tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Suzuki SMX 50
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Suzuki SMX 50

Autor: Tomek 2004.12.16, 18:12 24 Drukuj

- Proszę Pana, a ile to ma pojemności?
- To tylko 50 ccm.
- Nie, to nie możliwe...


To chyba idealne słowa na opisanie wyglądu tego motocykla. Pomimo, że jest tylko "pięćdziesiątką", to sprawia wrażenie porządnej, dużej 125-ki. Powyższy dialog przedstawia rozmowę z przypadkowym przechodniem, który zaczepił mnie, gdy miałem zamiar odjechać z parkingu. To nie jedyna taka sytuacja, ponieważ znajomi często mówili w podobny sposób o tym pojeździe. Nie ukrywam, że przyjemnie słuchać takich opinii.

Wygląd motocykla Suzuki SMX 50

NAS Analytics TAG

Opisując wygląd zewnętrzny warto wspomnieć, że motocykl dostępny jest w Polsce tylko w dwóch gamach kolorów: niebieskim i żółtym. Jak widać na zdjęciach, wybrałem kolor niebieski... Nie będę pisał dlaczego... No dobrze! Po prostu boję się pszczół, a te lubią żółty kolor... Patrząc na motocykl z boku, nic nie chciałoby się zmieniać. Niestety, gdy popatrzymy na przód... Lekkie skrzywienie ust może wywołać przednia lampa w kształcie prostokąta o łagodnych wierzchołkach. Kojarzy mi się ona z modelami lat 90... I to chyba jedyny minus wyglądu zewnętrznego tego motocykla. Reszta jest jak najbardziej w porządku, a plastikowe owiewki spełniają się doskonale (w przypadku wygięcia wracają do swojej pozycji i nie ma śladu po urazie). Doskonale spisują się osłony teleskopów, które w trakcie jazdy w terenie skutecznie chronią je przed trawą, błotem czy wodą. Przedni błotnik umiejscowiony jest wysoko, dzięki czemu podczas dużego nacisku zachowany jest dystans między nim i kołem. Po zdjęciu białych osłon z napisem "six speed" mamy dostęp do pojemników z płynem hamulcowym oraz olejem silnikowym. Spójrzmy na koła. Tylne - 18 cali, przednie – 17. Bardzo fajnie dobrane, pasują idealnie rozmiarem do tego motocykla. To tyle o wyglądzie...

Konsola środkowa Suzuki SMX 50

Warta opisania jest konsola, choć tutaj nie będziemy wychwalać Suzuki pod niebiosa. Słowo idealnie ją określające to... skromna. Znajdują się na niej najważniejsze kontrolki: kierunkowskazów, długich świateł, oleju, temperatury silnika, a także biegu zerowego, czyli luzu. Niestety brak obrotomierza, kontrolki paliwa i zegarka. Jest to bardzo uciążliwe. Wiele razy mając zdążyć gdzieś na czas, musiałem stawać na poboczu, zdejmować rękawice i szukać zegarka. Suzuki nie pomyślało o tym gadżecie, chociaż jest on chyba niezbyt kosztowny, a czasem bardzo potrzebny. Podobnie z kontrolką poziomu paliwa. Nie zapala się ona, bo po prostu jej nie ma. Za włączenie rezerwy odpowiada kierowca, który musi przekręcić kranik paliwa w odpowiednią stronę. Niestety to także uciążliwy zabieg.

Uruchamiamy motocykl

Motocykl odpalamy za pośrednictwem kopki. Zdziwienie? Macie do tego prawo... Suzuki nie posiada akumulatora, stąd kopka. Za wytwarzanie prądu odpowiedzialna jest prądnica, która rozpoczyna pracę dopiero po odpaleniu pojazdu. Wtedy też zapalają się kontrolki i światła, zaczyna działać wszystko, co potrzebuje do pracy prądu. Jeśli motocykl stał długo bez odpalania, musimy użyć dźwigni ssania, znajdującej się w okolicach kraniku paliwa. Ciężko ją znaleźć, zwłaszcza w czasie jazdy, gdy trzeba to ssanie wyłączyć... No chyba, że ktoś woli poczekać aż motor się rozgrzeje i wtedy dopiero ruszyć.

