Aktywne zawieszenie kanapy - BMW wchodzi w nad¶wietln±
Zawieszenie siedzenia wraca do ³ask
Pamiêtacie motocykle, za czasów których tylne zawieszenie by³o czym¶ niespotykanym, albo w ogóle go nie by³o? Wtedy za komfort tylnej czê¶ci kierowcy odpowiada³y jedynie sprê¿yny pod siod³em. Z kart historii motocyklizmu to rozwi±zanie zosta³o w ostatnich dekadach wymazane, a teraz BMW chce nadaæ mu now± ¶wietno¶æ. No tak, przecie¿ kto inny, jak nie BMW...
Wed³ug nowych dokumentów patentowych, które przedstawili niemieccy in¿ynierowie, firma pracuje nad kanap± z „systemem t³umieñ pod powierzchni± kanapy, które absorbuj± nierówno¶ci i wibracje motocykla dla kierowcy i pasa¿era”.
Pod tym opisem kryje siê nie tylko t³umik drgañ w odpowiednim rozmiarze, ale ca³y system elektroniki i czujników. Jeden z nich znajduje siê w okolicy przedniego widelca i zbiera dane o aktualnym stanie nawierzchni, po której jedziemy. Na podstawie pracy widelca (czyli na przyk³ad w trakcie wjechania w dziurê) wysy³a odpowiednie informacje do komputera, który z kolei dostosowuje ustawienia sprê¿yn i t³umienia pod siedzeniem. Nie trzeba chyba nadmieniaæ, ¿e wszystko dzieje siê w czasie rzeczywistym, zanim wstrz±s dotrze do szanownego siedzenia kierowcy, czy tym bardziej delikatnej pasa¿erki.
Mo¿na bêdzie te¿ dostosowaæ wstêpne ustawienia elementów resoruj±co-t³umi±cych kanapy w zale¿no¶ci od wagi i preferencji u¿ytkowników, tak samo jak w przypadku zwyk³ego zawieszenia. Ustawienie wysoko¶ci siedziska na pewno te¿ bêdzie wchodzi³o w grê. Funkcja masa¿u siedzenia niebawem.
Pytanie, czy rozwi±zanie to rzeczywi¶cie znajdzie siê w motocyklach produkcyjnych, czy jego rozwój zatrzyma siê w szufladzie zatytu³owanej „genialne pomys³y na pó¼niej”. Jedno jest pewne – motocykle bêd± coraz dro¿sze.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze