Dunlop przedstawia now± oponê Sportmax GP
Dwa dni temu Dunlop Motorcycle Tires zaprezentował nową, wielokomponentową oponę wyścigową Dunlop Sportmax GP. Nowy produkt debiutuje w ten weekend w wyścigach AMA Supersport rozgrywanych na Daytona International Speedway.
Wraz z wprowadzeniem do produkcji opony Sportmax GP, Dunlop osiągnął coś absolutnie niesamowitego. Stworzona została wielokomponentowa opona, która łączy w sobie niesłychaną stabilność i przewidywalność legendarnej D208 GP-A, przy jednocześnie poprawionej przyczepności w zakrętach koniecznej do wykorzystania pełni potencjału współczesnych motocykli wyścigowych.
„To co udało nam się stworzyć w postaci Sportmax GP, to opona która, przy zrównoważeniu wszystkich parametrów, jest jeszcze szybsza na trasie wyścigu” - powiedział Manager ds. Wyścigów Motocyklowych firmy Dunlop, David Watkins. „Naszym celem było osiągnięcie takich parametrów, jakimi charakteryzowała się D208, bez dokonywania poświęceń w takich dziedzinach, jak osiągany przebieg czy też stabilność i udało się nam. Wiemy o tym, że nowa opona jest lepsza, ponieważ doskonaliliśmy ją w czasie wielu wyścigów, a przecież nie ma dla opony bardziej wymagającego środowiska do rozwoju niż tor wyścigowy”.
Wielokomponentowa opona na tył Sportmax GP do tego stopnia wyróżnia się swoją budową od konkurencji, że Dunlop postanowił chronić swe dzieło międzynarodowym patentem. Pierwsza warstwa to ciągła warstwa bieżnika okrywająca powierzchnię opony od jednego jej brzegu do drugiego. Drugi komponent bieżnika jest położony radialnie na górze pierwszego, tak aby utworzyć główną powierzchnię styku opony z podłożem wzdłuż jej obwodu. Pierwsza warstwa bieżnika, nazwana przez inżynierów Dunlopa komponentem przyczepności w zakrętach, ma kontakt z podłożem tylko, gdy motocykl jest złożony w zakręt. Z tego właśnie powodu mieszanka gumy z jakiej jest wykonana ta warstwa ma zapewnić maksymalną przyczepność w zakrętach. Drugi komponent, który ma kontakt z podłożem w czasie jazdy na wprost go twardsza guma, o niższej temperaturze pracy, który poza większą żywotnością zapewnia też znakomitą stabilność przy jeździe na wprost i doskonałą przyczepność przy dynamicznym przyspieszaniu i hamowaniu. Ten komponent nazywany jest komponentem jezdnym.
Geniusz opon Sportmax GP i ich wielokomponentowej budowy kryje się w rozwiązaniu nazwanym tkaniną wewnątrzbieżnikową (Intertread Fabric ITF). Jest to cieniutka warstwa impregnowanego gumą nylonu, umieszczona między jednym a drugim komponentem bieżnika. ITF pozwoliło inżynierom Dunlopa na bardzo precyzyjne dobranie charakterystyk końcowych opony. Rezultat ich pracy to idealne połączenie takich parametrów jak stabilność, zużycie przy jeździe na wprost oraz zdolności pokonywania zakrętów.
Drugą bardzo istotną cechą opon Sportmax GP jest nowy wzór bieżnika. Rozwój Analizy Ograniczonego Elementu (Finite Element Analysis) Dunlop’a zaowocował powstaniem wzoru bieżnika w formie wyciągniętych krzywych po raz pierwszy zastosowanego w D207 i udoskonalonego w D208. Bruzdy bieżnika ukształtowane są tak, aby w ciągły i płynny sposób przenosić siły działające na oponę. Zakręcający kształt bieżnika przechodzi przez profil opony w taki sposób, aby maksymalnie zgrać siły hamowania i napędu z siłami jakie pojawiają się w czasie pokonywania zakrętu. Nowy wzór bieżnika opony Sportmax GP ma wydłużone elementy na środku bieżnika w celu poprawy odprowadzania wody bez utraty świetnego „trzymania” i żywotności opony D208 na suchej nawierzchni. Różnica we wzorze bieżnika jest widoczna przede wszystkim dzięki dodaniu w nowej oponie wcięć w kształcie litery V w środkowej sekcji bieżnika. Przednia opona Sportmax GP jest oponą jednokomponentową, a wzór jej bieżnika charakteryzuje się takimi samym układem, jak Sportmax GP przeznaczony na tył. Dostępność obu opon będzie ograniczona początkowo przez dystrybutorów Dunlopa do licencjonowanych zespołów wyścigowych.
Próbkę swojego potencjału nowe opony zademonstrowały na sesji treningowej AMA w czasie Daytona International Speedway w styczniu 2005. Motocykle wyposażone w Dunlopy Sportmax GP urywały prawie pełną sekundę w porównaniu do czasów uzyskiwanych na D208 GP. Nowe opony są zatem gotowe do poprawy wszystkich rekordów na torach wyścigowych całego świata.
Źródło: www.dunlopmotorcycle.com
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze