Casey Stoner - Ekskluzywny wywiad z nowym Mistrzem Świata
Od czasu brutalnego przerwania kariery legendarnego, 5'krotnego Mistrza Świata kategorii 500ccm, Michaela Doohana, Australijczycy nie mieli w królewskiej klasie wyścigów motocyklowych równie utalentowanego reprezentanta. Aż do teraz! Casey Stoner wywalczył dzisiaj tytuł motocyklowego Mistrza Świata klasy MotoGP, a Ścigacz.pl rozmawiał z nim niedawno.
Jest coś, co sprawia, że australijscy motocykliści różnią się wszystkich innych, szczególnie europejskich zawodników. Chodzi o oddanie i pełne poświęcenie, które musi iść w parze z talentem i ogromną miłością do ścigania się na jednośladach. Pochodzący z Kurri-Kurri Casey Stoner przekonał się o tym wyjątkowo wcześnie. „Kiedy miałem trzynaście lat pomagałem rodzicom w malowaniu domów." - powiedział nam niedawno 21'letni zawodnik zespołu Ducati Marlboro, który sięgnął dzisiaj po swój pierwszy mistrzowski tytuł. „Pracowaliśmy wszyscy razem, cała rodzina, po to, aby zebrać wystarczającą ilość pieniędzy i polecieć ścigać się w Wielkiej Brytanii i Europie. Aby osiągnąć coś w mistrzostwach świata Australijczycy muszą przeprowadzić się na drugi koniec planety dlatego dajemy z siebie wszystko i podchodzimy do sprawy w ogromną pasją. Kiedy już się przeprowadziliśmy, moi rodzice musieli sprzedać wszystko co mieli w Australii: dom i ziemię, abym mógł zacząć startować w wyścigach. To nie była ogromna zmiana tylko dla mnie, ale też dla moich rodziców, ponieważ musieliśmy zacząć nowe życie na drugim końcu świata. Wiele osób mówiło, że to szalone i że na pewno nie poradzę sobie w Europie. Miałem czternaście lat kiedy tu trafiłem i po dwóch latach ścigałem się już w Grand Prix. To była długa i kręta droga, ale było warto."
Wszystko zaczęło się gdy w wieku trzech lat Casey zaczął śmigać po rodzinnej farmie na małym, off-roadowym motocyklu swojej starszej siostry. Kilka lat i 41 tytułów mistrza kraju w dirt-tracku (odpowiednik żużla na crossowych motocyklach) później Stoner znalazł się w martwym punkcie. W swoim kraju zdobył już wszystko co było do zdobycia w off-roadzie, ale wciąż był za młody by legalnie wystartować w wyścigach drogowych. Tym sposobem rodzina z Kurri-Kurri ruszyła na podbój Europy.
Dwa sezony w mistrzostwach Wielkiej Brytanii i Hiszpanii wystarczyły by wywalczyć dwa tytuły wicemistrzowskie i zwrócić na siebie uwagę słynnego łowcy talentów Alberto Puiga, który opowiedział o dokonaniach młodego Australijczyka właścicielowi ekipy Grand Prix - Lucio Cecchinello. W 2002 roku Stoner dołączył do grona zawodników Mistrzostw Świata, by już trzy lata później wywalczyć wicemistrzostwo w kategorii 250ccm i po wodzą ekipy LCR trafić do królewskiej klasy na Hondzie.
Debiut w MotoGP upłynął pod znakiem pierwszej pozycji startowej w otwierającej sezon GP Kataru, fenomenalnych finiszów (drugie miejsce w Grand Prix Turcji) ale i częstych oraz efektownych wywrotek. "Miałem zbyt dużo wypadków ponieważ przednie zawieszenie i opony Michelin nie dawały mi odpowiedniego „czucia" i pewności siebie." - wyjaśnia Casey.
Ósma pozycja w klasyfikacji generalnej na koniec sezonu przekonała kibiców do talentu Australijczyka, ale siedem (z siedemnastu) nieukończonych z powodu wypadków wyścigów skłoniło Stonera do zmiany zespołu. „W zeszłym roku do pewnego momentu intensywnie rozmawiałem z Yamahą ale w jednej chwili oni zakończyli negocjacje." - wyjaśnia. „Propozycja Ducati pojawiła się co prawda nagle ale szybko doszliśmy do porozumienia. Jestem bardzo zadowolony z tej decyzji ponieważ świetnie czuję się w tym zespole. Bardzo dobrze dogaduję się ze wszystkimi jego członkami od momentu w którym pierwszy raz przekroczyłem progi fabryki. Włosi podchodzą do wyścigów z ogromną pasją, a ich mentalność jest bardzo podobna do mentalności Australijczyków. No i Loris... Chyba nie mógłbym wymarzyć sobie lepszego partnera w zespole. Bardzo często rozmawiamy ze sobą na temat ustawień motocykla i wspólnie podejmujemy decyzje w którą stronę pójść z jego rozwojem. Nasze style jazdy są do siebie bardzo podobne dlatego bardzo dobrze się nam współpracuje. Poza tym Loris to bardzo miły i przystępny facet." - podsumował 21'latek który garaż dzieli z doświadczonym Włochem, trzykrotnym Mistrzem Świata, Lorisem Capirossim.
Rok 2007 to dla Stonera nie tylko zmiana zespołu, motocykla i dostawcy opon ale i... stanu cywilnego. „Ostatnich kilka miesięcy to najlepszy okres w moim życiu." - powiedział nam Australijczyk, który w styczniu poślubił swoją 18'letnią narzeczoną, Adrianę. „Wszystko układa się po prostu cudownie. Niektórzy mogliby powiedzieć, że małżeństwo w wieku 21 lat nie jest dobrym pomysłem ale to była na najlepsza decyzja w moim życiu. Nie sądzę aby to zmieniło mnie jako zawodnika. Jestem po prostu szczęśliwy że przy moim boku cały czas jest osoba którą kocham i myślę, że każdy byłby w takiej sytuacji w siódmym niebie." - Co ciekawe para poznała się gdy zaledwie 14'letnia wówczas dziewczyna poprosiła Stonera o autograf na brzuchu przed GP Australii 2003.
Wszystko to razem sprawiło, iż Casey sięgnął po tytuł Mistrza Świata klasy MotoGP, pokonując wielką legendę MotoGP - Włocha Valentino Rossiego. Jaki Casey jest naprawdę, zarówno na jak i poza torem? Poprosiliśmy aby nam o sobie opowiedział. „Poza torem jestem normalnym chłopakiem. Lubię spędzać czas z przyjaciółmi oraz odwiedzać Australię. Moja rodzina ma tam farmę na której mogę robić wszystko co tylko zapragnę. Uwielbiam jazdę na rowerze, nurkowanie, łowienie ryb, polowania, gry komputerowe i... oczywiście motocykle!"
Casey miał w tym roku po swojej stronie wszystko, co było mu potrzebne do walki o mistrzostwo świata. Ogumienie Michelin ustąpiło miejsca oponom Bridgestone, które znacznie bardziej pasują do jego agresywnego stylu jazdy i opóźnionego hamowania, zaś prywatną ekipę zastąpił fabryczny, kochający wyścigi włoski zespół, co skutecznie wpłynęło na motywację młodego Australijczyka. 21'latek w pełni wykorzystał swoją szansę i numer 27 zamienił na 1! Gratulujemy!
Casey Stoner - kariera:
2007: Mistrz Świata MotoGP (Ducati)
2006: MotoGP Mistrzostwa Świata (Honda), 8.
2005: 250ccm Mistrzostwa Świata Aprilia), 2. - 5 zw.
2004: 125ccm Mistrzostwa Świata (KTM), 5.- 1 zw.
2003: 125ccm Mistrzostwa Świata (Aprilia), 8. - 1 zw.
2002: 250ccm Mistrzostwa Świata, 12'ty
2001: Mistrzostwa Wielkiej Brytanii kl. 125ccm, 2. - 7 zwycięstw,
Mistrzostwa Hiszpani kl. 125ccm, 2. - 3 zw.
2000: Aprilia RS 125 Challenge, Wielka Brytnia
1989-1999: Australijskie Mistrzostwa Dirt Track- 41 tytułów
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze