Apollo RXF. Gama pit bike dla najmłodszych, która rośnie wraz z kierowcą
Późna jesień, ciepła zima i wczesna wiosna - tak powinny się nazywać pory roku, w których polscy motocykliści off-roadowi czują się najlepiej. Oczywiście żartuję, prawdziwi miłośnicy przygód w terenie, nie rozróżniają pór roku. Dla nich sezon trwa 12 miesięcy. Tylko co zrobić z nami wszystkimi, którzy większą część czasu spędzamy na asfalcie? No tak pora się ubrudzić...
Wybieramy motocykl
Co kupić jako drugie lub kolejne moto do garażu? Odwieczne pytanie: starszy jednoślad produkcji japońskiej, czy może nowy z Chin. Na to pytanie musicie odpowiedzieć sobie sami, a ten artykuł może wam w tym pomóc.
Apollo
To amerykański program kosmiczny którego początki sięgają roku 1961... Tylko, że nie o tym tutaj mowa. Firma Apollo produkująca motocykle, została założona w Chinach w 2003 roku i znajduje się w prowincji Zhejiang. To właśnie oni już od dwóch dekad, projektują, produkują i sprzedają motocykle w 69 krajach, w tym także w Polsce. Myślę, że pytanie o kraj pochodzenia motocykla, jest często zadawane przed zakupem, aby dowiedzieć się czegoś więcej o nieznanej marce. Cóż, Apollo są chińskie, ale to nie zawsze oznacza słabą jakość. Musicie się z tym stwierdzeniem zmierzyć, bo postrzeganie produktów przez pryzmat kraju produkcji już dawno możemy schować do szuflady. Przyzwyczailiśmy się, że motocykle chińskie sprzedawane w naszym kraju mają naklejone różne wymyślone na potrzeby ich sprzedaży nazwy. Ja też byłem przekonany, że Apollo to pomysł importera na nazwanie nowego produktu. Okazuje się jednak, że nie. Motocykle z tą nazwą opuszczają fabrykę tak jak Honda, czy Yamaha. Do Polski trafiły modele RXF i właśnie na nich skupimy uwagę.
Seria RXF to motocykle crossowe o pojemności od 50 cm3 do 150 cm3 różniące się również rozmiarem. Naukę jazdy motocyklem najlepiej zaczynać w podobnym wieku, jak naukę jazdy na rowerze. Mały człowiek szybko chłonie wiedzę i nie posiada lęku, który nabywamy z wiekiem.
Najmniejszy RXF MINI 50 to model zaprojektowany we współpracy z francuską firmą Daytona i został stworzony specjalnie dla najmłodszych. MINI 50 zostało tak zaprojektowane, aby zapewnić największą swobodę ruchów i bezpieczeństwo. Na pokładzie znajdują się też hydrauliczne hamulce tarczowe. MINI 50 napędza czterosuwowy silnik gaźnikowy o pojemności 50 cm3 i mocy 4 KM - dostępny zakres mocy można samemu łatwo ograniczyć. Waży zaledwie 43 kg przy rozstawie osi 855 mm i wysokości siedzenia 560 mm. Układ wydechowy poprowadzono tak, by nie dopuścić do kontaktu i oparzenia stawiającego swe pierwsze kroki motocyklisty. Motocykl posiada doskonałe, regulowane zawieszenie VOLT V-ONE, które prowadzi dziesięciocalowe kółka, do tego elektryczny starter i automatyczną skrzynię biegów. Dzięki takim rozwiązaniom najmłodsi adepci motocyklizmu mogą skupić całą swą uwagę na jeździe i zdobywaniu odpowiednich nawyków.
RXF Junior 110 to kolejny krok na drodze młodego adepta jazdy motocyklem. Jednoślad ma górną krawędź siedzenia na wysokości 690 mm (130 mm wyżej niż MINI 50), waży 74 kg (31 kg więcej niż MINI 50), rozstaw osi 1100 mm (większy o 245 mm od MINI 50) i posadzony jest na kołach z tyłu 12 a z przodu 14 cali. Zawieszonych na sprawdzonym zawieszeniu VOLT V-ONE.
Silnik to jednostka czterosuwowa o pojemności 110 ccm i mocy prawie 7 KM. Zapewnia zdecydowanie lepszą dynamikę niż jego młodszy brat, jednak jest na tyle łagodny, żeby zapewnić pełen komfort użytkowania. Junior 110 posiada czterobiegową skrzynię, która wprowadza młodego ridera w świat synchronizacji lewej ręki i lewej nogi. Od tej pory będzie to umiejętność, dzięki której możliwa będzie jazda na dowolnym typie jednośladu z manualną skrzynią biegów. Odpalanie motocykla następuje przy użyciu elektrycznego startera. Junior 110 posiada też nożną dźwignię rozruchową, czyli kick starter. Układ wydechowy poprowadzono tak, by nie dopuścić do kontaktu i oparzenia stawiającego swe pierwsze kroki motocyklisty.
RXF OPEN 125 jest idealny dla nieco starszych i wyższych użytkowników, niż modele Junior i MINI. Przy podobnej masie do modelu Junior (75 kg) posiada większy rozstaw osi (1180 mm), górną krawędź siedzenia umieszczoną wyżej o 130 mm (na wysokości 820 mm) i większy zbiornik paliwa mieszczący 5,3 litra benzyny. Model OPEN 125 napędza silnik czterosuwowy jednocylindrowy o pojemności 125 cm3. Ważnym elementem bezpieczeństwa jest bardzo sztywna rama wytrzymująca duże obciążenia i udary w tym nawet bardzo wysokie skoki. OPEN 125 posadzony jest na kołach z tyłu 12 a z przodu 14 cali.
Rodzinę motocykli RXF dopełniają jeszcze dwa większe modele. OPEN 140 który jest niemal identyczny z OPEN 125. Posiada taką samą wagę oraz rozstaw osi. To co go odróżnia, to mocniejszy silnik oraz większa średnica kół. Odpowiednio 17 cali z przodu oraz 14 cali z tyłu. Moc silnika to 11 KM.
Ostatnim z rodziny RXF jest model Freeride 150. Jest konstrukcją wyraźnie większą od modeli OPEN 125 i 140 i największą w rodzinie RXF. Posiada rozstaw osi 1300 mm, wysokość siedzenia 890 mm i waży 78 kg. Gabaryty modelu Freeride 150 sprawiają, że jest on w zasadzie "dorosłym" motocyklem crossowym. Jedynie pojemność silnika czyni go bezpieczniejszym dla młodych adeptów jazdy w terenie. W tym modelu sprzęgło przeniesiono z końcówki wału korbowego na wał wejściowy skrzyni biegów co sprawiło, że mniejsze prędkości względne tarcz sprzęgła ułatwiają zmianę biegów, zwłaszcza przy wysokich obrotach. Sto piećdziesiątka posiada koła o średnicy 16 cali z tyłu i 19 cali z przodu. Oczywiście chętnie widzielibyśmy jeszcze większe koło przednie, jednak nie zapominajmy, że cała rodzina RXF ma z założenia "rosnąć" wraz z jeźdźciem. Natomiast spokojnie na 150 odnajdzie się również osoba dorosła.
Podsumowując. Przygodę z motocyklami najlepiej zacząć od wczesnych lat i właśnie na to rozwiązanie postawiła marka Apollo. Jej produkty są dostępne w bardzo konkurencyjnych cenach i należy bardzo poważnie brać je pod uwagę, kiedy szukamy motocykla dla naszej pociechy. Nie zapominając o sobie możemy trenować na przykład na Freeride 150, kiedy nasz potomek jeździ na mniejszym RXF'ie. Wystarczy tylko poczekać, jak będzie dorastał, a większy model już będzie na niego czekał w garażu.
Więcej o motocyklach RXF znajdziecie na stronie polskiego importera.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze