Chopper czy cruiser? Włosi mają swój sposób!
Motocykle szeroko rozumianego segmentu custom dzielą się na wiele mniejszych grup, wśród których łatwo stracić orientację. Choppery, cruisery, bobbery, cafe racery, scramblery… a tuż obok nich, trochę w poprzek, włoskie podejście do tematu, czyli niepowtarzalne maszyny Moto Guzzi.
Jeśli dobrze przyjrzeć się historii motoryzacji, to motocykle określane dzisiaj jako "klasyki" bądź "retro", zaczynały swój żywot jako nowoczesne pojazdy o sportowym charakterze. Brak ścisłego podziału na poszczególne segmenty i duży stopień podobieństwa pomiędzy poszczególnymi modelami dostępnymi w salonach zachęcał właścicieli tych motocykli do samodzielnych przeróbek. Tak właśnie narodziły się wszelkie choppery, bobbery i inne "-ery", wśród których precyzyjnie orientują się tylko najbardziej oddani fani customów.
Przykładowo chopper, jak sama nazwa wskazuje (ang. chop - siekać, odcinać), powstał z potrzeby pozbycia się z motocykla wszelkich zbędnych elementów, zwiększających jego masę i tym samym poprawy jego osiągów. Dopiero później pojawiły się słynne wydłużone widelce i absurdalnie zwiększone kąty główki ramy. Najbardziej klasyczne przykłady takich chopperów znajdziemy w filmie "Easy Rider". Firmy motocyklowe musiały naturalnie pójść za modą i bardzo szybko pojawiły się na rynku amerykańskie, ale także japońskie soft-choppery, których szczyt popularności przypada na lata 80 XX wieku.
W 1970 roku do gry w szerokim segmencie customów dołączyli Włosi z firmy Moto Guzzi, znanej do tej pory głównie z maszyn o czysto sportowym charakterze. Debiutujący wtedy model California powstał według specyfikacji policji z Los Angeles i skutecznie przełamał dominację Harleya-Davidsona w amerykańskich służbach państwowych. Motocykl ten pokochali również cywilni klienci, a historia Californii toczy się do dzisiaj.
Z biegiem czasu popularność klasycznych chopperów spadała i dziś praktycznie nie ma już takich maszyn w ofercie nowych pojazdów. Rekordową popularnością cieszą się za to nieco bardziej rozbudowane cruisery i bobbery, których walory praktyczne sprawiają, że stały się one stylowymi pojazdami na co dzień, a także na turystyczne wyjazdy.
Klasyczne motocykle Moto Guzzi pozostały w grze i także dzisiaj oferują klientom oryginalne podejście do tematu. Ich najbardziej charakterystyczną cechą jest silnik V-twin, umieszczony w ramie w niepowtarzalny sposób - ze wzdłużnie ustawionym wałem korbowym i wystającymi na boki cylindrami. Do tego obowiązkowy napęd wałem, okrągłe lampy i stylowy zbiornik paliwa. Zobaczcie, jak Włosi interpretują dziś temat klasycznych pojazdów z amerykańskim rodowodem.
Lekka jazda
W segmencie custom znajdziecie dwie rodziny motocykli Moto Guzzi. Tę lżejszą, nawiązującą nieco do stylu dawnych chopperów i bobberów reprezentują modele V9 Roamer oraz V9 Bobber. Mają one nieco większe i dysponujące większą mocą silniki od podstawowej serii nakedów V7, inna jest też stylizacja i pozycja kierowcy.
Moto Guzzi V9 Roamer to motocykl, który najlepiej sprawdza się w dynamicznej, ale jednocześnie relaksującej jeździe. Posiada podwyższoną kierownicę, stylowy zbiornik paliwa w kształcie wydłużonej kropli, a także przepiękny wzór odlewanych obręczy kół. Komfort na dłuższych trasach zapewnia fabrycznie montowana przednia szyba.
Z kolei V9 Bobber ma nieco bardziej mroczny i agresywny wizerunek - elementy chromowane zastąpiono tu malowanymi na czarno. Pojawiła się także mniejsza kanapa, skrócone błotniki i "balonowe" opony o wyższym profilu, typowe dla stylu bobber. W połączeniu z również malowanym na czarno silnikiem tworzy to bardzo atrakcyjny, spójny wizerunek.
Waga ciężka
A co dalej ze słynną Californią? Po 48 latach wciąż jest w produkcji, a rodzina pojazdów zbudowanych na jej bazie rozrosła się do czterech modeli: Audace Carbon, California Touring, Eldorado i MGX-21 Flying Fortress. Oparte są one na wspólnej ramie i widowiskowym silniku, będącym jedną z największych jednostek stosowanych przez europejskich producentów. Potężny V-twin o pojemności 1400 cm3 generuje 95 KM mocy i potężny moment obrotowy 120 Nm, dostępny już w bardzo niskim zakresie obrotów. Dzięki temu każda podróż jest prawdziwą przyjemnością, a doznania kierowcy nie do podrobienia. Dodatkowo, po raz pierwszy w motocyklach tego segmentu, zastosowano tu trójstopniową kontrolę trakcji, dzięki której pojedziesz zawsze tam, gdzie zamierzałeś.
Motocykl ten jest najbardziej zbliżony charakterem do swojego słynnego przodka, i to nie tylko za sprawą nawiązujących do tamtych lat wzorów malowania. To rasowa maszyna turystyczna, na której przejedziesz setki kilometrów bez zmęczenia, a po dojechaniu do celu zrobisz jeszcze dla przyjemności rundkę po okolicy. Oferuje wyjątkowo komfortową pozycję kierowcy, a także wygodną kanapę z oparciem dla pasażera. Standardowe wyposażenie Californii Touring to twarde kufry boczne w kolorze motocykla oraz wysoka szyba. W tym motocyklu klasyka przeplata się z nowoczesnością - okrągła lampa kryje technologię LED, a okrągły zestaw wskaźników jest w pełni elektroniczny.
Jeśli szukasz idealnej maszyny do wieczornych przejazdów główną promenadą jednego z kurortów nad Adriatykiem, to Moto Guzzi Eldorado będzie naturalnym wyborem, choć motocykl ten równie dobrze czuje się na drogach kończących się aż za horyzontem. W tym modelu klasyczny styl bije z każdego detalu. Doskonały lakier, wszechobecny chrom, przepiękne szprychowe koła i opony z białym fartuchem. "Dolce vita", czyli słodkie życie. Taki właśnie jest Eldorado - doskonale ubrany olbrzym.
Choć oparty na tych samych podzespołach, Audace Carbon jest już motocyklem o totalnie innym charakterze. Jest zadziorny, masywny i dominuje charakterem. Utrzymano go niemal kompletnie w matowej czerni, w którą umiejętnie wpleciono elementy ze strukturą karbonu, a sportowego ducha oddają detale malowane na czerwono, takie jak zaciski hamulcowe i pokrywy głowic cylindrów. Dzięki kierownicy w układzie T-bar, kierowca przyjmuje bardziej pochyloną, dynamiczną pozycję, odpowiednią do agresywnego stylu jazdy.
"Latająca Forteca" to najbardziej zaawansowany model z grupy największych maszyn Moto Guzzi. Stylistycznie oparto go na modelu Audace Carbon, jednak kilka elementów całkowicie go wyróżnia. Przede wszystkim jest to typowy bagger, czyli motocykl turystyczny z parą karbonowych kufrów bocznych i szeroką owiewką zakończoną niską szybą. W tylna bryłę motocykla wkomponowano niezwykle stylowe, podłużne lampy. Obręcz przedniego koła posiada płytowe wypełnienie, również wykonane z karbonu. Nadaje ono dynamiczny wygląd i poprawia prowadzenie pojazdu. Klamrą spinającą nowoczesny styl MGX-21 jest doskonały zestaw audio oraz interkom. Można dzięki nim odtwarzać muzykę ze smartfona, korzystając z systemu bluetooth, lub zdać się na pokładowy system multimedialny MG-MP (Moto Guzzi Multimedia Platform).
Jak widać Moto Guzzi nie zapomniało o fanach klasyki, oferując im szeroką paletę modeli, które spełnią bardzo różne potrzeby. Jednocześnie styl tych maszyn jest jedyny w swoim rodzaju, a "włoskie orły" są zawsze doskonale rozpoznawalne w tłumie innych jednośladów. Od tego sezonu oficjalnym polskim importerem marki Moto Guzzi jest firma Inter Cars, która posiada szeroką sieć dealerską i serwisową, a także gwarantuje doskonałe zaplecze techniczne, z szerokim dostępem do części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych. Każdy nowy motocykl Moto Guzzi objęty jest 4-letnią fabryczną gwarancją, a także dostępny w wielu korzystnych opcjach finansowania, odpowiednich na każdą kieszeń. Odwiedź najbliższy salon i przekonaj się, jak smakuje włoski styl!