Sym Jet Sport 50 SR - prawie jak wyścigówka
Całkiem niedawno, na przykładzie Jet Sporta udowodniliśmy, jak przydatny w dużym mieście może być małolitrażowy skuter. Problem tkwi w tym, że na rynku dostępna jest szeroka gama rollerów o pojemności 50ccm, od tanich chińskich marketówek, po sportowe jednoślady dostępne w sieciach dilerskich najbardziej prestiżowych, japońskich marek. Większym problemem była moja niechęć do wszystkiego, na czym człowiek porusza się jak z kijem w zadku, w pozycji sedesowej. Jak dobrze zauważyliście, „była"...
Na celownik wzięliśmy skuter, który jest gdzieś pośrodku. Nadal prezentuje on popularnie postrzeganą u nas jako „chińską" szkołę budowania jednośladów, a jednak celuje bardziej w klientelę produktów japońskich. Ważne jednak, że nie tylko ceną.
SYMpatyczne wykonanie
Jet Sport X 50SR już na pierwszy rzut oka wygląda jakoś tak porządnie. Spasowanie plastików i ich jakość jest co najmniej przyzwoita, kolorystyka i naklejki nie wyglądają tandetnie. Nie uświadczymy tutaj wielkich napisów „turbo power!", to spory plus - nawet jeśli ktoś szczerze lubił takie eksponowanie niedostatków w mocy. Za sterami wita nas przejrzysty zestaw przyrządów, zegary posiadają opcję ściemnienia. Całość jest logicznie poukładana, do niczego nie można się przyczepić.
Sedesowe pozycje nie są moimi ulubionymi, ale nie jest źle. Sym oferuje sporo miejsca na nogi, nawet dla wyższych szoferów. Siedzenie jest wygodnie. Szkoda tylko, że schowek nie zmieści integralnego kasku. Wciskam guzik rozrusznika.
SYMboliczna moc
Pracujący cicho silnik to chłodzony powietrzem jednocylindrowiec o pojemności 49 ccm. W zablokowanej wersji nie radzi sobie przesadnie dobrze. Sytuacja zmienia się, kiedy siądziemy na skuter odblokowany. Dynamika staje się zadowalająca, powiedzieć można więcej - do 60 km/h dzieje się sporo. Na tyle sporo, że nie ma strachu przed innymi użytkownikami szos, zwłaszcza w ruchu miejskim. Szkoda tylko, że Jet Sportowi nagle zaczyna brakować chęci i przy 70 km/h następuje niemiły koniec. W tej kategorii konkurencyjny Kymco Super 9 jest po prostu lepszy.
Nadal nie ma tragedii, Sym zostawia pod światłami większość kierowców samochodów, radząc sobie nawet na szybszych trasach przelotowych. Oczywiście, wyprzedzanie przez ciężarówki nie należy do najprzyjemniejszych - osobiście znam kilka ciekawszych doznań w życiu. Niedociągnięcia w prędkości Jet Sport nadrabia na hamowaniach. Tarczowe zestawy spowalniajające działają tak, jak działać powinny. Zatrzymanie się z maksymalnej prędkości praktycznie w miejscu, przed jakimś właśnie wymuszającym pierwszeństwo kierowcą autobusu, nie stanowi najmniejszego problemu. Zablokowanie przedniego koła to tylko i wyłącznie kwestia chęci.
Prowadzenie
Największym plusem usportowionego Syma jest łatwość, z jaką się prowadzi. Dość twardo zestrojone zawieszenie w połączeniu z dobrymi hamulcami i dynamicznym przy miejskich prędkościach silnikiem daje udaną mieszankę. Przeciskanie się między autami, sprawne zmienianie pasów ruchu, czy unikanie dziur nie sprawia najmniejszych trudności. Wąska kierownica i racjonalnie rozstawione lusterka (oferujące niezłą widoczność) pozwala wcisnąć się w miejsca, w których nie wymiękają wyłącznie posiadacze rowerów. A przecież o to w miejskim ruchu chodzi.
Co więcej, Sym jest komfortowy, oczywiście w granicach jakie oferują pojazdy tej klasy. To nie Pan European, ale jak na skuter - jest dobrze. Szeroka i wygodna kanapa oraz dużo miejsca na nogi pozwalają spędzić na tym małym jednośladzie ciut więcej czasu. Mimo tego wycieczki poza miasto raczej bym sobie odpuścił.
Gdyby było nieco szybciej
Jet Sport jest świetnie wykonany, dobrze się prowadzi i oferuje przyzwoity komfort. To dwusuwowa maszynka do upokarzania kierowców samochodów, w której zabrakło tylko trochę mocy. Odblokowana wersja jest słabsza od konkurencji i nieco zbyt powolna do szybkiego poruszania się po mieście. Zwłaszcza, kiedy robi się nieco luźniej. Sym ma sporą zaletę, którą jest cena. 6.999 zł to dużo, jeśli będziemy rozpatrywać pojazd w kategorii „chiński skuter". Jeśli popatrzymy na jakość wykonania, to wiemy na co idą te pieniądze. A to przecież prawie o 4 tysiące złotych mniej od Yamahy Aerox. Z drugiej strony o 300 złotych więcej od Kymco Super 9, które - może delikatnie słabiej wykonane - oferuje więcej w kwestiach osiągów.
Dane techniczne Sym Jet Sport X 50SR:
Wymiary, waga | |
długość | 1860 mm |
szerokość | 670 mm |
wysokość | 1095 mm |
waga | 97 kg |
Silnik | |
typ | 2-suwowy, 1-cylindrowy |
pojemność | 49.4 ccm |
zasilanie | gaźnik |
chłodzenie | powietrze |
Zawieszenie | |
przednie | widelec teleskopowy |
tylne | wahacz - jeden amortyzator |
Ogumienie | |
przednie | 120/70-12 |
tylne | 130/70-12 |
Hamulce | |
przedni | tarcza (Ø 190 mm) |
tylny | tarcza (Ø 160 mm) |
Inne | |
zbiornik paliwa | 6,3 l |
|
Komentarze 12
Pokaż wszystkie komentarzeMam takiego tylko że chyba starszą wersję bo z hamulcem bębnowym z tyłu. Jakość plastików naprawdę dobra, wcześniej miałem hondę i dużej różnicy nie widzę. Wyświetlacz trochę tandetny tylko. ...
OdpowiedzKupiłem Sym JET sport SR50 w 2013 roku synowi jak chłopak miał 14 lat. Chciałem kupić coś nowego a nie zjeżdżony skuter z Francji czy Włoch. Do dzisiaj mototek przejechał 7 tyś km tylko z jedną ...
OdpowiedzSiema mam pytanko jakie sprzęgło założyć do skutera Sym Jet Sport X 50 SR?
OdpowiedzMam taki powypadkowy :)
OdpowiedzMa Pan przednią obudowę z lapami?
OdpowiedzJaka cena i miejscowość?
Odpowiedzpotrzebuje części do SYM JET SPORT X TEL 508050804 ZADZWOŃ LUB NAPISZ
Odpowiedzten skuter nigdy nie dorówna kymco s9 po pierwsze kymco jest chłodzone cieczą ale są wersje ac po drugie kymco się szybciej rozpędza i mia większy vmax
OdpowiedzAle koleś popatrz na wykonanie tego skutera może i jest trochę słabszy od kymco(pod względem silnika) ale co z tego jeżeli ten skuter jest przeznaczony do jazdy po mieście a w mieście często zakorkowanym nie pojedziesz szybciej niz 60 km/h,tak pozatym ten skuter ma byc żwawy na starcie i wciskać się w miejsca w które samochod nie wjedzie.Dodam jeszcze ze ten skuter jest bardzo wygodny nawet na dwie osoby jest dużo miejsca a kymco nie ma takiego wygladu jak ten a zawsze mozesz dolozyc ten 1000 zl do niego na jakiś tuning mechaniczny nie mówiąc już o optyce.
OdpowiedzOd dwóch tygodni mam syma 50 sport rs i nie wiem czemu tak szybko ,bo po zaledwie 3 km tłumik jest jak rozgrzane żelazo ,aż tylna felga i opona jest goraca . Po 30 km zatrzymuję się,aby wystygł ,bo...
Odpowiedz