Ducati 750 GT - pierwszy produkcyjny model z silnikiem L-twin
Model 750 GT był włoską odpowiedzią na topowe motocykle przełomu lat 60 i 70 XX wieku - Nortona Commando i rewolucyjną Hondę CB 750. Charakterystyczny układ cylindrów, rozwartych pod kątem 90 stopni, do dziś pozostał znakiem firmowym Ducati.
Ludzie z Ducati bardzo nie lubią, kiedy ich słynne dwucylindrowce określa się mianem V-twinów, która to nazwa zbyt kojarzy się z jednostkami stosowanymi przez Harleya i Indiana. Swoje silniki wolą nazywać L-twin, ze względu na duży kąt rozwarcia cylindrów, tworzących kształt tej litery. Pierwszym seryjnym motocyklem Ducati z tym rodzajem napędu był model 750 GT z 1971 roku.
Został on zaprojektowany przez słynnego inżyniera Fabio Taglioni, postawionego przed zadaniem dogonienia Brytyjczyków i Japończyków, którzy ustanawiali wtedy standardy dla motocykli sportowych. W tworzeniu nowego silnika Taglioni skorzystał z produkowanych wtedy seryjnie przez Ducati jednocylindrowców. Zbudował całkiem nową skrzynię korbową, do której dodał dwa cylindry - jeden z poprzecznym, a drugi z wzdłużnym ożebrowaniem, co miało zapewnić lepszą wydajność chłodzenia powietrzem.
Charakterystyczny układ z nisko położonym przednim cylindrem ma swoje uzasadnienie właśnie w procesie chłodzenia - ma po prostu zapewnić odpowiednią ilość powietrza dla tylnego cylindra. Ten rodzaj silnika spotykamy w motocyklach Ducati do dziś i można powiedzieć, że jest on ich wizytówką. Model 750 GT dysponował 50 KM mocy i potrafił rozpędzić się do 200 km/h.
WIdoczny na zdjęciach egzemplarz pochodzi z 1974 roku, a roku 2013 przeszedł kompletną renowację. Obecnie jest wystawiony na sprzedaż w domu aukcyjnym Bonham’s. Licytacja odbędzie się 22 kwietnia, a przewidywana cena końcowa to ok. 76-96 tysięcy zł. Jak pokazuje jednak niedawny przykład Hondy CB750 z podobnego okresu, ostateczna cena motocykla może przyprawić o ból głowy.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze