tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Zmiana przepisów dotycz±cych hulajnóg elektrycznych. Czy to oznacza koniec z maniakami prêdko¶ci na tego typu pojazdach?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Zmiana przepisów dotycz±cych hulajnóg elektrycznych. Czy to oznacza koniec z maniakami prêdko¶ci na tego typu pojazdach?

Autor: Andrzej Sitek 2021.11.02, 13:30 Drukuj

Od dziś (02.11.2021) zaczynają obowiązywać przepisy, które dokładniej określają warunki techniczne bardzo popularnych od kilku lat elektrycznych hulajnóg. Ale czy to oznacza jednocześnie, że korzystanie z części z nich będzie od teraz nielegalne?

Dotychczasowa definicja określała elektryczną hulajnogę jako pojazd zasilany prądem, dwuosiowy, z kierownicą, bez pedałów i siedzenia, który konstrukcyjnie przeznaczony jest do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe.

NAS Analytics TAG

Okazało się, że powyższa definicja jest mało precyzyjna, bo dopuszcza użytkowanie pojazdów o powyższych założeniach technicznych, ale wyposażonych w siniki o znacznej mocy, co umożliwiało jazdę z prędkością znacznie przekraczającą 50 km/h, a nawet dwa razy szybciej.

Takich przypadków notowano co raz więcej. Pisaliśmy o nich również na Ścigaczu.pl. Wolną amerykankę należało ukrócić. Dlatego obowiązująca od wtorku (02.11.2021) nowelizacja rozporządzenia odnośnie warunków technicznych hulajnóg elektrycznych stanowi, że pojazdy tego typu muszą być po pierwsze nie dłuższe niż 1,4 m i nie szersze niż 90 cm.

Jednocześnie ich masa nie może przekroczyć 30 kg, a maksymalna możliwa prędkość wynosi 20 km/h. Dodatkowe wyposażenie obejmuje światło białe lub żółte z przodu pojazdu oraz czerwone światło z tyłu (oraz odblask). Również oba boki hulajnogi zasilanej prądem muszą zostać wyposażone w światła odblaskowe.

Kolejne wymogi to konieczność posiadania sprawnego, przynajmniej jednego hamulca, oraz sygnału ostrzegawczego, czyli jakiegoś rodzaju klaksonu lub dzwonka.

Co z przypadkami instalacji silników elektrycznych o dużej mocy? Teoretycznie ograniczenie prędkości hulajnogi elektrycznej do maksymalnie 20 km/h, powinno zniechęcić do tego typu pomysłów, ale jednocześnie w nowelizacji przepisów brakuje warunków odnośnie dopuszczalnej mocy pojazdu.

W praktyce, o ile hulajnoga będzie spełniać wymogi dotyczące masy i rozmiaru, właściciele elektrycznych pojazdów tego typu będą mogli naginać przepisy, bo w wielu modelach obejście blokady prędkości jest bardzo proste. Po co zatem tworzyć przepisy, które maja luki? To pytanie należy skierować do urzędników w resorcie infrastruktury.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê