tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Zim± w terenie - 1x2 kontra 4x4
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Zim± w terenie - 1x2 kontra 4x4

Autor: Lovtza 2011.01.03, 11:07 9 Drukuj

Gdy większość populacji naszego kraju dochodziła do siebie po dorocznych obchodach powitania Nowego Roku, my postanowiliśmy sprawdzić czy w środku zimy, w kopnym śniegu można pobawić się na motocyklu. Aby porównanie było bardziej obiektywne przyciągnęliśmy też na nasz plac testowy rasową terenówkę, której nie straszne warunki atmosferyczne i to niezależnie od tego czy mówimy o spalonych słońcem pustyniach, mokrych dżunglach, czy też zmarzniętych rejonach podbiegunowych.

Co z tymi kolcami?

NAS Analytics TAG

Aby przy ujemnych temperaturach poruszać się bezpiecznie motocyklem terenowym koniecznie trzeba zaopatrzyć się w kolcowane opony. Wybór na rynku jest szeroki. Od profesjonalnych opon kolcowanych fabrycznie, przez opony śrubowane przez różne samoróbki polegające na wkręcaniu śrub w kostki opony. Temat jest powszechnie znany, opisywaliśmy go ubiegłej zimy i nie będziemy was zanudzali teraz niuansami. Dziś chcemy pokazać, jaki można zrobić z tego użytek!

Naszego KTMa wyposażyliśmy w opony na śrubach. W kopnym śniegu oraz na oblodzonych nawierzchniach taka konfiguracja spisuje się znakomicie. Referencyjny Defender wyposażony został w standardowe opony offroadowe MT (Mud Terrain 20% szosa - 80% teren) i na zimowe przejażdżki te wystarczają w zupełności bez żadnych dodatkowych zabiegów.

Jak to działa?

Jeśli chodzi o jazdę terenówką, sprawa wygląda dosyć prosto, szczególnie jeśli na świat kierowca patrzy z lekko przyciasnej kabiny Defendera. Zimą, gdy drogi i bajora są porządnie zamarznięte, zakopanie takiego potwora, to prawdziwa sztuka. Land Rover ze stoickim spokojem pokonuje dziury, pola, gruntowe drogi, podjazdy i zjazdy. Jeśli trzeba sforsuje drzewo, pojedzie przez lód, pniaki i zaspy. Trudno jednak tutaj o dreszcz emocji, chyba, że ekscytację wywołuje w was bezduszne tłamszenie oporu stawianego przez otoczenie. W zimowych warunkach, gdy błota zamarzają na beton „najciekawszą” rzeczą jaką można zrobić z terenówką, to zawiesić ją na podwoziu, lub ordynarnie wywrócić na bok…

Motocykl, to zupełnie inna historia. Na kolcowanych oponach jednoślad zachowuje wszystkie swoje walory. Wystarczy odpowiednio przygotować kierowcę i można jeździć w terenie praktycznie bez ograniczeń. Najlepsze do jazdy są lekko ujemne temperatury, przy czym te mieszczące się w przedziale -1 do -5 wydają się idealne. Jazda po świeżym, kopnym śniegu to wspaniałe uczucie, którego warto doświadczyć nie tylko ze względów treningowych. Na dobrze przygotowanych oponach można bez obaw iść w mocne złożenia, agresywnie operować gazem i hamulcem. Choć czuć nieco większą masę nieresorowaną nabitych śrubami opon, to trzymanie jest porównywalne z tym jakie oferuje twarde, przyczepne podłoże. Zresztą zdjęcia obok mówią same za siebie! Jedna istotna uwaga – jeżdżąc na kolcach jak to tylko możliwe należy unikać asfaltu. Metalowe śruby bowiem znikają wtedy w oczach…

Temperatury dodatnie wbrew pozorom stanowią większe wyzwanie dla kierowcy i maszyny. Lepki i mokry śnieg zapycha koła utrudniając sterowanie. Wyczuwalnie wzrasta także masa nieresorowana nabitych śniegiem kół. W ostrych zwrotach przednie koło zaczyna działać jak lemiesz biorąc na siebie ogromną ilość śniegu, co powoduje wyrywanie kierownicy z rąk jeźdźca. Dlatego też przejażdżki w plusowych temperaturach dobrze jest wykorzystać przede wszystkim do tzw. przelotek. Z elementów technicznych takie warunki pozwalają na ćwiczenie jazdy w koleinie i w bandzie, bowiem te na manewrówce tworzą się bardzo szybko. Trakcję w czasie jazdy w takich warunkach można porównać z warunkami błotno-piaskowymi. Da się jeździć, ale trzeba się przyłożyć.

Ready, steady?

Warto pamiętać o tym, że przygotowanie motocykla nie sprowadza się jedynie do instalacji kolcowanych opon. W niskich temperaturach gęstnieje olej w zawieszeniach. Warto dlatego pomyśleć o wymianie oleju na rzadszy, lub o odpuszczeniu tłumień. Ponadto warto przeregulować gaźnik, bowiem zimne gęste powietrze wpływa na skład mieszanki. Co bardziej zapobiegliwi instalują na filtrze powietrza specjalną skarpetę, która ma zapobiegać gromadzeniu się na nim śniegu i kryształów lodu. Do jazdy w niższych temperaturach można przygotować się poprzez zainstalowanie oferowanego przez wielu producentów zestawu podgrzewającego do gaźnika. My w trakcie czterech godzin forsownej jazdy w ujemnych temperaturach nie odnotowaliśmy oblodzenia układu zasilania paliwem.

Ważne jest, aby na motocykl nie ubierać się zbyt ciepło. Ociekający potem, parujący mocniej niż dyfuzor kierowca to świetny przepis na przeziębienie. Do terenówki wystarczy ubrać się wygodnie, aby ciuchy nie krępowały ruchów.

W przypadku Defendera przygotowania do wypadu w teren są rzecz jasna o wiele prostsze i sprowadzają się do wrzucenia na pakę łopaty do śniegu i termosu z gorącą herbatą.

Krótko i na temat

Jazda terenówką może i jest bardziej efektywna, zapewne wymaga mniejszego zachodu i jest bardziej praktyczna… ale to jazda motocyklem jest bardzie efektowna! A przy tym daje o wiele więcej zabawy! Jeśli macie taką możliwość – warto spróbować, zachęcamy!

Model KTM EXC250 Land Rover Defender
Silnik jednocylindrowy, dwusuwowy, 249cc czterocylindrowy, 2.4l Turbodiesel
Moc ok. 50KM 122KM
Masa własna pojazdu 98kg 2060 kg
Przeniesienie napędu na koło tylne 4x4
Cena katalogowa 33 tyś zł 160 tyś zł

Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy Piotrowi Flisiakowi z dirtmania.pl

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
Jazda na kolcach motocykl kontra samochodEnduro na oponach kolcowanych popisowa
NAS Analytics TAG
Enduro na oponach kolcowanych samochod kontra motocyklEnduro na oponach kolcowanych pelny gaz
Enduro na oponach kolcowanychJazda na kolcach defender
Enduro na oponach kolcowanych nawrot w glebokim snieguEnduro na oponach kolcowanych tak sie konczy
Enduro na oponach kolcowanych wymiana spojrzenEnduro na oponach kolcowanych zima banda
Enduro na oponach kolcowanych zima gazEnduro na oponach kolcowanych zima nawrot
Enduro na oponach kolcowanych zima na bandzieEnduro na oponach kolcowanych zima wyjscie z wirazu
Enduro na oponach kolcowanych zima za duzo snieguJazda na kolcach
Jazda na kolcach oponaJazda na kolcach przygotowania do jazdy
Jazda na kolcach wiorJazda na kolcach w mokrym sniegu
Jazda na kolcach zimaJazda na kolcach zima Defender
Jazda na kolcach zima Defender w lesieJazda na kolcach zima feldgrau
Jazda na kolcach zima KTMJazda na kolcach zima Land Rover
Jazda na kolcach zima motocykl vs samochodJazda na kolcach zima nie do zatrzymania
Jazda na kolcach zima samochod terenowyJazda na kolcach zlozenie
Jazda na oponach kolcowanychJazda na oponach kolcowanych Land Rover w sniegu
Jazda na oponach kolcowanych ogienJazda na oponach kolcowanych snieg KTM i ogien
Jazda na kolcach na gumieJazda na kolcach Defender
Enduro na oponach kolcowanych zimaEnduro na oponach kolcowanych zima nuda w samochodzie
Komentarze 3
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê