Ducati Superquadrata - wielki powrót do Superbików w 2012
Wycofanie się Ducati z serii World Superbike uderzyło we wszystkich równie mocno i równie niespodziewanie. Wzbudziło wiele pytań, wątpliwości i żalów, których wiele skierowanych było wprost w Valentino Rossiego i jego kosztowny transfer do włoskiego zespołu w MotoGP.
Wciąż jednak mówi się, że wycofanie nie było końcem ery Ducati, a jedynie pauzą wprowadzoną po to, aby wrócić z wielkim „wow”. Pierwsze plotki o nowym Ducati Superquadrata powstały już latem, jednak decyzja o porzuceniu Superbików oraz skupieniu środków na MotoGP i Rossim, mocno przyćmiła plany o maszynie WSBK.
Teraz jednak plotka żyje nowym życiem. Superquadrata dosłownie oznacza nadkwadratowy i odnosi się do stosunku średnicy do skoku tłoka. Nowa jednostka dla superbika – pomimo silnika V4 w MotoGP – pozostanie widlastą dwucylindrówką z krótkim skokiem (mówi się o średnicy tłoka 112 mm), co gwarantować ma wysokie obroty, a co za tym idzie wysoką moc. Mówi się, że Superquadrata ma legitymować się mocą większą o około 20 KM niż obecne 1198, czyli ponad 190 końmi mechanicznymi na kole.
Nowy superbikowy Dukat ma również być lżejszy o około 10 kg. Taki wynik zawdzięcza się przede wszystkim nowej konstrukcji ramy, a w zadzie jej brakowi. Elementem nośnym motocykla będzie silnik. Ten patent Ducati opublikowało już w marcu tego roku, a podobne rozwiązanie stosowane jest w maszynach MotoGP - Desmosedici GP9 oraz GP10. Główka ramy, zintegrowana z bezpośrednim wlotem powietrza, airboxem oraz mocowaniem owiewek będzie pojedynczym elementem wykonanym z włókna węglowego, a przymocowanym do silnika. Tylny wahacz dla podtrzymania tradycji i oszczędności masy będzie jednostronny. Zostanie wydłużony w stosunku do tego, stosowanego w 1198 oraz zamocowany bezpośrednio do silnika – tak samo jak tylna sekcja ramy pomocniczej. Nie wiadomo jednak, czy będą to elementy wykonane z karbonu.
Wszystkie powyższe informacje są podobno potwierdzone przez źródło w Ducati. Wciąż pod znakiem zapytania stoją szerokie przepustnice i rozrząd napędzany kołami zębatymi. Wiadomo, że do tej pory było to kością niezgody w negocjacjach z zarządem WSBK.
Może i plotki są potwierdzone, ale nieoficjalnie. Jaka jest prawda o Ducati Superquadrata i powrocie do World Superbike? Nie wiemy. Porzucanie WSBK na rok wydaje się dziwne, jednak mając w perspektywie nowy motocykl, rzeczywiście inwestowanie w 1198 wydaje się być bezsensowne. Szczególnie, jeśli nie ma większych szans na bycie konkurencyjnym motocyklem. Czy Ducati wróci w sezonie 2012?
Odłożenie wyścigowej premiery Superquadraty o rok może być zmotywowane sensownym myśleniem. Ducati przecież mogło pośpieszyć się i wprowadzić maszynę najpierw do wyścigów, a dopiero po długim czasie wypuścić wersję drogową - tak jak zrobiło BMW z S1000RR. Opóźniając premierę i prezentując sprzęt wyścigowy oraz homologowany mniej więcej jednocześnie, Ducati wcale nie pozbawi się określenia „zaprojektowany do wyścigów i przez wyścigi”, a wręcz przeciwnie – zapewni sobie wspaniały marketing. Trzymając Superquadratę w rozwoju jeszcze przez rok, przed jej premierą będzie można spokojnie i dumnie ogłosić, że w projekcie uczestniczył Valentino Rossi.
Nawet jeżeli Ducati nie wróci do WSBK z Superquadratą, to pewne jest, że nowy motocykl klasy superbike na pewno powstanie. Aktualnie Ducati wypuszczało takie sprzęty jak Multistrada 1200, czy Diavel, zostawiając swój rdzeń – motocykle sportowe, zbyt długo bez rozwoju. Czy Ducati Superquadrata będzie cudem technologicznym bez ramy, z korzeniami MotoGP i wspomaganym przez Rossiego liderem w klasie? Jak na razie przesłanek wskazuje właśnie w tym kierunku.
Komentarze 6
Pokaż wszystkie komentarzeNo to trzeba bedzie odkladac na nowy motorek:)
OdpowiedzDucati to Ducati zawsze będzie po za zasięgiem ryżopędów!!!
OdpowiedzNie wierze w powrót Ducati, nie stać ich na wyścigi.
Odpowiedzchyba Ducati Sratatata... makarony kasy nie mają na rozwój motocykli, wiec mogą jedynie sie odgrażać innym.
OdpowiedzNa innym potralu motocyklowym przeczytałem ze silnik ma byc V4 w układzie L (V90), gdyż dotychczasowa V2 nie dawała sobie juz rady z czterocylindrowa konkurencja! Wiec jak to wkoncu jest? Co portal...
OdpowiedzAlbo portal się pomylił, albo źle zrozumiałeś. Mogło się tam pojawić coś w rodzaju \"spekulowano o przejściu na V4, jednak superbike zostanie przy dwucylindrowcu\" ;)
OdpowiedzPozwole sobie zacytowac: "Superquadrata ma być rozwinięciem motocykla, nad którym Ducati pracowało jeszcze zanim weszło do MotoGP. Podobno ma być pozbawionym typowej ramy motocyklem gdzie głównymi elementami nośnymi będą czterocylindrowy silnik w układzie L (V 90), oraz carbonowe części nośne (rozwiązanie podobne do tych w Desmosedici GP09 i GP10)." Taka wiadomosc zamiescił portal "Motocykl-Online"
OdpowiedzJa również zacytuję: "Despite the idle speculation that Ducati would use a V4 motor for 2012, the new superbike remains a 1200cc class v-twin." - Jest to informacja potwierdzona przez źródło portalu, z którego pochodzi informacja. Wychodzi więc na to, że Motocykl jest w błędzie. ;)
OdpowiedzDucati wycofało się kiedyś również z rywalizacji WSSP ze swoim 749 zastępując go motocyklem o pojemności przekraczającej, moim zdaniem bardzo sensowny regulamin. Spodziewam się, że w tym wypadku ...
Odpowiedz