Czarne skrzynki w motocyklach? Jeszcze nie, ale w nowych modelach samochodów są obowiązkowe
Jakie parametry rejestrują czarne skrzynki i czy dla motocykli też jest przewidziany termin obowiązkowy dotyczący rejestratorów?
Każdy nowy model samochodu, który pojawił się na rynku po lipcu 2022 roku, obowiązkowo musi być wyposażony w czarną skrzynkę. Za nieco ponad rok (2024) każde nowe auto dla odbiorców w Unii Europejskiej zostanie objęte tym wymogiem.
Na początek uspokajamy — obecne zmiany nie dotyczą silnikowych jednośladów, chociaż sytuacja nie będzie przecież wiecznie tolerowana przez unijne władze. Zapewne w bliższej lub dalszej perspektywie pojawią się głosy, że brak powyższych systemów w nowych motocyklach jest zagrożeniem dla ich kierowców i innych uczestników ruchu drogowego.
Poza tym warto wiedzieć, że już teraz bardziej zaawansowane modele mają na pokładzie sprzęt, który pozwala rejestrować parametry jazdy. Co więcej, dane te są często łatwo dostępne, wystarczy podłączyć motocykl do komputera i skorzystać z odpowiedniego oprogramowania, a czasami po prostu sparować motocykl ze smartfonem i pobrać aplikację producenta.
Problemem w przypadku motocykli jest ich technologiczna nierówność. Chodzi tu konkretnie o fakt, że nie wszyscy producenci stosują na przykład sześcioosiowe czujniki inercyjne czy elektroniczne przepustnice. Wprowadzenie takiego prawa albo przyspieszyłoby postęp technologiczny wielu marek i podbiło ceny ich produktów, albo spowodowało, że niektóre motocykle zniknęłyby z rynku. Możliwe, że jedno i drugie.
Czy czarne skrzynki wpłyną na ceny samochodów, a w przyszłości motocykli? Z analiz ekspertów wynika, że tego typu urządzenie rejestrujące podwyższy cenę samochodu bardzo nieznacznie, bo na poziomie 70-80 euro. Dodatkowe 300 złotych nie będzie zatem dużym obciążeniem dla klientów.
Jakie parametry mają obowiązek zapisywać i przechowywać samochodowe czarne skrzynki? Oto lista:
• prędkość pojazdu od 0 do 250 km/h w czasie 5 s. przed zderzeniem,
• poziom otwarcia przepustnicy w czasie 5 s. przed zderzeniem,
• użycie hamulca w czasie 5 s. przed zderzeniem,
• ruchy kierownicą w czasie 5 s. przed zderzeniem,
• zmiany prędkości wzdłużnej i poprzecznej w czasie kolizji,
• stan pasów bezpieczeństwa (zapięte / niezapięte): 1 s. przed zderzeniem,
• włączenie się układu ABS,
• kąt przechyłu pojazdu,
• prędkość obrotową silnika,
• aktywację poduszek powietrznych,
• stan położenia przednich foteli,
• działanie stabilizacji toru jazdy,
• stan kontrolki pomiaru ciśnienia powietrza w oponach (TPMS) 1 s. przed zderzeniem,
• działanie tempomatu 5 s. przed zderzeniem,
• stan aktywnych systemów wspomagania kierowcy.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze