Dlaczego zawodnicy wystawiaj± nogê przy hamowaniu do zakrêtu? Sylvain Guintoli wyja¶nia!
Mistrz świata WSBK i aktualny kierowca testowy teamu Suzuki Ecstar w MotoGP Sylvain Guintoli jest prawdziwą skarbnicą wiedzy o technice jazdy na torze. W swoim ostatnim filmie bardzo precyzyjnie wyjaśnia jeden z najczęściej dyskutowanych tematów ostatnich lat - dlaczego zawodnicy zrzucają nogę z podnóżka na hamowaniu do zakrętu?
Odkąd Valentino Rossi jako pierwszy zaczął stosować tę technikę, narosło wokół niej wiele teorii i mitów. Sylvain Guintoli w swoim niedawno nagranym filmie w kilku punktach wyjaśnia korzyści, jakie daje zrzucanie nogi z podnóżka do wewnętrznej strony zakrętu, do którego dohamowują zawodnicy MotoGP. Konkretnie, kompetentnie i fachowo:
Krótko podsumowując: wystawienie nogi pozwala na obniżenie środka ciężkości motocykla i przeniesienie większej masy na tył. Poprawia to stabilność maszyny przy hamowaniu, a ciało kierowcy lepiej znosi w tej pozycji ogromne siły hamujące, jakie powstają w związku z użytkowaniem wyczynowych hamulców z karbonowymi tarczami. Wystawiona noga zwiększa również opór powietrza i działa jak hamulec aerodynamiczny.
Wystawianie nogi przy hamowaniu do zakrętu nie ma oczywiście większego sensu w normalnej jeździe drogowej. Na torze korzyści płynące z zastosowania tej techniki przekładają się jednak na setne i dziesiąte części sekundy na każdym okrążeniu.
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeCYT. wystawienie nogi pozwala na obni¿enie ¶rodka ciê¿ko¶ci motocykla Mogê prosiæ o s³owo komentarza? Je¶li stoimy lub mocno dociskamy podno¿ki ¶rodek ciê¿ko¶ci zestawu motocykl + je¼dziec ...
OdpowiedzTo tak jak z silnikiem bokser (np. w GS1200), silnik jest zamocowany w tym samym miejscu co inne silniki (nie jest zamocowany ni¿ej), jednak przez to, ¿e wiêksza czê¶æ masy jest umiejscowiona ni¿ej ni¿ w innych silnikach, sumarycznie obni¿a to ¶rodek ciê¿ko¶ci. Tak samo tutaj, przenosisz czê¶æ masy ni¿ej (noga to ~1/4 masy cz³owieka) co sumarycznie obni¿a ¶rodek ciê¿ko¶ci ca³ego zestawu cz³owiek+motocykl.
Odpowiedz