EcoMotors OPOC - 2 cylindry i 4 tłoki w dwusuwie
Amerykańska firma EcoMotors w myśl swojej maksymy „Czyste, efektywne i lekkie układy napędowe dla lepszego świata", opatentowała innowacyjny silnik dwusuwowy o nazwie OPOC
Silnik EcoMotors OPOC (Opposed Piston Opposed Cylinder) posiada dwa przeciwstawne cylindry, w których pracują po dwa przeciwstawnie ułożone do siebie tłoki. Napęd działa w układzie dwusuwowym, czyli na jeden obrót wału korbowego przypada jeden pełny cykl pracy silnika. Z racji, iż tłoki w cylindrze silnika OPOC przemierzają zaledwie połowę długości cylindra, wał może osiągać bardzo duże prędkości obrotowe. Siły, które powstają w silniku, podczas jego pracy, równoważą się, dzięki czemu generowane przez niego wibracje są bardzo małe.
Jak twierdzi pomysłodawca projektu OPOC - Peter Hofbauer, silnik ten działa jak w pełni zrównoważony 4-suwowy i 4-cylindrowy napęd. Może być zasilany paliwami w postaci benzyny, oleju napędowego, czy etanolu. Jest prosty w budowie (brak głowic i układu rozrządu), lekki, ekonomiczny, a przy tym spełnia normy emisji spalin Federalnej Agencji Ochrony Środowiska (EPA). Napędy OPOC mogą również być budowane w systemie modułowym, gdzie podczas zwykłej pracy wykorzystywany był tylko jeden silnik, a w przypadku większego zapotrzebowania na moc, za pomocą elektronicznie sterowanego sprzęgła uruchamiany byłby drugi moduł. Tego typu konstrukcję przedstawia model EM100, którego podstawowe dane techniczne możecie przeczytać poniżej.
Średnica cylindra - 100 mm
Waga „na sucho" - 133 kg
Wymiary (dł./szer./wys.) - 579,12 mm/1049 mm/469,9 mm
Moc maksymalna 325 KM przy 3500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy - 900 Nm przy 2100 obr/min
Gęstość mocy - 2,4 KM/1 kg
EcoMotors OPOC przygotowany został z myślą o samochodach osobowych, lekkich ciężarówkach, pojazdach rolniczych, stacjonarnych generatorach i innych urządzeniach, w których do tej pory najczęściej wykorzystuje się silniki diesla. Jednak, jeśli ten projekt pomyślnie przejdzie wszelkie badania i testy, nie wykluczone, że w niedalekiej przyszłości dwusuwowe boksery marki EcoMotors znajdą zastosowanie w motocyklach.
Komentarze 6
Pokaż wszystkie komentarzePrzecież to jest stare jak świat. Takie silniki dawno były skonstruwane np przez firme DKW, Imperial-rennmotor,Commer czy w silnikach Scotta. Też mi nowosc.
OdpowiedzNowością jest to że są to teraz "boxery". Ależ się wysilili! To już polski silnik z 'wedrującą komorą spalania" jest czymś nieskończenie nowszym.
OdpowiedzW USA to oczywiście się da bo ma kto wyłożyć pieniądze na rozwój technologii. A w Polsce? O "JJ2S" słyszeliście?? To jest dopiero innowacja 2T;)
OdpowiedzOryginalna wsk 350 miała 2 tłoiki w jednym cylindrze,jednak tam była głowica po środku.Zdjęcie i artykół w gazecie automobilista chyba z 2007 lub 2008 r numeru nie pamiętam
OdpowiedzCiekawe jaka jest poj. bo sama srednica cyl. nie wiele mowi.Ale patent jest dobry ponad 300km przy tak niskich obrotach
OdpowiedzFajne to jest! :D
Odpowiedzfajne to mało powiedziane :D JAKĄ TO MA MOC!! ciekawe jak się przyjmie... oby lepiej niż Wankle
OdpowiedzEra dwupaków powraca, a wraz z nią mam nadzieję powrócą dwusuwowe motocykle motogp. To byłoby piękne.
Odpowiedz