Buell CityX XB9SX
Ekscentryk
Czy ktokolwiek widział wśród motocykli produkowanych seryjnie coś bardziej ekscentrycznego niż Buell? Szczerze wątpię. Nie mam tu na myśli samego wyglądu. Wielki silnik z choppera wciśnięty w ramę o gabarytach “250”-tki na zawieszeniach godnych litrowego Superbike’a. Nietuzinkowość Buell’i zaznacza się bowiem nie tylko w ich wyglądzie, ale też w rozwiązaniach technicznych zastosowanych w tych pojazdach.
Właśnie dzięki tej egzotyczności Buell znalazł sobie przytulną niszę na światowym rynku i dopiero ostatnie działania konkurencji zdają się zdradzać zainteresowanie światowych potęg motocyklowych w produkcji maszyn dla lekko zwariowanych motocyklistów. W tym miejscu można tez chyba pokusić się o stwierdzenie, że to właśnie amerykański producent wykreował modę na fabryczne “streetfighter’y”, postrzegane jeszcze kilka lat temu przez większość motocyklowego świata jako chwilowy wybryk zagalopowanej wyobraźni garażowego konstruktora.
Stylizacja
Już pierwszy rzut oka na przeciskający się między samochodami motocykl pozwala bezbłędnie rozpoznać Buella. Co prawda CityX jest bardzo podobny do modelu Lighting XB12S, ale wprawne oko szybko zauważy na XB9SX ochraniacze kierownicy oraz jasne malowanie ramy i lakierowane na czarno obręcze kół.
Poza tymi szczegółami CityX to maszyna bliźniaczo podobna do swych starszych braci. Mocno wyeksponowana rama, bardzo ładnie zawieszony w niej silnik, budzący zaufanie tylny wahacz oraz znakomity widelec Showa z przodu.
Streetfighter’owy duch da się wyczuć w kazdym detalu małego Buella. Motocykl jest krotki, zwarty i konkretny. Z jazd na XB12R i XB12S została mi w pamięci niesamowita kompaktowość tych maszyn będąca po części rezultatem niezwykle krótkiego rozstawu osi, wynoszącego zaledwie 1320 mm. W przypadku CityX’a sytuacja wygląda identycznie. Kierownica XB9 została utrzymana w stylu Supermotard. Dwie lampy pod miniowiewką, niecodziennie wyglądający hamulec z przodu oraz krótki zadupek podkreślają, że ten motocykl nie został zbudowany do innych zastosowań niż turystyczne przemierzanie tysięcy kilometrów.
Wyróżnikiem CitiX’a są też inne detale znane z poprzednich modeli Buella. Zbiornik paliwa mieści się w ramie, zbiornik oleju umieszczony został w tylnym wahaczu, a końcowe przeniesienie napędu realizowane jest przy wykorzystaniu paska zębatego.
Zastosowanie
Jeśli spojrzeć na motocykle Buell’a pod kątem czysto praktycznego zastawania to dojść można do wniosku że... nie ma dla nich żadnego zastosowania. W każdym możliwym porównaniu, począwszy od jazdy w mieście skończywszy na torze wyścigowym, japońska konkurencja ma do zaoferowania motocykl, który sprawdzi się lepiej niż amerykański ekscentryk, a jednocześnie japończyk będzie przy tym znacznie tańszy. Jednak Lighting i Firebolt sprzedają się nieźle, bo są to maszyny w przypadku których cieszy samo ich posiadanie i możliwość obcowania z tak niezwykłą techniką
CityX jest tutaj krokiem do przodu. Producent określił mianowicie jego zastosowanie jako typowo miejskie. Motocykl jest na tyle zwarty i mały, że pozwoli na zajmowanie Pole Position nawet w najbardziej zatłoczonym mieście. Widlasta dwójka dysponuje natomiast wystarczającym ciągiem, aby dyktować warunki na ulicy. Ukłonem w stronę miejskiego zastosowania są ochraniacze dłoni kierowcy pozwalające wyjść obroną ręką z każdego bliższego kontaktu z lusterkami stojących w korku samochodów. Wąska jest też sama kierownica i rozstawienie lusterek wstecznych.
Trochę trudno wyobrazić sobie zastosowanie tego pojazdu do poruszania się z pasażerem. Nie chodzi tutaj tylko o mikroskopijną kanapę zaraz za którą zaczyna się przepaść i odrażająco szorstki asfalt. Chodzi przede wszystkim o radykalność tego motocykla sprawiająca, że nawet w czasie “normalnej” z punktu widzenia kierowcy jazdy, pasażer przy hamowaniach i przyspieszeniach ledwo jest w stanie utrzymać się na swoim miejscu. Widlasta dwójka bardzo zdecydowanie daje znać o zmianach obciążenia, co sprawia, że każde dodanie lub ujęcie gazu jest odbierane przez “plecak” jako męczące szarpnięcie w przód lub tył.
Silnik
Źródłem napędu motocykla jest widlasty dwucylindrowiec o pojemności 984 ccm chłodzony powietrzem. Dwa zawory na cylinder i rozrząd OHV nie pozostawiają wątpliwości, iż korzenie tego silnika sięgają czasów kryzysu kubańskiego, niemniej jednak w swej obecnej postaci serce rodem z H-D zostało skutecznie ucywilizowane.
Wybitnie długoskokowy silnik (skok x szer.tł: 88,9 x 79,38 mm) zasilany jest wtryskiem DDFI o przelocie gardzieli 45 mm. Pomimo lekko “niedzisiejszego” układu chłodzenia powietrzem, zastosowanie układu wtryskowego zaowocowało bardzo niską emisją spalin spełniającą surową kalifornijską normę 2008 oraz europejską normę Euro 2. A wszystko to bez zastosowania katalitycznego dopalacz spalin.
Silnik dysponuje przyjazną użytkownikowi charakterystyką i już od niskich obrotów zapewnia bardzo dużo momentu obrotowego. Napęd na tylne koło przenoszony jest poprzez 5-stopniową skrzynię biegów oraz mokre wielotarczowe sprzęgło. Pozostaje mieć nadzieję, że jakość zmiany biegów oraz praca sprzęgła będzie lepsza niż w przypadku większego rodzeństwa... ale to chyba przesadny optymizm, aby nie powiedzieć – naiwność.
Zawieszenia i hamulce
Jeśli w tym motocyklu można się do czegoś przyczepić, to na pewno nie do zawieszeń i hamulców. Na rok 2005 Buell wyposażył swe wszystkie cacka, w tym także CityX’a, w nowe widelce Showa o średnicy rur nośnych 43 mm i możliwości pełnej regulacji. Z tyłu pracuje centralny element resorująco-tłumiący Showa, także dający użytkownikowi możliwość pełnej regulacji.
Tym co CityX’a będzie wyróżniało w tłumie tanich i praktycznych japońskich maszyn to przedni hamulec. Ogromna, pływająca tarcza o średnicy 375 mm mocowana jest do obręczy koła i współpracuje z 6 tłoczkowym zaciskiem. Pomimo tego że tarcza jest tylko jedna, układ hamulcowy zapewnia znakomite opóźnienia i nawet początkujący kierowcy są w stanie zrobić na Buell’u mniej lub bardziej udane stoppie. Nie sposób tutaj nie wspomnieć, że światowy rekord w długości stoppie (266 m) ustanowiony został przez Craiga Jones’a właśnie na motocyklu Buell XB12R wyposażonym w identyczny układ hamulcowy jak CityX.
Tylny układ hamulcowy nie jest już tak spektakularny. Pojedyncza tarcza o śr. 240 mm i jednotłoczkowy zacisk – czyli klasyka gatunku. Jeśli będziecie zatem stawiali XB9 przy innych motocyklach, to zdecydowanie proponujemy stawiać go przodem do publiki!
Pierwsze opinie
Pierwsze opinie jakie ukazały się w międzynarodowej prasie są zaskakująco pozytywne. Pomimo mniejszej mocy w stosunku do swych większych braci CityX chwalony jest za bardzo przyjemnie pracujący silnik generujący mało wibracji i łatwo wkręcający się na obroty.
Zachodnioeuropejscy i amerykańscy dziennikarze podkreślają świetne sprawowanie się motocykla w mieście i bardzo łatwe operowanie nim w intensywnym ruchu miejskim. Jednocześnie często da się usłyszeć w rożnych opiniach głosy, że ten motocykl powoduje swego rodzaju rozdwojenie jaźni u motocyklisty dosiadającego go po raz pierwszy – brzmi bowiem jak Harley, biegi zmieniają się w nim jak w Harley’u, ale motocykl skręca, przyspiesza i hamuje jak cos biegunowo innego niż Harley.
XB9 dzięki zastosowaniu świetnych zawieszeń jest bardzo zwroty i poręczny. Operowanie nim w mieście jest łatwiejsze niż w przypadku XB12R i XB12S. Chwalona jest dobra jakość wykonani, a ganiony jest tylni plastik udający błotnik. Nawet krótka jazda w deszczu kończy się ubłoconymi spodniami oraz plecami kurtki, lub plecakiem zamienionym w akwarium.
Motocykl rzecz jasna przyciąga powszechną uwagę. Zatrzymanie się gdziekolwiek i choćby na chwilę to gwarancja klasycznego zestawu pytaniowego (“ile to poleci, ile to pali, ile to kosztuje i czy idzie na gumę”) od przypadkowych ludzi. Każdy przymierzający się do zakupu CityX’a musi odpowiedzieć sobie na pytanie, czy ma dość cierpliwości, aby na te pytania odpowiadać za każdym razem gdy wytacza swego XB9 z garażu.
Dane techniczne
Silnik | |
Rodzaj | Chłodzony powietrzem, czterosuwowy, w układzie |
45o V-Twin | |
Pojemność skokowa | 984 cm3 |
Średnica cylindra i skok tłoka | 88,9 x 79,38 mm |
Stopień sprężania | 10:01 |
Mechanizm rozrządu | OHV, dwa zawory na cylinder |
Regulacja zaworów | Samoregulujące hydrauliczne |
Zasilanie paliwem | Wtrysk paliwa DDFI, |
gardziel 45 mm | |
Układ wydechowy | Swobodny, 2 rury do 1 kolektora |
Układ wlotu powietrza | Airbox (komora powietrzna) bez oporu powietrza |
Moc | 83 KM przy 6000 obr./min (zgodnie z normą UE EC95/1) |
Moment obrotowy | 85,6 Nm przy 6000 obr./min (zgodnie z normą UE EC95/1) |
Smarowanie | Sucha miska olejowa, zbiornik oleju w wahaczu |
- pojemność 2,4 litra | |
Filtr oleju | Przykręcany z wymiennym wkładem |
Podwozie | |
Rama | Aluminiowa z systemem Uniplanar izolującym drgania mechanizmu napędowego |
Rozstaw osi | 1320 / 52 cale |
Kąt pochylenia główki ramy | 21 |
Wyprzedzenie główki ramy | 83 mm / 3,3 cala |
Zawieszenie przednie | Odwrócony widelec teleskopowy firmy Showa z regulacją tłumienia dobicia, tłumienia odbicia oraz napięcia wstępnego sprężyny |
Zawieszenie tylne | Amortyzator firmy Showa z regulacją tłumienia dobicia i tłumienia odbicia oraz napięcia wstępnego sprężyny |
Skok koła przedniego/tylnego | 120 mm / 127 mm |
Hamulec przedni | Tarczowy typu ZTL, pływająca tarcza o średnicy 375 mm ze stali nierdzewnej zamocowana do obręczy koła, zacisk 6-tłoczkowy dwustronny |
Hamulec tylny | Tarcza 240 mm ze stali nierdzewnej, zacisk jednotłoczkowy |
Koło przednie | Odlew aluminiowy, sześcioszprychowy; |
3,5 x 17 cali; | |
kolor Villain Black | |
Koło tylne | Odlew aluminiowy, sześcioszprychowy; |
5,5 x 17 cali; | |
kolor Villain Black | |
Ogumienie przód | Pirelli Scorpion Sync. |
120/70 ZR-17 | |
Ogumienie tył | Pirelli Scorpion Sync. |
180/55 ZR-17 | |
Pojemność zbiornika paliwa | 14 litrów (w ramie motocykla) |
Zużycie paliwa | b.d. |
Masa pojazdu w stanie suchym | 175 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 385 kg |
Wysokość siedzenia | 776 mm |
Prześwit | 110 mm |
Długość całkowita | 1 950 mm |
Szerokość całkowita | 820 mm |
Wysokość całkowita | 1 075 mm |
Napęd | |
Rodzaj | 5-stopniowa skrzynia biegów typu "Constant Mesh" |
Przełożenia | (1) 2,69; (2) 1,85; (3) 1,43; (4) 1,18; (5) 1,00 |
Silnik-sprzęgło | 3-rzędowy łańcuch, przełożenie 1,68:1 |
Sprzęgło | Mokre, wielotarczowe |
Napęd tylnego koła | Stały przebieg, pasek zębaty Hibrex & Flexten Plus Technology o szerkości 14 mm; przełożenie 2,41:1 |
Osprzęt | |
System ładowania akumulatora | Trójfazowy alternator |
AC 494 W firmy Trident | |
Akumulator | 12 V, 12 Ah, bezobsługowy |
Światło przednie | 55 / 55 W, reflektor |
Światło tylne | 5 / 21 W |
Urządzenia kontrolne | Elektroniczny prędkościomierz, obrotomierz, licznik kilometrów, 2 liczniki dobowe kilometrów, licznik kilometrów na rezerwie, zegar, wskaźnik niskiego stanu paliwa, lampka kontrolna silnika, wskaźnik ciśnienia oleju, wskaźnik świateł drogowych, kierunkowskazów, wskaźnik biegu jałowego |
Kolory | Thrust Blue, Midnight Black lub Racing Red - główny |
Graphite Grey - rama i wahacz | |
Gwarancja | 2 lata bez względu na przebieg (Europa); 1 rok pomocy drogowej Buell Assistance (Europa) |
Cena | |
Ceny w PLN (netto / brutto) | 36 900 / 45 018 ,- |
UWAGA! | |
Do kazdego motocykla należy doliczyć pakiet logistyczny 1290 PLN brutto | |
Komentarze 6
Poka¿ wszystkie komentarzeWitam.Posiadam na sprzeda¿ owiewki do Buell XB12S i nie tylko.Owiewki s± nowe wykonane z w³ókna szklanego i ¿ywicy,s± w kolorze bia³ym.Zainteresowanych zapraszam.Oto mój e-mail kristobal.32@o2.pl
OdpowiedzCzy kto¶ sprzedaje teraz taki motocykl, chêtnie obejrzê
OdpowiedzMAM tê zabawke od pocz±tku 2007!!!! po za³o¿eniu race kit stage 1, ¶miga lepiej ale nikt w polsce nie umie tego ustawiæ!!! frajda du¿a ale serwisu brak!!!!! nie chodzi jak japoñskie przecinak ...
Odpowiedzkupilem wczoraj i nie moge sie go juz doczekac diler dostarczy mi go jak ubezpieczyciel dostarczy mi kwity do domu.jestem go ciekaw jak mlodzian swiata.sorki poprawka mam firebolta xb9r.2004 ...
Odpowiedzhehe posiadam CityX od trzech miesiecy, wczesniej jezdzilem tylko na japoncach, nigdy wiecej niczego z kraju kwitnacej wisni po tym co przezywan na tym amerykancu, ciekawe, ze wszyscy na ...
OdpowiedzMam ta elektrownie. Wrazenia godne wystrzalu z procy heh dobra rada nie dodawaj gazy przy starcie, moze zalac swiece. aha w usa znacznie tansze powiedzmy 7000$ za egzemplarz w cacy stanie z 2005
Odpowiedz