tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Ceny nowych pojazdów znowu wzrosn±, podobnie jak u¿ywanych. UE podwy¿sza normy emisji dwutlenku wêgla
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Ceny nowych pojazdów znowu wzrosn±, podobnie jak u¿ywanych. UE podwy¿sza normy emisji dwutlenku wêgla

Autor: Andrzej Sitek 2024.07.03, 09:36 Drukuj

Zbliżające się zmiany w unijnych regulacjach dotyczących emisji spalin, znane jako CAFE (Clean Air For Europe - Czyste Powietrze dla Europy), stanowią poważne wyzwanie zarówno dla producentów samochodów, jak i dla ich potencjalnych nabywców.

Przepisy te, obowiązujące od 2008 roku, mają na celu redukcję emisji dwutlenku węgla, ale ich konsekwencje mogą okazać się bolesne dla przeciętnego konsumenta.

NAS Analytics TAG

Od nowego roku normy emisji dwutlenku węgla dla nowych samochodów będą jeszcze bardziej rygorystyczne, wynosząc 93,6 g/km, w porównaniu do obecnych 95 g/km. Choć na pierwszy rzut oka zmiana wydaje się niewielka, jej efekty mogą być znaczące. W przypadku modeli, które nie spełniają tych norm, producenci będą musieli zapłacić wysokie kary. Wynoszą one 95 euro za każdy gram CO2 powyżej normy, pomnożone przez liczbę sprzedanych pojazdów. Przykładowo, jeśli pojazd emituje 100 g/km, a sprzedaż wynosi 10 000 sztuk, kara wyniesie ponad aż 4,75 miliona euro.

Regulacje CAFE stanowią poważne obciążenie finansowe dla branży motoryzacyjnej. Cztery lata temu, kiedy wprowadzono obecne normy, producenci zapłacili łącznie około 510 milionów euro kar. Koszty te są zwykle przerzucane na konsumentów, co prowadzi do wzrostu cen nowych samochodów. Tym samym coraz większa liczba Europejczyków nie może sobie pozwolić na zakup nowego pojazdu, a sytuacja ta może się jeszcze pogorszyć wraz z kolejnymi zaostrzeniami przepisów.

Warto zwrócić uwagę na przykład koncernu Volkswagen, który cztery lata temu musiał zapłacić 100 milionów euro kary za przekroczenie normy emisji CO2 o zaledwie 0,75 g/km. W przypadku wielu popularnych modeli, zwłaszcza SUV-ów, emisje znacznie przekraczają dopuszczalne limity.

Wzrost cen nowych samochodów sprawia, że z rynku znikają tańsze, kompaktowe modele, których produkcja staje się nieopłacalna. W efekcie konsumenci mają ograniczony wybór i są zmuszeni do zakupu droższych pojazdów. Dodatkowo wysokie ceny nowych samochodów wpływają na rynek wtórny, podnosząc ceny używanych pojazdów i zwiększając wiek flot samochodowych w Europie. Przeciętny klient, nie mogąc sobie pozwolić na nowy samochód, będzie dłużej użytkować swoje stare auto, które często nie spełnia aktualnych norm ekologicznych.

Producenci starają się obejść problem, promując sprzedaż samochodów elektrycznych, które są traktowane jako zeroemisyjne i pomagają obniżyć ogólne emisje floty. Jednak mimo intensywnych kampanii marketingowych, pojazdy elektryczne nie cieszą się dużą popularnością. Są one nadal drogie i mniej wygodne w codziennym użytkowaniu w porównaniu do tradycyjnych samochodów spalinowych.

Eksperci przewidują, że w przyszłym roku ceny samochodów będą nadal rosły, być może nawet szybciej niż w ostatnich latach. Wzrost cen dotknie nie tylko nowych pojazdów, ale także używanych, co wpłynie na starzenie się flot samochodowych w całej Europie. Choć regulacje CAFE mają na celu ochronę środowiska, ich skutki mogą paradoksalnie przyczynić się do zwiększenia emisji CO2, gdyż konsumenci będą dłużej użytkować starsze, mniej ekologiczne samochody.

Wprowadzenie bardziej rygorystycznych norm emisji CO2 oraz wysokie kary dla producentów samochodów sprawiają, że przeciętny konsument stoi przed trudnym wyborem. Zakup nowego, ekologicznego pojazdu staje się coraz trudniejszy, a alternatywne rozwiązania, takie jak samochody elektryczne, mimo swoich zalet, nie są jeszcze w zasięgu finansowym wielu klientów.

Tym samym, zamiast redukować emisje, regulacje CAFE mogą prowadzić do sytuacji, w której na drogach pojawia się więcej starszych, bardziej emisyjnych pojazdów, co przeczy pierwotnym założeniom tych przepisów. Unijni politycy zdają się dostrzegać problemów, które generują. W pogoni za swoją ekologiczną idée fixe osłabiają unijną gospodarkę i jej konkurencyjność względem innych graczy na światowym rynku, nie mówiąc o ciągłym, coraz nachalniejszym sięganiu do portfeli Europejczyków.  

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê