tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Doskonalenie umiejętności jazdy na motocyklu
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Doskonalenie umiejętności jazdy na motocyklu

Autor: 2004.11.15, 02:41 18 Drukuj

Po wybraniu odpowiedniego ośrodka kształcenia kierowców i odbyciu kursu przystępujemy do egzaminu na prawdo jazdy kategorii A1 lub A. Egzamin możemy odbyć w jednym z ośrodków egzaminacyjnych, które znajdują się w byłych miastach wojewódzkich (w momencie pisania tego artykułu na jedno byłe miasto wojewódzkie przypada dokładnie jeden ośrodek). Egzamin jest dwuczęściowy. Najpierw w odpowiedniej sali należy zdać egzamin teoretyczny (odpowiadając poprawnie na kilkanaście losowo wybranych pytań, z czego 5 pytań dotyczy motocykli). Następnie należy zdać egzamin praktyczny na placu manewrowym.

Po zdanym egzaminie uzyskujemy prawo jazdy kategorii A1 lub A i możemy rozpocząć przygodę z motocyklem.

NAS Analytics TAG

Zanim jednak na poważnie zaczniemy wykorzystywać możliwości motocykla, powinniśmy odbyć kurs doszkalający. Na torze „Poznań” lub w okolicach Modlina. Pierwszy rodzaj kursu – na torze wyściowym – pozwoli nam przyzwyczaić się do dużych prędkości, z jakimi potrafią poruszać się, na przykład, ścigacze. Kurs w terenie pozwala doskonalić technikę jazdy.

Dlaczego rekomendujemy zajęcia właśnie na torze Poznań i w Motoszkole, której zajęcia są prowadzone w okolicach twierdzy Modlin?

Otóż tor w Poznaniu jest aktualnie jedynym, na którym są organizowane zajęcia dla amatorów. Inne tory do wyścigów motocyklowych, na przykład tor w Miedzianej Górze, nie umożliwiają jazdy amatorom. Alternatywą są tory kartingowe, jednak w praktyce są one za krótkie. W szczególności odcinki prostej są krótsze, a same tory są bardziej kręte. Dlatego nie pozwalają osiągnąć na tyle dużych prędkości, aby możliwe było trenowanie jazdy ścigaczem w maksymalnym zakresie jego możliwości.

Jeżeli chodzi o Motoszkołę (www.motoszkola.pl), to zajęcia są prowadzone przez doświadczonych instruktorów i aktualnie cieszą się dużą renomą.

Jak wyglądają zajęcia na torze „Poznań”?

Aktualnie kurs trwa 2 dni po kilka godzin dziennie. Uczestnicy odbywają zajęcia na własnych motocyklach, tak więc ostateczny tunning wizualny ścigacza, związany z odpowiednim lakierowaniem i naklejeniem efektownych wzorów, należy wykonywać po kursie na torze „Poznań”. Przed przystąpieniem do zajęć przystosowuje się motocykl – zdejmuje się lusterka kierunkowskazy. Reflektory i lampy zakleja się folią plastikową tak, aby szkło z lampy, po jej rozbiciu, nie zanieczyszczało toru. Zmienia się płyn chłodniczy na wodę tak, aby w razie upadku i uszkodzenia węża lub chłodnicy wyciekająca ciecz śliska nie zanieczyszczała toru.

Tor w Poznaniu umożliwia bezpieczne oswojenie się z prędkością. Można sprawdzić, jak przy dużej prędkości pokonuje się zakręty. Od mistrzów można dowiedzieć się, o co chodzi z kolanem, które „szlifuje” na zakręcie – czemu szlifuje i czemu czasem nie szlifuje. Co to kolano daje, a czego nie daje.

Zajęcia w terenie – Motoszkoła (www.motoszkola.pl)

Motoszkoła (motoszkola.pl) organizuje weekendowe zajęcia w terenie. Zajęcia są prowadzone w okolicach twierdzy „Modlin”. Bardzo dużą zaletą zajęć w „Motoszkole” jest to, że w odróżnieniu od prób na torze „Poznań” są one prowadzone na motocyklach enduro organizatorów. Zajęcia są stopniowane – dla słabszych, średnich i lepszych. Trenujemy jazdę w uślizgu koła przedniego, tylnego, trenujemy jazdę po śliskim podłożu na zakręcie. W trakcie zajęć możemy się również zapoznać z uślizgami obydwu kół (bardzo podobnych do tych, jakich możemy doświadczyć w ruchu ulicznym, przejeżdżając przez pasy dla pieszych po deszczu). Zapoznajemy się z przeciwskrętem (counter steering).

Wielu motocyklistów rajdowych, którzy na co dzień ścigają się na torach wyścigowych – na przykład w Bernie, Poznaniu i innych – ma treningowe motocykle krosowe i enduro. Teren wyrabia krzepę, tężyznę i pozwala doskonalić technikę bezpiecznie przy mniejszych prędkościach. Na przykład Adam Badziak jeździ na motocyklu terenowym po to, aby utrzymać w formie technikę jazdy. W wywiadzie, udzielonym dla czasopisma „Motocykl”, stwierdza, że to mu się przydaje na torze.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Komentarze 12
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę