Brakko CWB - innowacyjny system hamulcowy
CWB (Central Wheel Brake) to innowacyjny system hamulcowy opracowany przez włoską firmę Brakko. Włoski wynalazek, w odróżnieniu od popularnego wśród motocykli drogowych, dwutarczowego układu hamulcowego, wykorzystuje jedną tarczę, zamkniętą pomiędzy dwoma pierścieniami koła. Tarcza przymocowana jest bezpośrednio do obręczy, a nie do piasty i znajduje się w osi wzdłużnej motocykla. Dzięki temu moment hamujący jest lepiej przekazywany na powierzchnię styku koła z nawierzchnią. System CWB pozwala również na ułożenie zacisku hamulcowego w wielu konfiguracjach.
Produkt firmy Brakko zapowiada się bardzo interesująco. Jednak na symulacji komputerowej, przedstawiającej działanie systemu CWB, widać, że aby zdemontować koło z motocykla należy odkręcić przewód hamulcowy. Tutaj rodzi się pytanie: w jaki sposób Włosi zapobiegli wyciekowi płynu hamulcowego i zapowietrzeniu hamulców? Odpowiedzi na nie niestety, póki co nie znamy.
Fot. www.brakko.eu
Komentarze 3
Pokaż wszystkie komentarzezupelnie bez sensu, ciezsze niz orginal, i na 100% mniej sztywne niz standardowe rozwiazanie. Moim zdaniem slabym punktem jest montarz zaciskow na bardzo dlugich wysiegnikach ktore sa relatynie ...
OdpowiedzZgadzam się choć nie o masywność tutaj chodzi, lecz o ich sztywność. Rozwiązanie jest ciekawe, ale też skomplikowane więc pewnie korzystać będą z niego jedynie teamy wyścigowe
OdpowiedzJeśli hamulce trzeba będzie za każdym razem odpowietrzać, to raczej właśnie NIE będą popularne w wyścigach :)
OdpowiedzMożna to rozwiązać za pomocą szybko złączek stosowanych np w wyścigach Endurance.
OdpowiedzHmmm, no właśnie ciekawe, czy przy każdym zdjęciu koła trzeba dolewać płynu i odpowietrzać heble.
Odpowiedzjak już wcześniej zostało to napisane... szybkozłączki na przewodzie hamulcowym. Przekręcamy i obwód jest przerywany, ale bez jego zapowietrzania. Podczas wyścigów Endurance (długodystansowych) w motocyklach nie wymienia się klocków hamulcowych, ale wymienia się całe zaciski hamulcowe wraz z zamontowanymi nowymi klockami. I właśnie dzięki takim szybkozłączkom nie wymagane jest odpowietrzanie układu, a całą operacja zajmuje mniej czasu niż wymiana samych klocków. Zresztą na filmiku widać ten właśnie element.
Odpowiedznie, nie trzeba każdym razem odpowietzrać, to tak jak w wentylach, do puki nie podłączysz jednego przewodu który wciska taką kuleczkę w drugim, to obudwa będą zamknięte, takie rozwiązanie jest stosowane między tirem a naczepą która też ma hamulce
Odpowiedztylko nie zapominaj,że naczepa ma hamulce pneumatyczne, a te się nie zapowietrzają;]
Odpowiedz