Afrykañski chrzest bojowy. Pionierskie lata BMW GS
BMW Motorrad podzieliło się nagraniem ze spotkania legendarnych kierowców oraz mechaników BMW, którzy przed laty położyli fundament pod dzisiejszy sukces rynkowy motocykli oznaczonych symbolem GS. Początkiem wielkiej kariery terenowych motocykli z tej stajni były udane starty w rajdzie Paryż-Dakar na początku lat 80.
Oznaczenie GS samo w sobie stało się już legendarne. Skrót ten to w języku niemieckim Gelände/Strasse, czyli motocykl terenowo-szosowy. Pionierami w tworzeniu tego typu motocykli są Alfred Halbfeld i Klaus Pepperl, właściciele kultowego warsztatu HPN, mieszczącego się w małej niemieckiej wiosce Seibersdorf. To oni jako pierwsi zaczęli przystosowywać bawarskie boksery do jazdy w ciężkich warunkach terenowych.
HPN-Motorradtechnik po dziś dzień dostarcza rozwiązania dla współczesnej gamy modeli BMW GS, lecz siedziba firmy jest także swoistym muzeum pionierskich lat startów w rajdach, w tym w legendarnym Paryż- Dakar. Jedno z pięter budynku zajmują oryginalne motocykle rajdowe, a także pieczołowicie posegregowana kolekcja części zamiennych. Niektóre z nich są w stanie fabrycznym i od ręki mogłyby znaleźć się w potrzebującym motocyklu. Inne, jak poskręcany wahacz z GS-a Gastona Rahiera, są pomnikiem trudów związanych ze startem w Dakarze.
Film opublikowany przez BMW Motorrad zabiera nas na chwilę w przeszłość. Legendarni zawodnicy oraz mechanicy są już statecznymi panami w średnim wieku, a z ich dorobku korzystają dziś nie tylko młodzi rajdowcy, ale również tysiące motocyklowych turystów.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze