BMW aktywne winglety. Nowa technologia trafi do cywilnych maszyn, takich jak BMW S1000RR?
Producenci motocykli stale przesuwają granice możliwości swoich modeli, starają się uwolnić więcej mocy, udoskonalić elektroniczne systemy, zaprojektować bardziej szaloną aerodynamikę — a wszystko po to, aby poprawić osiągi na torze. BMW Motorrad idzie za ciosem i wprowadza aktywne winglety do swoich modeli M i S 1000 RR.
Zgodnie z ujawnionym patentem BMW statyczne winglety, coraz częściej spotykane w motocyklach klasy superbike, zostały przekształcone w elementy aktywne. Podczas gdy statyczne skrzydełka skutecznie stabilizują motocykl podczas przyspieszania na prostej i redukują wheelie, jednocześnie zawodzą w zakrętach, gdzie dynamika przepływu powietrza staje się nieprzewidywalna, co jest sporym wyzwaniem dla kierowców.
Rozwiązanie inżynierów BMW umożliwia złagodzenie zakłóceń przepływu powietrza w zakrętach, przekierowując strugę powietrza w celu zwiększenia ogólnej siły docisku w zakrętach, co ważne, bez uszczerbku dla stabilności toru. Opatentowany system zapewnia, iż niezależnie od kąta pochylenia motocykla, winglety utrzymują równoległe ustawienie względem nawierzchni drogi, optymalizując siłę docisku.
Oczywiście strategicznym celem BMW w przypadku tej technologii jest zwiększenie konkurencyjności w zawodach World Superbike Championship (WSBK), a nie zaspokajanie potrzeb zwykłych kierowców przemierzających lokalne drogi lub autostrady.
Oczywiście nowa technologia może ostatecznie trafić do modeli konsumenckich, takich jak S 1000 RR, podobnie jak włączanie najnowocześniejszych funkcji z MotoGP do motocykli komercyjnych, ale warto zauważyć, że aktywna aerodynamika pozostaje zabroniona w MotoGP i jest zarezerwowana wyłącznie dla profesjonalnych kierowców.
Dla zwykłych konsumentów może pojawić się za jakiś czas opcja przypominająca homologację specjalną, taką jak Panigale V4 SP2 Ducati, Fireblade SP Hondy lub M 1000 RR BMW, w których producenci stworzyli wysokowydajne maszyny dostępne dla wszystkich zainteresowanych.
Obecnie szczegóły dotyczące aktywnego systemu aerodynamicznego BMW pozostają nieujawnione. Mimo to można spodziewać się, że winglety są wyposażone w siłowniki potencjalnie zintegrowane z czujnikami kąta pochylenia dominującymi w nowoczesnych superbike'ach, aby uzupełnić istniejącą kontrolę trakcji, systemy stabilności, itd.
Niezależnie od ostatecznego zastosowania, aktywna aerodynamika w motocyklach BMW może przynieść injeresujące efekty. Choć nie każdy motocyklista będzie w stanie w pełni wykorzystać potencjał technologii, entuzjaści spoza elitarnych wyścigów WSBK, Isle of Man i MotoGP mogą spodziewać się nowej ery innowacji w dziedzinie osiągów superbike'ów.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze