"Zapytaj Golloba" - Rozmowa z Nickim Pedersenem
Dziś zapraszamy Państwa na rozmowę z aktualnym IMŚ na żużlu - Nicki Pedersenem. Duńczyk opowiada w niej o tym, jak zaczynał, o sprawach bieżących oraz wskazuje, co powinien zrobić Robert Kubica, aby zostać Mistrzem Świata.
Jak to się stało, że Nicki Pedersen został żużlowcem?
Sponsor Nickiego - Fionia Bank zorganizował żużlowy dzień otwarty dla dzieci (Nicki miał wtedy 11 lat). Mogły one spróbować swych sił na 80 cc motocyklach do mini-żużla. Od tego dnia Nicki zaczął trenować w Fjelsted Speedway Club.
Jak możesz wyjaśnić fakt, że nie byłeś bardzo dobrym juniorem, ale wyrosłeś na najlepszego zawodnika świata?
W Danii zawsze mamy wielu młodych, utalentowanych zawodników. Rywalizacja jest wtedy bardzo duża. Kiedy jednak stajesz się starszy, talent nie wystarcza. Musisz być także zorganizowany, mieć siłę woli i trochę dobrych ludzi w swoim team'ie.
Co się zmieniło po zostaniu Mistrzem Świata w roku 2003?
Cóż, od razu wszyscy zaczęli chcieć mnie pokonywać. Kiedy jednak zostajesz Mistrzem Świata w młodym wieku, nagle musisz radzić sobie ze wszystkimi mediami, sponsorami i wysokimi oczekiwaniami, które się pojawiają w stosunku do twojej osoby za każdym razem, kiedy jesteś na torze. Zajęło mi parę lat, aby sobie z tym dać radę.
Czy możesz porównać tytuł z roku 2003 z tym z 2007?
Nie wydaje mi się. W 2003 nikt niczego ode mnie nie oczekiwał. Nie miałem nic do stracenia. Wszyscy myśleli, że Jason wygra i presja była na nim. W 2007 wraz z ludźmi dookoła mnie miałem wszystko bardzo dobrze zorganizowane. Starałem się po prostu zdobywać w każdym turnieju GP tak dużo punktów, jak tylko możliwe. W 2007 udało mi się to bardzo dobrze.
W porównaniu do przeszłości, czy jesteś teraz innym żużlowcem na torze?
Kiedy stajesz się starszy, stajesz się też bardziej doświadczony i nie robisz tak wielu głupich rzeczy na torze, jak kiedy byłeś młodym zawodnikiem. Zresztą zapytaj Golloba ;)
Czy odczuwasz różnicę pomiędzy startami drużynowymi, a indywidualnymi?
Zawsze jadę w biegu po zwycięstwo. Ale kiedy robię to w drużynie, staram się pomóc mojemu partnerowi tak bardzo, jak tylko mogę.
Czy masz jakieś szczególne cele, które wciąż zamierzasz osiągnąć w swojej karierze? Może na przykład jakieś rekordy do pobicia?
Nie, ja zawsze skupiam się na następnym wyścigu, a kiedy moja kariera dobiegnie końca, to będę mógł spojrzeć w książkę rekordów i zobaczyć, co osiągnąłem.
Przed sezonem zmieniłeś kluby w Polsce i Szwecji. Zrezygnowałeś także ze startów w Anglii. Czy nie obawiasz się, że być może jest to zbyt dużo ważnych zmian jak na jedną międzysezonową przerwę?
Mój kalendarz jeszcze nigdy nie wyglądał tak dobrze jak w tym roku. Wydaje mi się, że mam około 85 spotkań w trakcie sezonu, podczas gdy zwykle miewałem ich około 110. Myślę, że to pomoże mi utrzymać koncentrację przez cały sezon.
Co naprawdę zdecydowało o tym, że jeździsz w Częstochowie? Czy opiszesz to raczej jako chęć zamiany Rzeszowa na inny klub, czy może po prostu pojawiła się bardzo dobra propozycja z Częstochowy, jeszcze zanim zacząłeś rozważać przedłużenie kontraktu z Marmą?
Spędziłem z Marmą kilka bardzo dobrych lat i to oni mieliby pierwszeństwo przy kontraktowaniu mnie, jeśliby tylko w pełni spełniliby moje żądania. Częstochowa była wśród trzech innych klubów, z którymi rozmawiałem., ale to oni zrobili na mnie najlepsze wrażenie, jeśli chodzi o organizację i drużynę.
Masz także podpisany kontrakt w Rosji z zespołem Mega Lady Togliatti. Co myślisz o rosyjskim speedwayu oraz ich lidze?
Żużel w Rosji jest w fazie rozwoju. Uważam jednak, że za kilka lat będziemy postrzegali ich jako siłę dominującą w speedwayu.
Który rodzaj zasad powinien obowiązywać w turniejach Grand Prix, obecny z 20 biegową tabelą startową oraz półfinałami i finałem, czy może system z eliminatorami z przeszłości? A może masz jakieś własne pomysły, jak zmodyfikować GP?
Nie, nie mam. Bardzo lubię obecny system.
Którego z młodych żużlowców uważasz za przyszłego indywidualnego mistrza świata?
Obecnie jest wielu młodych i dobrych żużlowców. Może Kasprzak albo Sajfutdinov byliby dobrymi typami.
Podobnie jak większość najlepszych żużlowców ścigasz się na GM-ach. Czemu obecnie uważasz te silniki za lepszy wybór od Jaw?
Cóż, myślę, że zarówno GM-y jak i Jawy przeżywają na zmianę swoje lepsze i gorsze okresy. W tym momencie silnik GM'a pasuje mi najbardziej. Mój tuner Brian Karger potrafi przygotować go w ten sposób, aby pracował tak, jak od niego oczekuję.
Interesujesz się Formułą 1. Co myślisz o Robercie Kubicy? Czy masz jakieś przewidywania, kto może wygrać tytuł w tym roku?
To byłoby dobre dla Polski, aby mieć Mistrza Formuły 1, ale być może jest na to jeszcze trochę za wcześnie. Jeśli Kubica przejdzie do Ferrari, to w następnym sezonie może tego dokonać. Uważam, że Raikkonen znowu wygra w tym roku.
Czy chciałbyś coś powiedzieć polskim fanom speedwaya?
Kocham polskich kibiców. Oni stwarzają naprawdę dobrą atmosferę na stadionach. I im więcej na mnie buczą, tym staje się lepszym ;]
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze