Motocykle s± coraz bardziej bezpieczne
W 1976 roku w Polsce było oficjalnie zarejestrowanych 2 mln motocykli, przy czym jeden motocyklista na 2500 ginął w wypadku. Dzisiaj mamy około 900 tys jednośladów, jednak śmierć na drodze spotyka jednego na blisko 7000 ich właścicieli.
Dane statystyczne nie pozostawiają złudzeń: pomimo rosnącego natężenia ruchu na drogach jazda motocyklem jest coraz bardziej bezpieczna. I to pomimo tego, że liczba motocykli przez ostatnie dziesięciolecia systematycznie spadała, przy lawinowo rosnącej liczbie samochodów. Statystyki ukazują następujące fakty:
W 1976 roku po polskich drogach jeździło 2 mln motocykli. Kierujący nimi spowodowali w ciągu roku ponad 4 tysiące wypadków, w których zginęło przeszło 800 osób.
Aktualnie liczba motocykli nie przekracza miliona (w 1999 roku zarejestrowanych było tylko 804 361 jednośladów). Jest to niespełna połowa liczby z rekordowych lat 70-tych. Liczba samochodów wzrosła z 5,5 mln w roku 1980, do ponad 9 milionów w roku 1999. Jednak liczba wypadków, spowodowanych przez motocyklistów, systematycznie spada i w roku 2003 osiągnęła wartość 949 wypadków. Spada przy tym liczba osób zabitych i rannych, kolejno w poszczególnych latach:
- 1999: 186 zabitych i 1 454 rannych
- 2000: 165 zabitych i 1 427 rannych
- 2001: 143 zabitych i 1 173 rannych
- 2002: 134 zabitych i 1 212 rannych
Prowadzi to do jednego wniosku: pomimo szybkiego wzrostu liczby samochodów, stanowiących dla motocyklistów największe zagrożenie na drodze, w ciągu ubiegłych 25 lat na 1000 motocyklistów dwukrotnie zmalała liczba wypadków z ich udziałem i prawie 3-krotnie zmalała liczba ofiar śmiertelnych w takich wypadkach.
Dane te są szczególnie zaskakujące w zderzeniu z faktami, dotyczącymi możliwości współczesnych motocykli, wieku motocyklistów i ich stylu jazdy. Współczesne motocykle to bardzo często „wyścigówki”, dysponujące mocą wielokrotnie przekraczającą moc rodzinnego samochodu. Motocykliści dysponujący takimi jednośladami chętnie wykorzystują ich możliwości, jeżdżąc na jednym kole czy rozwijając prędkości powyżej 150 km/h. Mimo to jeżdżą bezpieczniej niż ich rodzice.
Martwić może jedynie spadająca liczba motocykli w naszym kraju. 900 tys jednośladów w 38-milionowym kraju daje średnio 23 motocykle na 1 000 mieszkańców. Jednak jeżeli spojrzymy na dane światowe, to obecną sytuację możemy uznać za normalną. Na potwierdzenie tej tezy przytoczmy przykład Stanów Zjednoczonych, w których na 1 000 mieszkańców zaledwie 19 posiada motocykl.
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeMi sie wydaje, ze w duzej mierze jest to zasluga przywiazywania coraz wiekszej uwagi do odpowiedniego stroju motocyklisty i coraz wyzszej jego jakosci...
Odpowiedz