tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Szkolenie techniczne nt. opon Bridgestone z Fabianem Francois [RELACJA]
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Szkolenie techniczne nt. opon Bridgestone z Fabianem Francois [RELACJA]

Autor: Konrad Bartnik 2020.02.12, 12:51 Drukuj

We wtorek 11 lutego odbyło się w Warszawie spotkanie z Fabianem Francois, jednym z głównych specjalistów firmy Bridgestone i prawdziwą skarbnicą wiedzy o oponach. Wzięli w nim udział nie tylko przedstawiciele mediów motocyklowych, ale też członkowie teamów wyścigowych oraz dystrybutorzy opon.

Fabian Francois to pochodzący z Belgii inżynier i manager zajmujący się w Bridgestone całościowym rozwojem kolejnych modeli opon motocyklowych - od pomysłu i projektu, aż do etapu produkcji. Jest on również aktywnym zawodnikiem oraz szefem własnego zespołu wyścigowego. Można więc powiedzieć, że jest kimś w rodzaju grającego trenera. O motocyklowych gumach wie dosłownie wszystko i żadne pytanie z tego obszaru nie jest w stanie go zaskoczyć. Jako rozchwytywany specjalista jest na co dzień trudno dostępny, tym bardziej ucieszyła nas możliwość wzięcia udziału w prowadzonym przez niego szkoleniu. 

NAS Analytics TAG

Fabian zaczął od przypomnienia podstaw budowy opon motocyklowych oraz ich podziału ze względu na konstrukcję i zastosowanie. Przedstawił też proces projektowania i testowania opon w specjalnym ośrodku firmy Bridgestone. Pracuje tam m.in. opatentowana maszyna testująca z tysiącami czujników, skracająca cały proces z miesięcy do kilku dni. Wszystkie opony motocyklowe tej firmy produkowane są w Japonii, w fabryce w Nasu, wyłącznie ze sztucznego kauczuku. Finalną inspekcję gotowych produktów wykonują nie tylko maszyny, ale też wykwalifikowani pracownicy, którzy w ciągu 8 sekund na każdą oponę są w stanie wykryć drobne nieprawidłowości.

Z dużą przyjemnością przysłuchiwaliśmy się rozmowom Fabiana Francois z obecnymi na szkoleniu uczestnikami z branży wyścigowej, m.in. członkami ekipy technicznej polskiego zespołu Rabin Racing. Omawiano m.in. charakterystyki europejskich torów oraz polecane na poszczególne z nich rodzaje mieszanek. Okazuje się, że w Europie praktycznie nie ma torów o dużej przyczepności, takich jak Sepang, Motegi czy Phillip Island - wszystkie są zimne i gładkie. Na niektórych z nich, np. Oschersleben, wybiera się w zasadzie zawsze mniejsze zło. Omawiano też wpływ zastosowanego ciśnienia na zachowanie, punktowe nagrzewanie i zużycie opon torowych. Fabian zaprezentował również kilka przykładów nietypowego, przedwczesnego zużycia, związanego z nieprawidłowymi ustawieniami motocykla lub pozycji kierowcy.  

Garść ciekawych informacji zebrali także obecni przedstawiciele sklepów i dystrybutorów opon. Fabian szczegółowo omówił warunki bezpiecznego składowania, które jest kluczowe dla zachowania wszystkich właściwości opony przez długi czas. Wspomniał przy okazji o przypadłości znanej jako "DOT-obsesja", na którą cierpią głównie klienci z rynków Polski, Włoch i Wielkiej Brytanii, którzy kupując opony w styczniu-lutym, żądają już egzemplarzy z bieżącego roku produkcji. Przedstawił sprawę jasno - opony Bridgestone zachowują wszystkie swoje parametry przez 5 lat, a fabryka może wysyłać do dystrybutorów opony maksymalnie dwuletnie. Najważniejsze jest ich odpowiednie przechowywanie, z czego największą rolę, zwłaszcza w przypadku delikatnych opon wyścigowych, gra temperatura. 

W szkoleniu wzięli również udział nasi koledzy dziennikarze z kilku motocyklowych redakcji. Mogliśmy spytać o rzeczy związane z eksploatacją naszych prywatnych i testowych maszyn. Całościowe spojrzenie na temat opon, jakie zaprezentował nam Fabian, pozwoli nam coraz bardziej kompetentnie tworzyć materiały na ich temat. Dobór i eksploatacja opon jest jak balansowanie na jednokołowym rowerku - liczy się właściwa kombinacja wielu różnych elementów, takich jak właściwy model, ciśnienie, ustawienie zawieszenia, geometria, a także pozycja kierowcy. Z nieprawidłowego użytkowania bierze się bowiem wiele mitów na temat poszczególnych modeli opon różnych producentów.

Dziękujemy firmie Bridgestone za możliwość skorzystania z wiedzy i doświadczenia Fabiana Francois. Przyda się nam wszystkim!

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê