tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 WSK wróci na drogi?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

6
5
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

WSK wróci na drogi?

Autor: Lovtza 2016.02.25, 10:51 34 Drukuj

Lubelski odział TVP przygotował ostatnio materiał o planach (a właściwie mrzonkach) wznowienia produkcji motocykli popularnych WSK w Świdniku.

Z pewnością udana reaktywacja tak znanych marek jak Romet, czy Junak jest mocno zachęcająca dla potencjalnych inwestorów, ale z materiału nie wynika na czym miałyby bazować nowe WSKi, kto miałby wyłożyć pieniądze na uruchomienie produkcji, itd. Dywagacje miejscowych polityków i urzędników to przykład typowego chciejstwa oderwanego od realiów. 

Reklama

ZOBACZ NOWE MODELE »
NAS Analytics TAG

A jeśli chodzi o produkcję jednośladów pod Lublinem to przypomnijmy młodszym jak to było naprawdę. Motocykle WSK produkowano w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego (trochę razi, że lektor myli się nawet w nazwie fabryki o której jest mowa…) w Świdniku od 1955 do 1985 roku. Zbudowano około 2 miliony egzemplarzy. Z biegiem lat konstrukcja oparta o przedwojenne (!) rozwiązania konstrukcyjne była tylko nieznacznie modyfikowana, a jakość wytwarzanych maszyn systematycznie spadała, aż w latach 80’ zaczęła prezentować się naprawdę podle. Mówienie o "legendzie" w przypadku tych maszyn jest  przejawem skrajnej ignorancji. Polacy siadali na WSK tylko i wyłącznie dlatego że nie dało się kupić niczego innego. Gdy tylko mogli przesiadali się na cokolwiek innego, chociażby na znacznie lepsze jakościowo maszyny z NDR, czy Czechosłowacji, do których WSK nie miała startu. Po 1989 roku porzucono WSKi w stodołach (stąd "Wiejski Sprzęt Kaskaderski"), a ich użytkownicy przesiedli się na samochody. Wystarczy popytać starszego pokolenia, aby szybko zrozumieć jak kiepskie notowania miała w Polsce WSK. Rozwinięcie skrótu na "Wrócisz Szybciej Koleją" nie wzięło się znikąd.

A jeśli chodzi o potencjał, poziom i perspektywy o których mówi wypowiadający się w materiale kierowca testowy to skomentowaliśmy je dwoma zdjęciami obok. Na jednym jest model WSK 125 Kos ze Świdnika, rok produkcji 1985. Pod nim zdjęcie jego typowego konkurenta z Japonii, również rok produkcji 1985. To tak w odniesieniu do potencjału, poziomu i perspektyw…

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 19
Pokaż wszystkie komentarze
Autor: Kamil 03/05/2017 18:12

Junak sam w sobie nie był zły- złe były uszczelki w PRLu i nierówne powierzchnie do których przylegały. W momencie produkcji był to najnowocześniejszy motocykl w Europie więc nie P***dol głupot tylko trochę poczytaj i się zorientuj. Wadliwy był tylko alternator- był we wnętrzu, przez co miał ciężko się schładzać. Co do WSK- trójka była niezawodna [i nikt mi nie wmówi, że nie], czwórka miała mocy od sk*rwysyna ale jakość części niestety nie była najlepsze- stąd sypały się skrzynie. Co do SHL- nie mogę jej zarzucić nic. Po 30 latach zapaliła od czwartego kopa... na ledwo działających platynach :) SHL to limuzyna- wystarczy się przejechać i zobaczyć jak pracuje amortyzacja. Można by się przyczepić do pękających pierścieni [Wiatrowski silnik] ale to nie każdemu się zdarzało. Co do Rometów- co wyście się do nich tak przyczepili? Ja miałem nie jednego, nie dwa i o nie dbałem i nic dłubać nie musiałem.. Nawet jawka jak była zadbana i dobrze wyregulowana była niezawodna.. Natomiast jak dla mnie najlepszym motorowerem był Chart 210, nie żaden Simson. Simson był niezawodny [choć często zdarzały się felerne egzemplarze], ale niski i brzydki [kwestia gustu]. Chart był piękny, niezawodny, wysoki i miał świetną amortyzację. Niestety był produkowany krótko, i ludzie nie zdążyli się z nim zapoznać- pamiętali Rometa jako powolny motorower, chart był inny. Były już w papierach rozrysowane prototypy Chartów z 4 i 5 biegową skrzynią. Ale na prototypach się skończyło- rządzący woleli wyprzedać całego Rometa i projekty, które dziś są wykorzystywane przez czołowych producentów :( Swoją drogą- zakupem sekcji motorowerowej była zainteresowane rzesza zagranicznych producentów (m.in Suzuki, Yamaha), i to na pewno nie dlatego, ze były złe :)

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG

Jaki olej do motocykla polecasz najbardziej?

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
NAS Analytics TAG
na górę