Suzuki Address 125
Dzisiaj w teście mamy przyjemność przedstawić wam jednoślad nietypowy i oryginalny. Coś pośredniego między skuterem, a małym motocyklem
Suzuki Address 125 to wbrew pozorom bardzo ciekawy pojazd. W fachowej prasie został on zaklasyfikowany do skuterów, jednak konstrukcja jego podwozia, oraz przeniesieniu napędu łańcuchem wcale nie wskazują skuterowego rodowodu. Z drugiej strony nie można tu mówić o pełnokrwistym motocyklu, gdyż po pierwsze posiada on półautomatyczną skrzynię biegów, po drugie sam wygląd nawiązuje bardziej do skutera, aniżeli do motocykla. Producent natomiast dylemat ten rozwiązał bardzo prosto umieszczając Addressa w kategorii motocykli szosowych. My dla potrzeb testu przyjmujemy, że Address to skuter.
Ergonomia
Address nie ma zbyt dużych gabarytów i to się zauważa natychmiast przy pierwszej próbie jego dosiadania. Wrażenie jest dziwne, gdy widzimy skuter, a po zajęciu miejsca czujemy się jak na motocyklu. A dzieje się tak dlatego, że brak jest podłogi, a do dyspozycji są motocyklowe podnóżki. To jednak nie wszystko. Mamy również tylny hamulec uruchamiany prawą stopą oraz dzwignię zmiany biegów przy lewej stopie. Szokuje brak sprzęgła, tym bardziej, że bez zmiany biegów w Addressie się nie obejdzie.
Wracając jednak do gabarytów, trzeba przyznać, że niestety osoby wysokie nie będą się czuć na nim dobrze. Siedzisko nie jest zbyt wygodne na dłuższe wypady, a sama pozycja kierowcy jest męcząca, zwłaszcza dla większych wzrostem. Schowek jak to bywa w skuterach z dużymi kołami jest wręcz symboliczny. Można tam zmieścić jedynie rękawiczki i parę drobiazgów.
Układ napędowy
Do napędu Addressa służy czterosuwowa jednostka napędowa o pojemności125cm3 i mocy 9,5KM. Zapewnia ona w połączeniu z czterostopniową skrzynią biegów zadowalające osiągi. Poruszając się w mieście nie odczuwałem szczególnego deficytu mocy. Przy dynamicznym ruszeniu ze świateł samochody zostają w tyle. Poza tym jego rozmiary sprawiają, iż świetnie sprawdza się w mieście. Można się nim bezstresowo przeciskać między samochodami.
Nie sposób nie wspomnieć o 4 stopniowej półautomatycznej skrzyni biegów. W porównaniu do automatów, na pewno jest z tym więcej zabawy, zwłaszcza w mieście, jednak brak sprzęgła daje pewne poczucie bezpieczeństwa i wygody. Przy ruszaniu nie ma mowy o zduszeniu silnika, można ruszać nim nie tylko z 1. biegu, ale nawet z 2. biegu. A gdy jest taka potrzeba, Address jest w stanie ruszyć nawet z 4. biegu. Rozpędza się wtedy leniwie, bez żadnych szarpnięć czy krztuszenia się powoli wchodzi na obroty.
Prędkość maksymalna, jaką udało się osiągnąć Adressem wyniosła 100km/h. Warte odnotowania jest, że swoją prędkość maksymalną osiąga on bardzo żwawo. W ogóle Address sprawia duże lepsze wrażenie, jeśli chodzi o osiągi, niż wynikałoby to z suchych danych technicznych.
Podwozie i hamulce
Address posiada 17 calowe szprychowe koła. W czasach królujących felg aluminiowych jest to element, który bardzo skutecznie wyróżnia Addressa z gąszczu pojazdów, a poza tym nadaje mu optycznej lekkości. Do działania hamulców nie można mieć jakichś wielkich zastrzeżeń. Z przodu wyposażony jest w tarczę, zaś z tyłu w bęben. Ich skuteczność biorąc pod uwagę osiągi motocykla jest dostateczna.
Koszty eksploatacji
Suzuki Address okazał się do tej pory najoszczędniejszym spośród dotychczas testowanych przeze mnie jednośladów. Zużycie paliwa zmierzone podczas całego testu wyniosło zaledwie 2,2l na 100km. Jest to rezultat bardzo dobry. Gdyby tylko dwusuwowe 50-tki mogły wykazać się takim wynikiem.
Z tego też powodu, nie dziwi fakt, że zbiornik paliwa mieści jedynie 4,5l. Jest to zupełnie wystarczająca ilość, przy tak niskim apetycie na paliwo oraz biorąc pod uwagę miejski charakter pojazdu oraz wynikające z tego niewielkie dzienne przebiegi.
Nasza opinia
Suzuki Address jest pojazdem oryginalnym. Wyróżniają go takie elementy, jak ciekawa deska rozdzielcza ze wskazaniem aktualnie zapiętego biegu, półautomatyczna biegów (brak dźwigni sprzęgła), oraz wygląd nawiązujący do skutera. Jego głównym atutem jest oszczędne obchodzenie się z paliwem. Może mieć to znaczenie np. dla ludzi, którzy w swojej pracy muszą codziennie przemieszczać się. Address wydaje się być pojazdem godnym polecenia np. dla listonosza, który pokonuje małe odległości, ale robi częste postoje. Niestety cena tego pojazdu jest zupełnie dla listonosza nierealna, przynajmniej dla polskiego.
DANE TECHNICZNE:
Masa własna: | 104 kg |
Silnik: | 1 cylinder |
Typ silnika: | Czterosuwowy, SOHC |
Pojemność skokowa: | 125cm3 |
Moc maksymalna: |
7 kW przy 8000 obr./min. |
Gaźnik: | Elektroniczny wtrysk paliwa |
Typ chłodzenia: | Powietrzem |
Rozrusznik: | Elektryczny i nożny |
Pojemność zbiornika paliwa: | 4,3 l |
Prędkość maksymalna: | 100 km/h (licznikowa) |
Spalanie w teście: | 2,2 l/100km |
|
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeTen rodzaj motocykla jak suzuki wraz z np. hond± wave jest baz± popularnej komunikacji w Azji. Kosztuj± tam ok 5000 z³. i prawie ka¿dy ma taki. Nie rozumiê dlaczego nie przyjêly siê w europie, ...
OdpowiedzDlaczego mia³y siê nie przyj±æ w Europie? W takiej na przyk³ad Grecji s± bardzo popularne; wróci³em w³a¶nie z urlopu na Krecie, gdzie tubylcy czê¶ciej poruszaj± siê takimi w³a¶nie motorowerami ni¿ klasycznymi skuterami. Takie Suzuki Address czy Honda Innova ma³o pal±, s± praktycznie bezawaryjne, a na dziurawych czy szutrowych drogach spisuj± siê znacznie lepiej ni¿ typowy skuter, st±d ich popularno¶æ. Zgodzê siê, ¿e w Polsce ma³o siê tego spotyka, jako¶ ludzie siê do tego nie przyzwyczaili...
Odpowiedz