Przyjrzyjmy się silnikowi. Bardzo dobrze spisuje się w każdej sytuacji, podobnie jak sześciostopniowa skrzynia biegów. Obecnie przejechałem SMXem już ok. 6500 kilometrów i silnik wraz ze skrzynią są wciąż w idealnym stanie. W ciągu 2 lat nie wymagały żadnego wkładu finansowego. Nie ma to jak japońska technika... ale wykonanie hiszpańskie... Kolejne zaskoczenie. Motocykl został wyprodukowany w Hiszpanii, więc jest to w pełni europejski produkt.

Tuning motocykla i zdejmowanie blokady

SMX w momencie zakupu posiadał standardową blokadę, która ograniczała jego prędkość maksymalną do ok. 50 km/h. W autoryzowanym serwisie Suzuki Centrum Motocyklowe Jelenia Góra, blokada została zdjęta. Koszt zabiegu to ok. 100 zł. Dzięki temu zabiegowi motocykl zyskał na przyspieszeniu i maksymalnej prędkości. Teraz rozpędza się do ok. 85 km/h i ma 9 KM mocy. W ruchu miejskim nie ma na niego mocnych. To zdecydowanie jedna z najmocniejszych pięćdziesiątek (chodzi mi tutaj o standardowe podzespoły montowane w fabryce – nie licząc zestawów tuningowych firm Athena czy Polini). Motocykl można także tuningować, zakładając profesjonalne zestawy w/w firm. Koszt jest dosyć spory, ale warto. Po modernizacji motocykl osiąga prędkość w granicach 100-105 km/h. Jest to doskonałe osiągnięcie jak na tę pojemność. Oczywiście zwiększenie jego mocy wiąże się z większym apetytem na paliwo. Motocykl przy dynamicznej jeździe pali ok. 4,5 litra/100 kilometrów. Jeżdżąc spokojnie można zejść poniżej 4 l.

Wrażenia z jazdy motocyklem Suzuki SMX 50

Na drodze Suzuki spisuje się bardzo dobrze. Teleskopy renomowanej firmy Showa idealnie tłumią nawet największe dziury, których na polskich drogach nie brakuje. Dlatego ciągle powtarzam, że SMX to idealna propozycja dla polskiej młodzieży. Nie polecam jeździć tym motocyklem w trudnym terenie, gdyż może się to nieprzyjemnie skończyć. Dlaczego? Otóż dlatego, że motocykl wyposażony jest w opony szosowe bez kostki i ślizga się na trawie, błocie... Ale po lekkich wzniesieniach, łąkach czy – uwaga – strumykach, porusza się niesamowicie. Kiedyś jeździłem nim po wodzie i to naprawdę niesamowita frajda. Ale tego nie można wyrazić słowami.

Podsumowanie

Suzuki SMX 50 to idealna propozycja dla młodych ludzi, lubiących szaleństwa na drodze. Motocykl robi wrażenie zawsze i wszędzie. Jest tani w utrzymaniu (części eksploatacyjne to sprawa groszowa, np. przednia zębatka 16 zł, łańcuch 54 zł...), ale przede wszystkim agresywny i zrywny, jak na klasę "pięćdziesiątek". Typowe supermoto dla młodego amatora motocyklowych szaleństw.

Dane techniczne

Silnik
Liczba cylindrów: 1
Typ: 2-suwowy
Starter: nożny
Chłodzenie: ciecz
Pojemność: 49 ccm
Stopień sprężania: 8.6/1
Moc: 9 KM
Osiągi
Prędkość maksymalna: 85 km/h
 
Pozostałe dane
Liczba biegów: 6
 
Masa: 93 kg
Długość: 2 030 mm
Szerokość: 820 mm
Wysokość: 1 200 mm
Wysokość siedzenia: 885 mm
Rozstaw kół: 1350 mm
Pojemnośc zbiornika paliwa: 8,5 litra
Rezerwa: 0,9 l
 
Ogumienie
Opona przednia: 80/90-17 dętkowa
Opona tylna: 110/80-18 dętkowa

Współpraca i udostępnianie motocykli do testów:
Centrum Motocyklowe Jelenia Góra

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
Komentarze 17
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê