tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Zakaz sprzeda¿y nowych pojazdów spalinowych od 2035 roku. Polski rz±d planuje zaskar¿yæ zakaz do TSUE
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Zakaz sprzeda¿y nowych pojazdów spalinowych od 2035 roku. Polski rz±d planuje zaskar¿yæ zakaz do TSUE

Autor: Andrzej Sitek 2023.06.14, 12:49 1 Drukuj

Zdaniem minister Anny Moskwy, polski rząd planuje podjąć działania mające na celu sprzeciwienie się przepisom Unii Europejskiej dotyczącym zakazu rejestracji nowych pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi. Według Moskwy, taki zakaz powinien być ponownie przeanalizowany.

Polski rząd dąży do unieważnienia nowych wytycznych dotyczących emisji dwutlenku węgla, które w praktyce oznaczają zakaz sprzedaży nowych pojazdów spalinowych od 2035 roku. Parlament Europejski podjął decyzję w tym względzie w lutym bieżącego roku, przyjmując zakaz głosami 340 posłów. Ale nie można mówić o jednomyślności, bo 279 było przeciwnych, a 21 wstrzymało się od głosu.

NAS Analytics TAG

W kolejnym etapie inicjatywa trafiła do Rady Unii Europejskiej, która składa się z ministrów państw członkowskich. Spośród 27 ministrów, 23 opowiedziało się za wprowadzeniem nowych wytycznych, trzech wstrzymało się od głosu, a jedynie przedstawicielka Polski, Anna Moskwa, zagłosowała przeciwko. Pomimo faktu, że sprawa została formalnie przesądzona, minister Moskwa nie zamierza ustąpić w tej sprawie.

Minister klimatu i środowiska niezachwianie trwa przy swoim stanowisku. Co więcej, planuje zaskarżyć zakaz przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) i liczy na wsparcie innych państw. Jednak na obecną chwilę jedynie Węgry wyraziły gotowość do współpracy w tej kwestii.

Polska szefowa resortu klimatu i środowiska już wcześniej głośno wyrażała swoje obiekcje. "Patrząc na rozwój elektromobilności, uważam, że zakaz rejestracji nowych aut spalinowych od 2035 roku jest nierealny" - powiedziała Anna Moskwa. Pani minister wyjaśniła, że jej obawy dotyczą m.in. zbyt powolnego rozwoju stacji ładowania i dodała, że decyzja UE wydaje się co prawda przesądzona, ale "kryzys i racjonalność zdecydują o przebiegu tego procesu".

To nie pierwszy raz, kiedy do sprawy odnosi się wysokiej rangi przedstawiciel rządu jednego z krajów UE. Na początku stycznia premier Włoch Giorgia Meloni powiedziała, że "europejski zakaz dotyczący 2035 roku i końca silników spalinowych nie ma sensu dla Włoch i jest szkodliwy dla biznesu kraju".

"To nie jest rozsądne, i myślę, że istnieje również pewne dostosowanie przez inne kraje europejskie do naszego stanowiska" - dodała Meloni podczas konferencji z dziennikarzami. Jeszcze wcześniej, w listopadzie ubiegłego roku, unijny komisarz ds. rynku wewnętrznego, Thierry Breton, powiedział, że europejskie dążenie do tego, by przemysł samochodowy stał się całkowicie elektryczny, stwarza ryzyko dla zatrudnienia i przystępności cenowej pojazdów. Breton wezwał producentów do dalszego wytwarzania samochodów spalinowych.

Graniczny termin ustalony na 2035 rok wydaje się dość odległy, ale czy będziemy na czas gotowi na tak duże zmiany? Obecnie nasz przemysł motoryzacyjny odpowiada za 8 proc. PKB Polski, ale zarówno infrastruktura - przede wszystkim stacje ładowania prądem, jak i segment pojazdów BEV - jest marginalny względem tradycyjnych technologii. 12 lat to naprawdę niewiele, a eksperci obawiają się, że unijny zakaz sprzedaży samochodów spalinowych może przynieść w Polsce odwrotne od zamierzonych skutki rynkowe i niepewny efekt ochrony środowiska.

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych do 2035 r. to jeden z elementów programu "Fit for 55", który stanowi bardzo ważną część tzw. Europejskiego Zielonego Ładu. Głównym celem jest zredukowanie emisji CO2 o co najmniej 55 proc. w stosunku do roku 1990. "Fit for 55" zakłada również, że 40 proc. produkowanej energii ma pochodzić z czystych źródeł.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê