowe produkty, które mają zwiększyć atrakcyjność oferty. Na tegorocznych targach EICMA marka planuje premierę lekkiego modelu, prawdopodobnie należącego do platformy S3, który ma być modułowym, elastycznym rozwiązaniem przeznaczonym na rynek masowy.
Zero Motorcycles - trzy nowe modele w drodze
Zero Motorcycles kontynuuje ekspansję i zamierza utrzymać swój udział na rynku, planując prezentację aż trzech nowych modeli na targach w Mediolanie. Firma ogłosiła te plany na Instagramie, jednak nie ujawniono jeszcze żadnych szczegółów dotyczących specyfikacji czy charakteru nowych motocykli. Więcej informacji pojawi się podczas otwarcia targów EICMA, które rozpoczynają się już jutro.
Wydarzenia 2024 roku pokazują, że rynek motocykli elektrycznych jest bardzo niestabilny, ale pomimo upadków niektórych producentów, marki takie jak Royal Enfield, Husqvarna, Harley-Davidson oraz Zero Motorcycles podejmują nowe inicjatywy, wierząc, że segment elektryczny ma przyszłość. Wydaje się, że motocykliści mają tej wiary znacznie mniej.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze