EcoMotors OPOC - 2 cylindry i 4 t³oki w dwusuwie
Amerykañska firma EcoMotors w my¶l swojej maksymy „Czyste, efektywne i lekkie uk³ady napêdowe dla lepszego ¶wiata", opatentowa³a innowacyjny silnik dwusuwowy o nazwie OPOC
Silnik EcoMotors OPOC (Opposed Piston Opposed Cylinder) posiada dwa przeciwstawne cylindry, w których pracuj± po dwa przeciwstawnie u³o¿one do siebie t³oki. Napêd dzia³a w uk³adzie dwusuwowym, czyli na jeden obrót wa³u korbowego przypada jeden pe³ny cykl pracy silnika. Z racji, i¿ t³oki w cylindrze silnika OPOC przemierzaj± zaledwie po³owê d³ugo¶ci cylindra, wa³ mo¿e osi±gaæ bardzo du¿e prêdko¶ci obrotowe. Si³y, które powstaj± w silniku, podczas jego pracy, równowa¿± siê, dziêki czemu generowane przez niego wibracje s± bardzo ma³e.
Jak twierdzi pomys³odawca projektu OPOC - Peter Hofbauer, silnik ten dzia³a jak w pe³ni zrównowa¿ony 4-suwowy i 4-cylindrowy napêd. Mo¿e byæ zasilany paliwami w postaci benzyny, oleju napêdowego, czy etanolu. Jest prosty w budowie (brak g³owic i uk³adu rozrz±du), lekki, ekonomiczny, a przy tym spe³nia normy emisji spalin Federalnej Agencji Ochrony ¦rodowiska (EPA). Napêdy OPOC mog± równie¿ byæ budowane w systemie modu³owym, gdzie podczas zwyk³ej pracy wykorzystywany by³ tylko jeden silnik, a w przypadku wiêkszego zapotrzebowania na moc, za pomoc± elektronicznie sterowanego sprzêg³a uruchamiany by³by drugi modu³. Tego typu konstrukcjê przedstawia model EM100, którego podstawowe dane techniczne mo¿ecie przeczytaæ poni¿ej.
¦rednica cylindra - 100 mm
Waga „na sucho" - 133 kg
Wymiary (d³./szer./wys.) - 579,12 mm/1049 mm/469,9 mm
Moc maksymalna 325 KM przy 3500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy - 900 Nm przy 2100 obr/min
Gêsto¶æ mocy - 2,4 KM/1 kg
EcoMotors OPOC przygotowany zosta³ z my¶l± o samochodach osobowych, lekkich ciê¿arówkach, pojazdach rolniczych, stacjonarnych generatorach i innych urz±dzeniach, w których do tej pory najczê¶ciej wykorzystuje siê silniki diesla. Jednak, je¶li ten projekt pomy¶lnie przejdzie wszelkie badania i testy, nie wykluczone, ¿e w niedalekiej przysz³o¶ci dwusuwowe boksery marki EcoMotors znajd± zastosowanie w motocyklach.
Komentarze 6
Poka¿ wszystkie komentarzePrzecie¿ to jest stare jak ¶wiat. Takie silniki dawno by³y skonstruwane np przez firme DKW, Imperial-rennmotor,Commer czy w silnikach Scotta. Te¿ mi nowosc.
OdpowiedzNowo¶ci± jest to ¿e s± to teraz "boxery". Ale¿ siê wysilili! To ju¿ polski silnik z 'wedruj±c± komor± spalania" jest czym¶ nieskoñczenie nowszym.
OdpowiedzW USA to oczywi¶cie siê da bo ma kto wy³o¿yæ pieni±dze na rozwój technologii. A w Polsce? O "JJ2S" s³yszeli¶cie?? To jest dopiero innowacja 2T;)
OdpowiedzOryginalna wsk 350 mia³a 2 t³oiki w jednym cylindrze,jednak tam by³a g³owica po ¶rodku.Zdjêcie i artykó³ w gazecie automobilista chyba z 2007 lub 2008 r numeru nie pamiêtam
OdpowiedzCiekawe jaka jest poj. bo sama srednica cyl. nie wiele mowi.Ale patent jest dobry ponad 300km przy tak niskich obrotach
OdpowiedzFajne to jest! :D
Odpowiedzfajne to ma³o powiedziane :D JAK¡ TO MA MOC!! ciekawe jak siê przyjmie... oby lepiej ni¿ Wankle
OdpowiedzEra dwupaków powraca, a wraz z ni± mam nadziejê powróc± dwusuwowe motocykle motogp. To by³oby piêkne.
Odpowiedz