Czary na radary
Motocykliści, podobnie jak inni użytkownicy dróg, nie lubią być karani za łamanie przepisów o ruchu drogowym. Dlatego różne firmy prześcigają się w wymyślaniu narzędzi, które mają uchronić nas przed mandatami za przekraczanie dopuszczalnej prędkości. Na drogach możemy spotkać trzy podstawowe techniki rejestrowania kierowców, którzy przekroczyli dopuszczalną prędkość:
Narzędzia, chroniące przez mandatami za przekroczenie prędkości, są produkowane z uwzględnieniem każdej z powyższych technik osobno. Przed radarami chronią antyradary. Ich używanie jest nielegalne i już za samo ich przygotowanie do użytku grozi mandat. Włączają się bez powodu - na skutek przypadkowych zakłóceń. Czasem ostrzeżenie o bliskości radaru pojawia się zbyt późno. W praktyce antyradary nie są spotykane w motocyklach. Systemy wideo w policyjnych radiowozach są niepokonane na polu walki z zabezpieczeniami przed madatami. Na szczęście nie jeździ ich zbyt wiele i zazwyczaj nie nadążają za ścigaczami. Są wielkim zagrożeniem, jednak prawdopodobieństwo ich napotkania jest niewielkie. Najbardziej pasjonujący jest pojedynek systemów zabezpieczających z fotoradarami. Zanim bliżej przyjrzymy się temu pojedynkowi, opowiemy trochę o fotoradarach. W Polsce najczęściej spotykamy fotoradary przenośne, ustawiane na poboczu przez policję, która przyczajona w pobliżu pilnuje, aby nikt nie ukradł kosztownego (wartego około 80 tysięcy złotych) urządzenia. Popularne są również urządzenia, montowane na stałe w określonych miejscach drogi. Fotoradary stałe są instalowane w specjalnych pojemnikach ochronnych, przypominających budki dla ptaków. Koszt pojemnika ochronnego jest jednak dużo niższy, niż koszt samego fotoradaru. Dlatego bardzo często na kilka pojemników przydzielany jest jeden fotoradar, który jest systematycznie przenoszony miedzy poszczególnymi pojemnikami. W efekcie większość pojemników jest pustych. Fotoradary rejestrują fakt przekroczenie prędkości, robiąc zdjęcia pojazdu. Zazwyczaj zdjęcia są robione z przodu. W przypadku samochodów rejestrowana jest wtedy nie tylko rejestracja pojazdu, lecz również twarz kierowcy. Jednak gdy fotoradar rejestruje przód motocykla, to na zdjęciu nie widać tablicy rejestracyjnej, a twarz kierowcy w kasku jest zdeformowana i trudna do rozpoznania. W efekcie zdjęcia motocykli robione przez fotoradary są bezużyteczne. Nie oznacza to jednak, że motocykliści mogą bezkarnie przekraczać dopuszczalną prędkość. W Wielkiej Brytanii fotoradary rejestrują tył pojazdu. Robią przy tym dwa zdjęcia, aby w razie ewentualnych sporów możliwe było oszacowanie prędkości, z jaką poruszał się zarejestrowany pojazd (odcinek drogi, przejechany między kolejnymi fotografiami, umożliwia określenie prędkości pojazdu). Chociaż w Polsce, jak dotąd, nie było przypadków użycia przez policję fotoradarów działających w sposób podobny do tych w Wielkiej Brytanii, to coraz częściej w wybranych punktach ustawiane są dwa fotoradary – jeden wykonujący zdjęcie przodu pojazdu, a drugi wykonujący w tym samym czasie zdjęcie z tyłu. W takiej sytuacji przed mandatem może ochronić „podgięcie” tablicy rejestracyjnej albo pokrycie jej spray’em odblaskowym lub nakładką polaryzacyjną. Obowiązujące w Polsce przepisy o ruchu drogowym zabraniają „podginania” tablicy rejestracyjnej. Zabronione jest również pokrywanie jej spray’em, nakładkami polaryzacyjnymi i innymi przedmiotami, utrudniającymi odczytanie numerów rejestracyjnych. O ile jednak bardzo łatwo jest zauważyć podgiętą tablicę, o tyle nakładki polaryzacyjne i płyny odblaskowe na pierwszy rzut oka są niewidoczne. Wadą płynów i past odblaskowych („photoblockerów”) jest ich niska skuteczność. Zwiększają współczynnik odbicia światła, przez co zdjęcie fotoradaru, robione z flashem, jest nieczytelne. Jednak gdy zdjęcie jest wykonywane bez użycia flasha, to tablica rejestracyjna motocykla jest czytelna. Osoby zainteresowane „photoblockerami” mogą wypróbować tę technikę, używając lakieru od włosów. Naniesiony na tablicę rejestracyjną daje efekty podobne do płynów i past odblaskowych. Dużo bardziej skuteczne są nakładki polaryzacyjne. Pozwalają odczytać tablicę rejestracyjną, gdy patrzymy na nią na wprost. Patrząc na tę samą tablicę pod kątem, zamiast numerów rejestracyjnych widzimy różnokolorowe wzory. Rozwiązanie to w przypadku fotoradarów jest skuteczne. Jest jednak przy tym drogie, gdyż ceny nakładek polaryzacyjnych zaczynają się od 100 złotych za sztukę. Często można spotkać się z opinią, że najczęściej stosowaną przez kierowców ścigaczy metodą uniknięcia mandatu jest ucieczka przed policją. Nawet jeżeli policja zanotuje numery rejestracyjne uciekiniera, to ten może się potem tłumaczyć, iż to nie on prowadził ścigany motocykl. Jako prawdopodobnego kierowcę może podać zmyśloną postać – na przykład Urlich von Jungingena – a policja umorzy śledztwo z powodu nie wykrycia sprawcy. Statystyki policyjne zadają kłam tej opinii, gdyż w większości przypadków motocykliści zatrzymują się na żądanie policji. Chociaż pościg za motocyklem poruszającym się z prędkością ponad 250 km/h jest bardzo niebezpieczny i policja zazwyczaj szybko rezygnuje z takich pościgów, to próba ucieczki przed policją stwarza bardzo duże niebezpieczeństwo dla samego uciekającego na ścigaczu. O ile posługiwanie się antyradarem lub nakładką polaryzującą może narazić nas na problemy natury prawnej, o tyle uciekanie przed policją jest zagrożeniem dla naszego życia. Dlatego apelujemy do wszystkich młodych motocyklistów, aby nie ulegali emocjom i aby zawsze stosowali się do zaleceń policji. |
Fotoradar Źródło: www.korkonet.pl
|
Komentarze 17
Pokaż wszystkie komentarzePrzydałoby się coś takiego co mam w kamerze samochodowej Truecama. Tam jest GPS i on odpowiednio wcześniej, przed dojazdem do fotoradaru, informuje o pkt pomiarowym, nawet jest do ilu zwolnić. ...
OdpowiedzPolecam wypróbować spray odblaskowy Albedo100: http://albedo100-polska.pl/albedo100-reflective-spray-permanent-metallic /
OdpowiedzGdyby ktoś chciał poprawić swoją widoczność w ciekawy i efektywny sposób, to polecam spraye refleksyjne, niewdioczne w dzień, natomiast widoczne nocą, bo odbijają światło. Można spryskać kurtkę i ...
OdpowiedzWitam, pomoże mi ktoś i udzieli info gdzie mogę nabyć nakładki polaryzacyjne na rejestracje. Z góry dziękuję i pozdrawiam
OdpowiedzWitam. Nie znam się na tworzeniu stron internetowych, ale może by można poprosić kogoś o uruchomienie prostej strony internetowej, która była by publicznym referendum narodu za tym czy chcą by ...
Odpowiedzwladza wykonawcza to policja ? hahahahahaha poczytaj moze ksiazke od WOSu dla gimnazjalistow a dowiesz sie o co chodzi bo gdzies cos slyszales ale gdzie i co :D ale stwierdziles a poszpanuje madrymi slowkami :D dalej.... a mi sie nie podoba ze mi nie pozwalaja pic alkoholu i siadac za kolkiem. czemu nie moge latac z pila mechaniczna po ulicach :D no normalnie wszystko mi sie nie podoba a oni za nasze pieniadze nas tak ograniczaja :D heh sorrry ale rozp... mnie ten komentarz
OdpowiedzChyba byłeś na prochach jak to pisałeś! żyjemy nie,al w Państwie policyjnym! przynajmniej na drogach PRĘDKOŚĆ NIE ZABIJA! ZABIJA GŁUPOTA!!! inaczej nikt by na kosmos nie wyleciał Pozdrawiam wszystkich zrównoważonych
OdpowiedzW całości popieram Twój tekst. Władze wybrane przez NAS występują przeciwko nam! Pozdrawiam
OdpowiedzW ramach akcji przeciw radarowemu terrorowi na drogach przejeżdżając obok radaru TRĄB ile się da, nie okoliczni mieszkańcy sami spowodują likwidację radarów.
Odpowiedzpopieram ten pomysł
OdpowiedzDobry pomysł. Trzeba go tylko rozpropagować. Szczególnie w nocy :)
Odpowiedz