Aerografia czyli Custom Painting
Wyró¿niaj±ce malowanie, ¿ywe kolory, b±d¼ bardzo ciekawy wzór mog± spowodowaæ, ¿e bêdziesz zauwa¿ony na ka¿dych ¶wiat³ach b±d¼ zlocie
Geneza
Aerograf to miniaturowy pistolet lakierniczy. Jego pocz±tki siêgaj± XIX wieku. Znalaz³ on zastosowanie w wielu dziedzinach, m. in.: w retuszu fotografii oraz w reklamie. Otworzy³ tak¿e zupe³nie now± drogê dla artystów malarzy, bowiem dziêki niemu powsta³a dziedzina nazywana dzisiaj „lakiernictwem artystycznym", znana za granic± jako „custom painting".
Aerografia w Polsce
W Polsce sztuka aerografu zago¶ci³a oko³o 10 lat temu. Wcze¶niej, podobnie jak i o sztuce tatua¿u, s³yszeli¶my o niej najczê¶ciej w telewizji, b±d¼ czytali¶my w gazetach. Dzi¶ jest to do¶æ powszechnie znana, zw³aszcza w¶ród motocyklistów, metoda na wyró¿nienie swojej maszyny w t³umie. Wyró¿niaj±ce malowanie, ¿ywe kolory, b±d¼ bardzo ciekawy wzór mog± spowodowaæ, ¿e bêdziesz zauwa¿ony na ka¿dych ¶wiat³ach b±d¼ zlocie. Aerograf jest zdecydowanie ofert± dla ludzi, którym nie odpowiada zwyk³y jednolity kolor, którzy chcieliby nadaæ niepowtarzalny charakter swojej maszynie.
Od kuchni
Jak powstaj± prace? Na uczeniu siê tej sztuki mo¿na spêdziæ lata. Ilo¶æ technik jest nieograniczona i zale¿y tylko od wyobra¼ni wykonawcy. Najbardziej jednak znan± w¶ród malarzy pracuj±cych w tym zawodzie wiele lat jest malowanie z tzw. „wolnej rêki". Wspomagaj± siê oni równie¿ innymi technikami, takimi jak: maskowanie, szablony b±d¼ wszelkiego typu „template'y" do ogni. Wszystkie dzie³a maj± zawsze swój pocz±tek w g³owie wykonawcy, a potem po omówieniu z klientem nastêpnym etapem jest projekt. Zale¿nie od autora, do wyboru jest tradycyjny szkicownik b±d¼ programy graficzne ³±czone zazwyczaj z tabletem. Dalsze prace polegaj± na przygotowaniach lakierniczych i tu, wybieraj±c studio, powinni¶my zwróciæ uwagê na zaplecze techniczne danego miejsca. Jak sama nazwa wskazuje, lakiernictwo artystyczne wymaga równie¿ wiedzy lakierniczej, bo nawet najlepiej namalowany wzór nie bêdzie trwa³y po³o¿ony na nieodpowiednim pod³o¿u, b±d¼ zabezpieczony w nieodpowiedni sposób lakierem bezbarwnym. Ten ostatni ma czêsto bardzo du¿e znaczenie dla efektu finalnego pracy. Gdy motocykl jest ju¿ przygotowany, zazwyczaj zaczyna siê bardzo d³uga przygoda, która wymaga ogromnej cierpliwo¶ci, precyzji oraz perfekcjonizmu. A wszystko ma jeden cel, nadaæ maszynie jedyny niepowtarzalny charakter.
Dla ka¿dego co¶ ³adnego
Jaki wzór wybraæ? Otó¿ tak naprawdê nie musimy przychodziæ do studia z gotowym wzorem, podobnie jak w sztuce tatua¿u, wzór powinien odzwierciedlaæ gusta klienta. Projekt czêsto powstaje po rozmowie z w³a¶cicielem motocykla/samochodu. Tu do¶æ du¿± rolê odgrywa sam wykonawca, który mo¿e mieæ na poczekaniu gotowe pomys³y/projekty. Wcze¶niej mo¿emy te¿ zapoznaæ siê z innymi dzie³ami tak, aby mieæ ogólny pogl±d o trendach i mo¿liwo¶ciach sztuki aerografu, mo¿liwe ¿e przez przypadek projekt powstanie w naszej g³owie.
Czy maluje siê tylko „choppery"? Tak naprawdê do ka¿dego motocykla mo¿na dopasowaæ ciekawy wzór. Jednak na pewno w¶ród motocykli sportowych zawsze bêd± panowaæ inne trendy, ni¿ w przypadku kr±¿owników.
Czym siê kierowaæ?
Jak wybraæ studio? Zale¿nie od naszych upodobañ przejrzyjmy galeriê autorów. Zobaczmy czy poziom ich prac jest adekwatny do naszych wymagañ, oraz czy styl ich malowania da efekt, jaki chcieliby¶my uzyskaæ na swojej maszynie. Najlepiej wybraæ jedn± z firm dzia³aj±cych wiêcej, ni¿ kilka miesiêcy, poniewa¿ bardzo czêsto lata spêdzone w tym zawodzie przek³adaj± siê na rozwój i do¶wiadczenie w pracy z aerografem. Nie jest to jednak regu³±. Maluj±c auto (ca³e) zwróæmy uwagê na to, gdzie bêdzie finalnie lakierowane, o ile lakierowanie motocykla jest mo¿liwe w warunkach nie wymagaj±cych specjalnego przystosowania, to profesjonalne malowanie ca³ego auta lakierem bezbarwnym bez kabiny lakierniczej jest prawie niemo¿liwe.
Koszta
Wysy³aj±c zapytanie do osób oferuj±cych malowanie nie sugerujmy siê cen±, a ofert± jak± nam przedstawi±. Te rzeczy nie nale¿± do tanich. Czêsto po cenie mo¿na z góry poznaæ jako¶æ finaln± wykonanej us³ugi. Niestety bran¿e t± zawsze bêd± niszczyæ amatorzy, którzy przyci±gaj± nisk± cen±. Jedno jest pewne. Praca wykonana na odpowiednich materia³ach, przez kogo¶ o bogatym do¶wiadczeniu w aerografie bêdzie kosztowa³a kilka razy wiêcej, ni¿ tradycyjne lakierowanie motocykla.
Komentarze 6
Poka¿ wszystkie komentarzeOdnosnie amatorów którzy niszcza branze.Przeciez kazdy sie uczy i od czegos musi zaczac nikt nie rodzi sie mistrzem.Osobiscie najpierw ''niszczy³em'' swoje rzeczy laptop ,os³ona silnika,gitara, ...
Odpowiedzczy jednyne wzory to trupie czachy ;p
OdpowiedzMike Lavalle, go¶æ z USA (trochê daleko od nas:) specjalista w malowaniu aut, szczególnie p³omieni, jedna z jego cech jest tak¿e zmiana koncepcji w najmniej oczekiwanym momencie ...
OdpowiedzJest co¶ w tym ... oczywi¶cie pozytywnego :)
Odpowiedzczy kto¶ wie co to za kawa³ek leci w drukim filmie? (Tym z czach±)
Odpowiedzgroove armada - purple haze
Odpowiedzjaki¶ kawa³ek zespo³u White Stripes
OdpowiedzWszystko bardzo fajnie tylko na motorze mozesz szybciutko zrobic glebe i cala robota idzie na marne :(
Odpowiedzwisz mo¿esz je¼dziæ komarkiem ale jak masz droszy sp¿êt to hcesz ¿eby wyglonda³ a nie tak jak komarek na peda³e wie¶nieaku
Odpowiedzniedouczony kretyn..a cbr to ty chyba masz,ale na fotkach..hehe
Odpowiedzja osobi¶cie nie przewróci³em siê od ok 300u tys. km ;-) a ca³e ¿ycie je¿d¿ê sportami ;-) pozdrawiam Arek
OdpowiedzE tam, to co to za jazda :)
Odpowiedz