Dunlop SportSmart 2 Max - test sportowych opon na ulicê
Projektowanie opon motocyklowych to ciągłe dążenie do doskonałości oraz nieustanne poprawianie parametrów. W zależności od przeznaczenia danego modelu, inżynierowie koncentrują się na określonych właściwościach. Nie istnieje najlepsza opona wiodąca we wszystkich kategoriach, podobnie, jak nie istnieje sportowiec wygrywający zawody we wszystkich dyscyplinach. Zupełnie inne zadania stoją przed ogumieniem turystycznym, a inne przed stworzonym do zwyciężania w wyścigach.
Opony drogowe do motocykli sportowych, takich jak BMW S 1000 RR, Yamaha R1, czy Suzuki GSX-R 1000 oraz nakedów ze sportowym zacięciem (np. MT-10, S 1000 R), muszą sprostać olbrzymim wyzwaniom. Z jednej strony oczekujemy od nich znakomitej przyczepności pozwalającej na wykorzystanie potężnej mocy motocykla, z drugiej zaś wymagamy wtrzyymałości, która pozwoli na swobodną jazdę przez cały sezon na jednym komplecie opon.
Dunlop SportSmart2 Max – dla kogo ta opona?
Na początek zdefiniujmy precyzyjnie, o jakiej kategorii opon rozmawiamy tym razem. Nowa SportSmart 2 Max to najbardziej sportowa, spośród przeznaczonych do jazdy po ulicach opon marki Dunlop. Jest bardziej nakierunkowana na sportowe osiągi w porównaniu ze sportowo-turystyczną RoadSmart III, lecz jednocześnie zapewnia znacznie dłuższe przebiegi od stworzonej do treningów i wyścigów GP Racer D212. Jeśli na co dzień jeździsz po ulicach i lubisz ciąć winkle w sportowym tempie, a okazjonalnie pojawiasz się na torze na imprezach typu track day, ta opona jest stworzona właśnie dla ciebie.
Jaka jest różnica pomiędzy SportSmart 2, a SportSmart 2 Max?
Jak zapewne zdążyliście zauważyć, nowy model nie nazywa się SportSmart 3, tylko SportSmart 2 Max, zatem pojawiło się jedynie dodatkowe oznaczenie „Max”. Wygląd bieżnika pozostał niemal identyczny, a zmiany konstrukcyjne objęły głównie przednia oponę, stąd decyzja o zastosowaniu nazewnictwa sugerującego kontynuację modelu SportSmart 2, a nie zupełnie nowy produkt. Inżynierowie opracowali nowy profil opony i odmienioną konstrukcję ściany bocznej. Wprowadzili też kolejne zmiany w mieszance. Najnowsza konstrukcja pozwoliła zmniejszyć odkształcenia opony wywołane działaniem siły odśrodkowej przy wysokich prędkościach. Wszystko po to, aby po pierwsze zwiększyć trwałość opon (wg zapewnień poprawa o imponujące 25 procent), poprawić lekkość prowadzenia oraz czułość i szybkość reakcji na polecenia kierowcy. Ponadto skrócono czas nagrzewania opon i poprawiono parametry pracy przy niższych temperaturach roboczych (istotne szczególnie na drogach, gdzie niekiedy trudno o odpowiednie dogrzanie opon). Nowa mieszanka dodatkowo umożliwiła podniesienie przyczepności na mokrej nawierzchni o około 4 procent w stosunku do poprzedniego modelu, choć inżynierowie podkreślają, że tym razem nie było to ich głównym celem.
SportSmart 2 Max jako opona na ulicę
Podczas jazd testowych na drogach publicznych w okolicach francuskiego Montepellier miałem okazję jeździć zarówno na motocyklu wyposażonym w opony SportSmart2, jak i SportSmart 2 Max. Jednakowe warunki i ten sam motocykl (jeździłem na nowym Suzuki GSX-S750) dały możliwość bezpośredniego porównania. Pierwsza rzecz, na jaką zwróciłem uwagę, to większe chęci do zmiany kierunku jazdy i zwrotność motocykla wyposażonego w nowe opony. Po kilku sekwencjach zakrętów okazało się, że SportSmart 2 Max wykazują jeszcze jedną, ciekawą cechę, mianowicie zmniejszoną siłę prostującą motocykl podczas dohamowania w zakrętach. Chwilę wcześniej usłyszałem o tym na oficjalnej prezentacji, ale nie sądziłem, że będzie to różnica namacalna. A jednak. I nie uważam, że był to efekt autosugestii. Zaprzyjaźnieni dziennikarze z innych krajów mieli identyczne obserwacje. Niestety, jednej z najistotniejszych cech, jakie udało się poprawić, mianowicie trwałości opon, nie jesteśmy w stanie sprawdzić na testach. Szkoda, bo byłoby miło zostać we Francji na cały miesiąc i testować komplet takich opon, przykładowo na dystansie 10 tys. km… W razie czego, pewnie szybko znalazłbym jakiegoś ochotnika z Polski do pomocy, prawda..?
SportSmart 2 Max jako opona na tor
Nie są to opony, do których trzeba stosować koce grzewcze. Po wyjechaniu na nitkę toru Mireval (specjalny obiekt testowy grupy Goodyear) jechałem zachowawczo pierwsze okrążenie, a później już tak szybko, jak tylko potrafię. W pierwszej sesji jeździłem BMW S 1000R, w drugiej Ducati Panigale 899, w trzeciej Yamahą MT-10 i w ostatniej ponownie na małym Panigale. Dopiero w trzeciej i czwartej sesji, podczas dynamicznych wyjść z zakrętów, w głębokim złożeniu zaobserwowałem drobne interwencje systemu kontroli trakcji wywołanie pierwszymi, niewielkimi uślizgami. Moment, w którym opona zbliżała się do szczytu swoich możliwości, był dobrze wyczuwalny, a to bardzo ważne. Nie jestem zawodnikiem i nie mam doświadczenia wyścigowego, stąd w moim przypadku możliwości opon z tego segmentu są w zupełności wystarczające. I właśnie dla takich osób jak ja zaprojektowano SportSmart 2 Max. Jeśli walczysz na torze o urywanie kolejnych sekund, jesteś już bardzo szybki i masz ambicje aby startować w wyścigach, sięgniesz po opony z innej półki, jak choćby GP Racer D212. SportSmart 2 Max jest oponą drogową, choć okazjonalne wizyty na torze, nawet kilka razy w roku, nie powinny przerosnąć jej możliwości.
SportSmart 2 Max – jakie ciśnienie?
W ten test opon chciałbym dodatkowo wpleść drobny element edukacyjny. Mówi się o tym bez przerwy, a i tak wiele osób wciąż powiela te same błędy. Mowa oczywiście o ciśnieniu. Producenci opon długimi miesiącami dopracowują swój produkt. Obliczają, badają i testują opony w najróżniejszych warunkach z pomocą najszybszych kierowców. Liczy się każdy szczegół. Uwierzcie, że jeśli dla danego modelu opon producent zaleca ściśle określoną wartość ciśnienia, to ma rację. I nieważne, że „specjalista” z forum lub kolega brylujący na torze Poznań twierdzi inaczej. Tutaj nie ma o czym dyskutować.
Podczas testu mieliśmy ustawione następujące ciśnienia: na drodze 2,5 bar przód i 2,9 bar tył oraz na torze 2,4 bar przód i 2,5 bar tył. Temperatura otoczenia wynosiła około 12 stopni Celsjusza o poranku i 18 stopni Celsjusza w najcieplejszym momencie dnia. Było słonecznie. Temperatura nawierzchni toru: początkowo 26, a pod koniec dnia 28 stopni Celsjusza.
Dunlop SportSmart 2 Max – w skrócie
- sportowa opona do jazdy po ulicach i wizyt na torze, bez konieczności stosowania koców grzewczych
- w stosunku do poprzedniego modelu poprawiona trwałość ( o około 25 procent)
- poprawiona zwrotność i reakcyjność
- zmniejszona siła prostująca motocykl podczas hamowania w złożeniu (wyraźnie odczuwalna różnica w stosunku do SportSmart 2)
- obniżony czas nagrzewania
- poprawione parametry przy niższej temperaturze roboczej
- dodatkowo poprawiona przyczepność na mokrej nawierzchni (około 4 procent)
- opony dostępne w bardzo szerokiej ofercie rozmiarów do większości najpopularniejszych modeli (np.: Yamaha MT-07; MT-09; XSR 900, Suzuki GSX-S750; SV 650, Honda CB 500F; CB 650F, BMW R NineT, a nawet małego KTMa 125 Duke i wielu, wielu innych)
|
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeOpona to bardzo powa¿na sprawa w je¿dzie motocyklem.Jak bardzo? ,ano tak ¿e nie bez powodu firmy zwi±zane nazwijmy to umownie z" przemys³em gumowym" zalecaj± zmianê" gumy" po ka¿dym "wyscigu":D ...
Odpowiedz